Egr-ventil.

nissebrun
söndag 11:13 · 17 Inlägg

Hej. Undrar om man på något enkelt sätt kan koppla bort egr-ventilen på en V50 1.8 F. Har problem med vibrationer vid tomgång och eftersom Volvo hittat felkod på egr-ventilen så ”gissar” de på att den är boven , i samband med bakre lamdasonden, som gör att bilen går orent vilket orsakar vibrationer. Därför vore det intressant att se hur den uppför sig med bortkopplad egr. Om det går att lossa någon kontakt eller liknande.

Mossan1
söndag 11:47 · 2 970 Inlägg

När motorn går dåligt pga EGR ventilen brukar den ha fastnat mekaniskt pga  avlagringar och står öppen när den inte borde.
Är nog inte så lätt att runda i felsökningssyfte.

BilFixare
söndag 11:54 · 143 Inlägg

nissebrun skrev:
Hej. Undrar om man på något enkelt sätt kan koppla bort egr-ventilen på en V50 1.8 F. Har problem med vibrationer vid tomgång och eftersom Volvo hittat felkod på egr-ventilen så ”gissar” de på att den är boven , i samband med bakre lamdasonden, som gör att bilen går orent vilket orsakar vibrationer. Därför vore det intressant att se hur den uppför sig med bortkopplad egr. Om det går att lossa någon kontakt eller liknande.

Finns det EGR på 1.8F??? jag menar det är bensin motor. EGR ofta ser jag bara på Diesel motor. Vad fick du för  felkod??

xXSammy
söndag 11:59 · 6 599 Inlägg

Sitter en EGR på 1.8an ja

TS: Alla felkoder?

De/Dem
Jesper328 Diagnostekniker
söndag 12:52 · 2 450 Inlägg

Är det ett mekaniskt fel så är det bara att demontera och göra rent.
Svagt minne av att den sitter i bakkant av topplocket, någonstans därikring… kan dock blanda ihop det med någon annan motor.

Har kört med Valvoline EGR-cleaner och borste på flertalet ventiler med bra resultat.
Bara låta medlet götta sig en stund innan man går på med borste.
Flaskan är egentligen tänkt för att sprutas in i insuget, men jag är tveksam till att det hjälper att göra på så vis.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
söndag 15:38 · 13 837 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är det ett mekaniskt fel så är det bara att demontera och göra rent.
Svagt minne av att den sitter i bakkant av topplocket, någonstans därikring… kan dock blanda ihop det med någon annan motor.

Har kört med Valvoline EGR-cleaner och borste på flertalet ventiler med bra resultat.
Bara låta medlet götta sig en stund innan man går på med borste.
Flaskan är egentligen tänkt för att sprutas in i insuget, men jag är tveksam till att det hjälper att göra på så vis.

enda gång det fungerar är ju att egr står uppen så den väljer den vägen.. om den fastnar i bland så hjälper det föga..  näe sånt där skit ska man nog inte få in i motorn.. smile 

man kan ju göra en tillfällig blockeringsplåt bara för att se om bilen går bättre..  även om man får felkoder så bör man märka om den går sämre eller bättre..   

en diesel brukar man inte ens kunna starta när egr ställer sig öppen...smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328 Diagnostekniker
söndag 16:40 · 2 450 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Är det ett mekaniskt fel så är det bara att demontera och göra rent.
Svagt minne av att den sitter i bakkant av topplocket, någonstans därikring… kan dock blanda ihop det med någon annan motor.

Har kört med Valvoline EGR-cleaner och borste på flertalet ventiler med bra resultat.
Bara låta medlet götta sig en stund innan man går på med borste.
Flaskan är egentligen tänkt för att sprutas in i insuget, men jag är tveksam till att det hjälper att göra på så vis.

enda gång det fungerar är ju att egr står uppen så den väljer den vägen.. om den fastnar i bland så hjälper det föga..  näe sånt där skit ska man nog inte få in i motorn.. smile 

man kan ju göra en tillfällig blockeringsplåt bara för att se om bilen går bättre..  även om man får felkoder så bör man märka om den går sämre eller bättre..   

en diesel brukar man inte ens kunna starta när egr ställer sig öppen...smile

Precis, och även om det skulle funka så måste ju allt koks ta vägen någonstans.. jag skulle inte vilja få in sånt i mina cylinderlopp iallafall. lol

Samma gäller valve cleaners och allt vad det heter.
Mekanisk rengöring är det enda som gäller. smile

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
söndag 17:36 · 13 837 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Är det ett mekaniskt fel så är det bara att demontera och göra rent.
Svagt minne av att den sitter i bakkant av topplocket, någonstans därikring… kan dock blanda ihop det med någon annan motor.

Har kört med Valvoline EGR-cleaner och borste på flertalet ventiler med bra resultat.
Bara låta medlet götta sig en stund innan man går på med borste.
Flaskan är egentligen tänkt för att sprutas in i insuget, men jag är tveksam till att det hjälper att göra på så vis.

enda gång det fungerar är ju att egr står uppen så den väljer den vägen.. om den fastnar i bland så hjälper det föga..  näe sånt där skit ska man nog inte få in i motorn.. smile 

man kan ju göra en tillfällig blockeringsplåt bara för att se om bilen går bättre..  även om man får felkoder så bör man märka om den går sämre eller bättre..   

en diesel brukar man inte ens kunna starta när egr ställer sig öppen...smile

Precis, och även om det skulle funka så måste ju allt koks ta vägen någonstans.. jag skulle inte vilja få in sånt i mina cylinderlopp iallafall. lol

Samma gäller valve cleaners och allt vad det heter.
Mekanisk rengöring är det enda som gäller. smile

ja det var ju det som hände med gamla merceders dieslar.   med förkammar diesel..  dom varva upp dom på bilbekämpningen sotet släppte och bam... smile

sen var det bara att byta motor..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang