1434
Sök

Inlösen eller ej?

2 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#1
Hej!
Ny på forumet och blev häromdagen påkörd och den andra föraren fick böter på plats.
Nu är jag lite nyfiken på om försäkringsbolaget kommer vilja lösa in bilen eller reparera den, vad tror ni?
Förutom det som syns på bilen så är bägge framdörrarna skadade och skada vid vänster framdäck.

En Audi Q3, årsmodell 2020, miltal ca 6700.
Köpte den för 299k för ett år sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249738/249738-634748de36a1dcfad5802b873cc2c4a7.jpg
Senast redigerat av Cdc- (27 juli )

465 Inlägg
27 juli
#2
Den kommer garanterat att skrotas, blir alldeles för dyrt att reparera. Så inlösen är mitt stalltips

Forummoderator
17 865 Inlägg
27 juli
#3
Håller med. Den där är ramknäckt. Blir inlösen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

956 Inlägg
27 juli
#4
Förvånande om den inte blir inlöst.....
Senast redigerat av candyweiss (27 juli )

VAG har världens bästa bilar.

3 350 Inlägg
27 juli
#5
Troligen inlösen för sedan lagas utomlands. De verkar laga allt?
Senast redigerat av Low (27 juli )


Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
27 juli
#6
svårt att säga..  bilden säger mig inget..  att det ser jävligt ut är sällan samma sak som att det är katastrof..  idag tappar bilarna stötfångaren direkt..   

allt beror på hur rambenen ser ut och hur glipor runt dörrarna ser ut.. 

det är när chassit börjar vrida sig det blir tveksamt.. 
Om man bara ser det utifrån den där bilden så lagar dom den..   en stötfångare skärm och lyse är inga pengar att tala om det är endå bara 4år gammal 
men lite bättre bilder så kan man säkert kunna se vad som kan hända med bilen.


tänk på att om dom löser in bilen.. se till att sitta på all fakta om bilar som är likvärdiga din bil..

alltså kolla blocket bytbil.com osv  efter bilar som har gått exakt lika långt eller kortare och med samma utrustning eller bätrre utrusting.   och ha länkar klara till bilarna    så när dom börjar sina jämförelser och kollar på massa "likvärdiga" bilar så sitter du på fakta att bilarna dom påstår är likvärdiga inte är det..   så du får betalt för vad det kostar dig att ersätta din bil. 

har du taklucka ska du kunna köpa en bil med taklucka..    det gjorde underverk när jag krokade min v70n
dom hittade massor av bilar och påstog att dom var likvärdiga men min bil hade antisladd  vilket ingen av bilarna hade som dom jämförde med..  smile     och det var faktist anledningen till att jag valde den bilen då min sambo pendlade med den 14mil om dagen..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
27 juli
#7
Hybrid_ skrev:
Håller med. Den där är ramknäckt. Blir inlösen.
kan se värre ut än vad det är oxå..   men det är en relativt dyr bil   
att dra ner ett ramben är inte allt i världen igentligen
om det inte bara är att den skutit upp kylarbalken lite bara  smile

Kör fort så hinner inget hända...

435 Inlägg
27 juli
#8
det helt omöjligt att svara på, det bara skaderegleran som har svaret. alla andra bara gissar

465 Inlägg
27 juli
#9
Klart som korvspad att den blir inlöst...och att dom försöker att pruta ner värdet efter bästa förmåga. Så läs på noggrant vad likvärdiga bilar går för och var beredd på lite jobbig diskussion med f-bolaget (beroende på vilket det nu är)

Det skrivs ju även att båda framdörrarna är skadade så bilen har tryckst ihop, fint, och reservdelar till audi är som bekant extra dyra
Senast redigerat av krambriw (27 juli )

2 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#10
Tack för alla svar. Förstår att det bara handlar om gissningar, var mest nyfiken då jag inte är bilkunnig överhuvudtaget.

Tack även för alla tips om vad jag kan göra för att vara förberedd om det skulle bli inlösen av bilen. Vill gärna inte acceptera ett skambud då bilen är relativt ny.

Tyvärr har jag inga fler bilder på skadorna men bildörrarna var svåra att öppna. Min vän som satt på passagerarsidan fick använda lite våld för att få upp dörren samt att min dörr var helt skev.

Om de nu skulle vilja reparera bilen hur blir det senare sen om man ska sälja bilen? Känns som det borde påverka värdet och göra den mer svårsåld. Känns lite trist om det skulle vara så då jag inte är skyldig till olyckan men får en bil som är svårsåld.

2 329 Inlägg
27 juli
#11
Growe skrev:
kan se värre ut än vad det är oxå..   men det är en relativt dyr bil   
att dra ner ett ramben är inte allt i världen igentligen
om det inte bara är att den skutit upp kylarbalken lite bara  smile
Man för ju inte glömma lacken heller, den är ju inte gratis direkt...
Håller helt med om att det mycket väl kan se värre ut än vad det är. Nyare bilar blir ju att se ut som vrak för minsta lilla, jämnfört med äldre bilar t ex 740. Men dom faktiska skadorna på ram osv är ofta betydligt mindre på nyare bilar än äldre, t ex 740, som blir som en banan för "minsta lilla".

Nyare bilar - Ser värre ut än vad det är, äldre bilar - är värrre än det ser ut.


Forummoderator
17 865 Inlägg
27 juli
#12
Cdc- skrev:
Tack för alla svar. Förstår att det bara handlar om gissningar, var mest nyfiken då jag inte är bilkunnig överhuvudtaget.

Tack även för alla tips om vad jag kan göra för att vara förberedd om det skulle bli inlösen av bilen. Vill gärna inte acceptera ett skambud då bilen är relativt ny.

Tyvärr har jag inga fler bilder på skadorna men bildörrarna var svåra att öppna. Min vän som satt på passagerarsidan fick använda lite våld för att få upp dörren samt att min dörr var helt skev.

Om de nu skulle vilja reparera bilen hur blir det senare sen om man ska sälja bilen? Känns som det borde påverka värdet och göra den mer svårsåld. Känns lite trist om det skulle vara så då jag inte är skyldig till olyckan men får en bil som är svårsåld.
En Fd. kollega köpte en helt ny KIA Ceed 2017. Hon fick solen i ögonen på en parkering och körde in i en stolpe när bilen hade rullat 60 mil. Krossad front men bra mycket mindre skador än på din bil. Den löstes in! Hon fick en ny likadan några veckor senare. Så... Som andra nämnt: Var påläst om vad en likadan kostar! Hoppas du har ett stort F-bolag. De mindre kan sätta sig på tvären.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
27 juli
#13
Hybrid_ skrev:
Cdc- skrev:
Tack för alla svar. Förstår att det bara handlar om gissningar, var mest nyfiken då jag inte är bilkunnig överhuvudtaget.

Tack även för alla tips om vad jag kan göra för att vara förberedd om det skulle bli inlösen av bilen. Vill gärna inte acceptera ett skambud då bilen är relativt ny.

Tyvärr har jag inga fler bilder på skadorna men bildörrarna var svåra att öppna. Min vän som satt på passagerarsidan fick använda lite våld för att få upp dörren samt att min dörr var helt skev.

Om de nu skulle vilja reparera bilen hur blir det senare sen om man ska sälja bilen? Känns som det borde påverka värdet och göra den mer svårsåld. Känns lite trist om det skulle vara så då jag inte är skyldig till olyckan men får en bil som är svårsåld.
En Fd. kollega köpte en helt ny KIA Ceed 2017. Hon fick solen i ögonen på en parkering och körde in i en stolpe när bilen hade rullat 60 mil. Krossad front men bra mycket mindre skador än på din bil. Den löstes in! Hon fick en ny likadan några veckor senare. Så... Som andra nämnt: Var påläst om vad en likadan kostar! Hoppas du har ett stort F-bolag. De mindre kan sätta sig på tvären.
om jag inte minns så är det någon speciell regel för väldigt nya bilar.. att dom ersätter den med en ny per automatik och bilen lagas och säljs...  så slår man på regget är den nog i trafik just nu..

Kör fort så hinner inget hända...

378 Inlägg
27 juli
#14
Jag upplever det som att om krockkuddarna har löst ut så blir det oftast inlösen.
Har dom inte löst ut så kan det mycket väl bli reparation.
Av fronten att döma så har man ju sett värre bilar än så där repareras.

Vid inlösen kan man ibland bli ombedd att skicka in kopia på kvittot från inköpet av bilen.


956 Inlägg
27 juli
#15
För ca 15 år sedan körde jag i diket i en rundel en vinter, rakt in i en snödriva.
Syntes inte mycket skada på bilen och ingen krockkudde löste ut.
Bilen lagades, men FB sa efteråt att hade dom förstått hur jäkla dyrt det skulle bli hade det aldrig gjorts.
Kostade betydligt mer än bilen var värd.
Senast redigerat av candyweiss (27 juli )

VAG har världens bästa bilar.


Sök