1788
Sök

Leta växlar

11 Inlägg
25 juli
Trådstartare
#1
Har en äldre Seat som alltid haft en mycket väl fungerande 5-växlad låda. Men nyligen under en landsvägskörning blev det svårt hitta rätt växel. Speciellt 3:an och 4:an.
Vad kan ha hänt?

3 112 Inlägg
25 juli
#2
Glappa växelförare?
Tänker främst utanför lådan. Brukar synas väl vid växellådan ovanifrån.
Kam ju ha lossnat en bussning, tex....

2 329 Inlägg
25 juli
#3
Mossan1 skrev:
Glappa växelförare?
Tänker främst utanför lådan. Brukar synas väl vid växellådan ovanifrån.
Kam ju ha lossnat en bussning, tex....
Kan så vara, men tycker inte symptomet riktigt stämmer. Brukar antingen vara "1 3 5", "2 4 R", eller "1 2", "5 R" som är problemet när bussningarna är slut. Dvs åt ett av hållen man rör spaken. "upp, ner, höger eller vänster". Aldrig varit med om att specifikt 3-4 och inga andra är svåra vid bussnings-haveri, då det är dom växlar spaken rör sig minst på.


Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
25 juli
#4
vilken motor har du?  har du 1.4an så är det mest troligen dåligt med olja i lådan och 5ans lager mår nu dåligt..   då släpar den med 5ans växel även på andra växlar och gör att bilen blir svår att växla och kan även dra lite.. i förlängningen har man ett totalhaveri..  väldigt vanligt fel.    har själv råkat ut för det är inget stort jobb.. en packbox och nytt nållager till 5ans drev så är bilen fungerande    inte jätte dyrt och lätt att göra. 

för mig hände det vid köp en en seat arosa och påvägen hem fick jag problem den började kicka ur 5ans växel och dom andra växlarna kändes väldigt märkliga.. 

men sen finns det lite andra problem oxå  men det är mest lite växelförarproblem att man behöver renovera det.. men tror problemet ligger på 5ans drev.. 
jag har årlig service på lådorna pga det ... jag fyller olja i lådan varje oljebyte
då slipper man detta problem..   det är ett inbyggt problem där man satt växelföraren in i lådan på lägsta punkten så det ringer ur den vägen..  ett byte av packbox brukar lösa problemet tillfälligt.. men lite grusväg och lite växlingar brukar den börja fukta igen

Kör fort så hinner inget hända...

3 112 Inlägg
25 juli
#5
Lucif3r skrev:
Brukar antingen vara "1 3 5", "2 4 R", eller "1 2", "5 R" som är problemet när bussningarna är slut. Dvs åt ett av hållen man rör spaken. "upp, ner, höger eller vänster". Aldrig varit med om att specifikt 3-4 och inga andra är svåra vid bussnings-haveri, då det är dom växlar spaken rör sig minst på.
Jag förstår hur du tänker, men det står "vid  landsvägskörning".

Min gamle Caddy är biltypiskt glapp I växelspaken och det är just UPP till 3an och NER till 4an man i regel missar när man kör.

Men annat fel är fullt möjligt, ja.

Jag tror min Caddy Pickup har samma låda som "Grove" refererar till.
Bytte nyligen packboxen till växelföraren.  Placerad i botten av långsidan av lådan bakåt = myyycket osmart.
Fick fylla olja emellanåt innan och det via hastighetsmätarvirens hål. = än mer korkat.
VW alltså....

Har en Seat Inca stående också, men den har helt annan design än Caddy-Pickup'en.

Så vad rör det sig om för Seat?
Senast redigerat av Mossan1 (25 juli )

Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
25 juli
#6
Mossan1 skrev:
Lucif3r skrev:
Brukar antingen vara "1 3 5", "2 4 R", eller "1 2", "5 R" som är problemet när bussningarna är slut. Dvs åt ett av hållen man rör spaken. "upp, ner, höger eller vänster". Aldrig varit med om att specifikt 3-4 och inga andra är svåra vid bussnings-haveri, då det är dom växlar spaken rör sig minst på.
Jag förstår hur du tänker, men det står "vid  landsvägskörning".

Min gamle Caddy är biltypiskt glapp I växelspaken och det är just UPP till 3an och NER till 4an man i regel missar när man kör.

Men annat fel är fullt möjligt, ja.

Jag tror min Caddy Pickup har samma låda som "Grove" refererar till.
Bytte nyligen packboxen till växelföraren.  Placerad i botten av långsidan av lådan bakåt = myyycket osmart.
Fick fylla olja emellanåt innan och det via hastighetsmätarvirens hål. = än mer korkat.
VW alltså....

Har en Seat Inca stående också, men den har helt annan design än Caddy-Pickup'en.

Så vad rör det sig om för Seat?
finns en nivåplugg på framsidan av lådan.. en STOR insex som behövs  smile och lite halv trångt att se.. smile

väldigt obra när man kör 5ans drev utan olja..    sitter ett litet nållager där första som går är hållaren till nållagret och det är då den släpar med 5ans växel på samtliga andra växlar..  och rätt vad det är så åker nållagrena ut och bom så är det ett hål i lådan smile  sätt många trasiga lådor smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 112 Inlägg
25 juli
#7
Growe skrev:
finns en nivåplugg på framsidan av lådan.. en STOR insex som behövs  smile och lite halv trångt att se.. smile
Inte på min Caddy Pickup. Den är lika som Skoda Felicia och Skoda Pickup.
Då är det inte exakt samma låda, men kanske Trådskaparen har, om det framkommer vad det är för Seat det rör sig om.

Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
25 juli
#8
Mossan1 skrev:
Growe skrev:
finns en nivåplugg på framsidan av lådan.. en STOR insex som behövs  smile och lite halv trångt att se.. smile
Inte på min Caddy Pickup. Den är lika som Skoda Felicia och Skoda Pickup.
Då är det inte exakt samma låda, men kanske Trådskaparen har, om det framkommer vad det är för Seat det rör sig om.
det är inget man ser smidigt..  den sitter liksom bakom kontakten till lambdan om jag inte minns fel.. min Arosa har stått några år nu på jobbet så inte kört med den.. 

men är axeln i botten är det bara den lådan som finns.. riktig idiotlösning..   men lådan i övrigt tål mycket stryk..   har gjort tusentals fullgasväxlingar med min gråa.. .
utan minsta tvekan..  min polo låda är dock riktigt skräp den går inte att växla hårt va 20gång går det inte.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 112 Inlägg
26 juli
#9
Growe skrev:
det är inget man ser smidigt..  den sitter liksom bakom kontakten till lambdan om jag inte minns fel..
Ingen nivåplugg på min Caddy Pickup, (110% säker)  men trådskaparens Seat av okänd ålder och modell kan absolut ha.
Så det är nog inte samma låda. Inte exakt i alla fall.
Senast redigerat av Mossan1 (26 juli )

11 Inlägg
26 juli
Trådstartare
#10
Vår bil är en Toledo -98 med 1,6/100-hästars AFT-bensinmotor.
Senast redigerat av StigErik (26 juli )

11 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#11
Growe skrev:
vilken motor har du?  har du 1.4an så är det mest troligen dåligt med olja i lådan och 5ans lager mår nu dåligt..   då släpar den med 5ans växel även på andra växlar och gör att bilen blir svår att växla och kan även dra lite.. i förlängningen har man ett totalhaveri..  väldigt vanligt fel.    har själv råkat ut för det är inget stort jobb.. en packbox och nytt nållager till 5ans drev så är bilen fungerande    inte jätte dyrt och lätt att göra. 

för mig hände det vid köp en en seat arosa och påvägen hem fick jag problem den började kicka ur 5ans växel och dom andra växlarna kändes väldigt märkliga.. 

men sen finns det lite andra problem oxå  men det är mest lite växelförarproblem att man behöver renovera det.. men tror problemet ligger på 5ans drev.. 
jag har årlig service på lådorna pga det ... jag fyller olja i lådan varje oljebyte
då slipper man detta problem..   det är ett inbyggt problem där man satt växelföraren in i lådan på lägsta punkten så det ringer ur den vägen..  ett byte av packbox brukar lösa problemet tillfälligt.. men lite grusväg och lite växlingar brukar den börja fukta igen
Motorn är 1,6 på 100 hkr från 1998.

11 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#12
Tack för alla expertråd - det finns tydligen en hel del som kan strula med växlingen.
Jag hade på känn att alla potthål i vägarna kunde ha skakat loss något kring växelmekanismen i min gamla Seat.
En mindre bilverkstad kontaktades och de kunde inte se att något fattades i länkaget till växelspaken - men det var naturligtvis slitet och helt torrt. Infettning av leder gjordes och jag kunde genast känna en viss förbättring av "spak-känslan". Har nu tuffat omkring någon dag och försökt göra riktigt exakta rörelser vid växling. Faktiskt går det hyfsat igen....
Vi får se - kanske kom jag undan med blotta förskräckelsen den här gången.
Senast redigerat av StigErik (30 juli )


Sök