2342
Sök

VOLVO V40: Airbag service erfodras + DSTC tillfälligt av

7 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#1
Tjena!

Bil: Volvo V40 2014 T2

För någon vecka sen fick jag dessa två felmeddelanden

- SRS airbag Service snarast
- DSTC tillfälligt av (Ibland visas denna också som "DSTC Service erfordras!"

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249624/249624-119bbd8b0a6a0192119e5e845f27bdab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249624/249624-3692f00b6f339c6a69e020e5f75e1f9e.jpg

Gjorde en service här om dagen och bad dem felsöka felmeddelanden. För airbagen hittade dem att det är pga dålig kommunikation med kollisionsystemet. Mer än så sa dem inget.
DSTC meddelandet hittade dem inget på, sa att det kan ha vart en "engångsgrej" och att dessa bilar kan vara överkänsliga.

Idag fick jag både meddelanden igen. Känns inte som något man bör ignorera?

Tankar på hur jag kan gå tillväga med felsökningen utan nå större ingrepp / reperationer?

Allt gott!
Senast redigerat av Saj98 (11 juli )

Diagnostekniker
2 524 Inlägg
11 juli
#2
Det vanligaste när de där felmeddelandena uppkommer samtidigt är glapp eller ingen kontakt i kontaktrullen bakom ratten.

Funkar rattknappar, tuta, osv?

Up the RA

7 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Det vanligaste när de där felmeddelandena uppkommer samtidigt är glapp eller ingen kontakt i kontaktrullen bakom ratten.

Funkar rattknappar, tuta, osv?
Hmm, intressant! Ja det märkliga är att både oftast kommer upp samtidigt, misstänkte också ett gemensamt fel.
Rattknapparna & tuta och övrigt funkar som det ska.

Forummoderator
17 788 Inlägg
12 juli
#4
Jesper328 skrev:
Det vanligaste när de där felmeddelandena uppkommer samtidigt är glapp eller ingen kontakt i kontaktrullen bakom ratten.

Funkar rattknappar, tuta, osv?
Är det att bilen tappar rattens styrningsvinkel då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 524 Inlägg
12 juli
#5
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Det vanligaste när de där felmeddelandena uppkommer samtidigt är glapp eller ingen kontakt i kontaktrullen bakom ratten.

Funkar rattknappar, tuta, osv?
Är det att bilen tappar rattens styrningsvinkel då?
Stämmer, så felsökningen är tämligen enkel.
Har man felkoder som lyder typ ?driver side airbag open/short circuit? och samma för styrvinkelgivaren så behöver man inte gissa.
Bara att kolla livevärden på styrvinkeln, är det dött eller helt fel där så plockar man rattaxelkåpan och tar en snabbtitt på kablaget.

Up the RA

7 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Det vanligaste när de där felmeddelandena uppkommer samtidigt är glapp eller ingen kontakt i kontaktrullen bakom ratten.

Funkar rattknappar, tuta, osv?
Är det att bilen tappar rattens styrningsvinkel då?
Stämmer, så felsökningen är tämligen enkel.
Har man felkoder som lyder typ ?driver side airbag open/short circuit? och samma för styrvinkelgivaren så behöver man inte gissa.
Bara att kolla livevärden på styrvinkeln, är det dött eller helt fel där så plockar man rattaxelkåpan och tar en snabbtitt på kablaget.
Felsökte lite och hör ett konstigt ljud från vänster framhjul, speciellt när jag svänger höger.  Kan va problem på hjullagret som påverkar hjulsensorn som i sin tur felar om DSTC & Airbag?
Funderar på köpa in en felkodsläsare innan jag lämnar in bilen för ev. hjullagerskifte eller så. Öppen för rekommendationer (500-1500 kr)

Såhär låter det: https://jumpshare.com/v/awSbnCFHS9jJkBcv83jW
Senast redigerat av Saj98 (12 juli )

7 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#7
Uppdatering: Spände åt muttrarna lite och ljudet har försvunnit. Tänk att de kan ha vart nått så enkelt..?? Läste att lite lösa muttrar kan orsaka att fel värden skickas från sensorn som i sin tur kickar igång DSTC meddelandet? Ljudet är iaf borta och har inte fått upp felmeddelanden idag. Får se hur länge de håller!
Senast redigerat av Saj98 (16 juli )


Sök