2314
Sök

Fundering kring Glykol (se #15 för fråga)

16 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#1
Hejsan,
Det har nu blivit dags att inom kort sälja min Kia Ceed 1.6 CRDi 2016 - (JD Facelift 2016-2018) pga. att behovet för en diesel finns helt enkelt inte längre då vi mestadels kör sträckor kortare än 15km åt gången. Den har gått cirka 10700 mil i dagsläget och fungerar riktigt bra i övrigt.
Givetvis som alla andra vill jag försöka maximera priset av en försäljning då en del av pengarna kommer att 'återinvesteras' i en ny bil fast då en bensin. Behöver lite tips och råd hur jag ska tänka kring vissa saker, vad jag borde prioritera och vad jag inte borde göra och så vidare.

- Den har gått igenom varje besiktning hittills, dock ej besiktigad detta året så det kommer att göras innan en försäljning. Är det värt att kosta på att de på besiktningen gör ett konditionstest eller är det slöseri bara?
- Bilen är servad på Kia Verkstad enligt angivna intervaller hittills, och nästa service infaller om 1400mil eller om cirka 110 dagar. Den servicen hos Kia kommer att gå på ca 7 500 kr. Är det i princip obligatoriskt att jag utför den servicen för att ge en trygghet till en potentiell köpare och att hålla uppe försäljningspriset, eller kommer jag inte få igen dem pengarna för servicen?
- Jag har fått en offert hos en rekondfirma som då skulle innefatta polering ink vaxning (1 års skydd), invändig rekond, motorrekond samt polering av några ytterst små märken på motorhuven samt ett par märken uppe vid framrutan fast på lacken där det nu syns lite rost (stenskott som skadat lacken kanske..?), med kanske 0,5cm i diameter på varje sida. Samt att ena dörrhandtaget har tappat lite färg som han kunde fixa också (annars nytt dörrhandtag för några hundra bara). Sedan skulle firman göra fälgar och insidan oerhört noggrant et cetera, allt skulle bli som nytt utlovades. Offert på det var runt 6-7tusen (max 7tusen). Dyrt, bra, värt det?

De reparationer som har gjorts under åren är följande: Ny backkamera i år (gick på garantin). Byte av 2st däck (friktionsdäck), köpte bilen vid drygt 3000mil och har endast behövt byta 2 utav däcken hittills och mönsterdjupen är med väl marginal nu. Gissar att eftersom bilen är framhjulsdriven så håller sig bakdäcken fräscha ett bra tag vid sparsamt körande. Nytt batteri samt nya glödstift i år. Ny pendelled vänster fram för cirka 1 år sedan.

Det som inte är gjort som kanske oroar mig lite är allt kring bromsar, hur bör jag tänka där? Börjar bilen snart komma upp i ålder och mil att bromsar bör bytas och behöver något mer också bytas egentligen? Eller ska jag göra besiktning och service och fråga dem vad de tror och tycker inför en försäljning?
Tack på förhand och all hjälp och tips mottages!

Mvh Jaymie
Senast redigerat av jaymie95 (2 september )

4 115 Inlägg
15 augusti
#2
Tvätta bilen ordentligt med vaxschampo och svamp
dammsug ur ordentligt ovh tvätta mattorna om dom är av gummi
ta bort onödiga saker
nämn att glödstift är bytta
skippa servcie och rekond och sälj den 5000-7000:- billigare
den som köper den kanske vill serva själv till en betydligt blygsammare summa själv
bilen är ändå 7-8 år gammal

ta med som som är postitivt om det är relevant
tex:
alla besiktningsprotokoll finns tillgängliga
få ägare

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

833 Inlägg
15 augusti
#3
Så som spillolja berätta ska en slip sten dras när man säljer en bil
Jag håller med

16 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#4
spillolja skrev:
Tvätta bilen ordentligt med vaxschampo och svamp
dammsug ur ordentligt ovh tvätta mattorna om dom är av gummi
ta bort onödiga saker
nämn att glödstift är bytta
skippa servcie och rekond och sälj den 5000-7000:- billigare
den som köper den kanske vill serva själv till en betydligt blygsammare summa själv
bilen är ändå 7-8 år gammal

ta med som som är postitivt om det är relevant
tex:
alla besiktningsprotokoll finns tillgängliga
få ägare

smile
Hej! Tack för svar och för tips! Ja okej, då tänker jag att jag skippar servicen på Kia som dessutom kostar en del samt att den numera har några år på nacken som du också nämner. I så fall får väl köparen välja typ av service i och med att den är cirka 105 dagar kvar tills intervallet.

Ska besiktiga den snart, bör jag beställa någon extra tjänst från besiktningen som gör att det känns ännu mer tryggt att sälja den trovärdigt utan några eventuella/potentiella fel, skulle det vara en trygghet för en köpare? Typ ett konditionstest eller vad det nu heter.

Hur ställer sig köpare till att det är två små ställen uppe på pelaren vid framrutan där det har lossnat lite färg/lack och där rost syns (0,5cm i diameter). Även smått på motorhuven där lite färg har lossnat, gissningsvis från någon tidigare tvätt eller stenskott.

Skatten är betald i våras. Fick tips om att kolla upp bromsarna också då de ej är bytta vad jag kan se och komma ihåg... (det ser väl besiktningen också i och för sig). Något utöver bromsarna som kan vara "red flag" som jag bör kolla upp? Ingenting som jag personligen har lagt märke till.
Bilen har friktionsdäck, är det positivt/negativt för mig som säljare, minskar det försäljningspriset och kan köpare pruta pga. det?
Tack!

16 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#5
Muskelbil skrev:
Så som spillolja berätta ska en slip sten dras när man säljer en bil
Jag håller med
Yes jag förstår, tack!
Du får gärna kommentera ovan svar av mig ifall du har något att tillägga. smile

833 Inlägg
19 augusti
#6
jaymie95 skrev:
Muskelbil skrev:
Så som spillolja berätta ska en slip sten dras när man säljer en bil
Jag håller med
Yes jag förstår, tack!
Du får gärna kommentera ovan svar av mig ifall du har något att tillägga. smile
Besikta bilen
Laga eventuella anmärkningar
Köp inte någon extra kondition tjänst på bilprovningen
Gör sedan sospilloja skrev
Kladda inte färg eller försök laga rost prickar
Friktionsdäck skriver du i annonsen så har inte köparen det som prut argument
Den visste det när den åkte för att titta på bilen
Senast redigerat av Muskelbil (19 augusti )

1 189 Inlägg
20 augusti
#7
Bromsarna behöver du inte oroa dig för såvida det inte gnisslar/skrapar/vibrerar vid inbromsning eller liknande.

Ställer köparen frågor om bromsarna så är det bara att vara ärlig och säga att du inte bytt något men att besiktningen inte heller anmärkt på dem och att de funkar bra. Det är upp till köparen att kontrollera och acceptera bilens skick. Om det inte finns någon uppenbar bristfällighet rörande bromsarna så finns det inte heller anledning att gå ner i pris på den biten.

Gå inte på falsetter som köparen kan hitta på. Vissa letar minsta anledning att hitta fel för att pruta. Jag hade en köpare en gång som klagade på att jag aldrig bytt 12v batteriet. Fullt fungerande batteri som startade i alla årstider men det var ändå något han ville pruta på.


16 Inlägg
20 augusti
Trådstartare
#8
Muskelbil skrev:
jaymie95 skrev:
Muskelbil skrev:
Så som spillolja berätta ska en slip sten dras när man säljer en bil
Jag håller med
Yes jag förstår, tack!
Du får gärna kommentera ovan svar av mig ifall du har något att tillägga. smile
Besikta bilen
Laga eventuella anmärkningar
Köp inte någon extra kondition tjänst på bilprovningen
Gör sedan sospilloja skrev
Kladda inte färg eller försök laga rost prickar
Friktionsdäck skriver du i annonsen så har inte köparen det som prut argument
Den visste det när den åkte för att titta på bilen
Det låter som bra tips, ska ta med mig det, tusen tack!
Ska tilläggas att mina friktionsdäck även är året-runt-däck, fördel för vissa kanske men även nackdel för andra kan jag tänka mig.

16 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#9
Jokabsson skrev:
Bromsarna behöver du inte oroa dig för såvida det inte gnisslar/skrapar/vibrerar vid inbromsning eller liknande.

Ställer köparen frågor om bromsarna så är det bara att vara ärlig och säga att du inte bytt något men att besiktningen inte heller anmärkt på dem och att de funkar bra. Det är upp till köparen att kontrollera och acceptera bilens skick. Om det inte finns någon uppenbar bristfällighet rörande bromsarna så finns det inte heller anledning att gå ner i pris på den biten.

Gå inte på falsetter som köparen kan hitta på. Vissa letar minsta anledning att hitta fel för att pruta. Jag hade en köpare en gång som klagade på att jag aldrig bytt 12v batteriet. Fullt fungerande batteri som startade i alla årstider men det var ändå något han ville pruta på.
Yes okej, får se vad besiktningen säger, de lär väl påpeka det i så fall, inget jag har märkt direkt.

Nej men precis, instämmer med det du säger kring bromsarna, god poäng! Jag är ärlig och lägger alla korten på bordet så får det bli upp till dem att undersöka närmare om det skulle vara något. Är inget trasigt så är ju inget trasigt heller.

Haha den var rolig, det kanske var ett gott tecken på din bil då om han prutade på en sån sak. big_smile

16 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228512/228512-a48568a827b9c9a386e413a8baced19c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228512/228512-56f36ab8e78ed31d9d872346438d4738.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228512/228512-adce8d38d4747e70fc2b0a473fa9124c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228512/228512-0e984e770269f7148c3699e88bf6d254.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228512/228512-61541ef4179c5910d5cea57e70cf1805.jpg

Här är alltså bilder på bland annat dörrhandtaget som jag dessvärre fick en skada på när jag stod parkerad och var inne och handlade... Nytt handtag kostar några hundra, vet ej vad arbetskostnad går på eller om lätt/svårt att byta själv, bör det bytas eller ska jag låta det vara? Sedan är det bilder på de två märkena som det syns lite rost på också, värt/ovärt att fixa? Hur mycket kan en köpare pruta för dessa småsaker?

1 189 Inlägg
21 augusti
#11
Jag skulle klassa in det som normalt slitage på en 8 år gammal bruksbil.
Tråkigt såklart att det händer men det är inget jag hade lagt tid och pengar på att fixa.

Svårt att säga hur mycket en potentiell köpare kan vilja pruta men är helhetsintrycket bra så bör bilen kunna säljas till runt marknadspris. Det är alltså inga skador som sänker den till en lägre nivå än vad modellen är värd smile

Men det är som sagt svårt att sia om, man ska antingen ha lite tur eller gott om tid när man säljer bil om man vill ha så mycket som möjligt för den!


833 Inlägg
22 augusti
#12
Rör inte rosten om du inte är duktig på att laga rost och lack skador
Det kommer bara att se illa ut och en köpare blir misstänksam över vad mer du försöker dölja
Handtag är vanligt slitage på en bil med nåra år på nacken
Besikta bilen och annonsera ut den tycker jag
Du får inte mer betalt eller en enklare försäljning om du gör något åt den

16 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#13
Jokabsson skrev:
Jag skulle klassa in det som normalt slitage på en 8 år gammal bruksbil.
Tråkigt såklart att det händer men det är inget jag hade lagt tid och pengar på att fixa.

Svårt att säga hur mycket en potentiell köpare kan vilja pruta men är helhetsintrycket bra så bör bilen kunna säljas till runt marknadspris. Det är alltså inga skador som sänker den till en lägre nivå än vad modellen är värd smile

Men det är som sagt svårt att sia om, man ska antingen ha lite tur eller gott om tid när man säljer bil om man vill ha så mycket som möjligt för den!
Ja precis, är ju inga direkt stora märken heller som tur är. Väldigt tråkigt men då struntar jag i att försöka fixa det och sikta på att ha tålamod vid försäljning av bilen. Lär ju bli varse om ifall köparna prutar på grund av det. Får hoppas jag har lite tur då smile

16 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#14
Muskelbil skrev:
Rör inte rosten om du inte är duktig på att laga rost och lack skador
Det kommer bara att se illa ut och en köpare blir misstänksam över vad mer du försöker dölja
Handtag är vanligt slitage på en bil med nåra år på nacken
Besikta bilen och annonsera ut den tycker jag
Du får inte mer betalt eller en enklare försäljning om du gör något åt den
Okej då rör jag inte det, har ingen kunskap eller talang för det vad jag vet om.
Ja precis handtag är ju rätt vanligt med någon skråma i alla fall, går ju att ersätta för den som vill och som är någorlunda kunnig att byta själv också.
Siktar på att besiktiga den inom kort och sen fixa upp den lite grann innan annons och försäljning.
Tack!

16 Inlägg
1 september
Trådstartare
#15
Jag har en till fundering angående det här med försäljningen. Glykolnivån är väldigt låg när motorn är kall (finns bilder i mitt Kia album), medan nivån är strax under Low när motorn är varm. Grejen är att jag fyllde själv på glykol i början av 2020 inför en besiktning och kom i alla fall ihåg att jag köpte från Mekonomen, däremot har jag inget som helst minne av vilken slags glykol det var, ifall det var etanyl eller propanyl. Utifrån färgen att tyda ser det ut att vara mer grönt än blått, finns bild i albumet att kika på. Jag vill helst inte sälja bilen ifall glykolnivån är så pass låg. Intervallet är annars 10 år eller 15000mil enligt Kia, så jag antar att det finns en läcka. Dock har det läckt från fullt till väldigt lite kvar på cirka 4,5 år, inget allvarligt enligt mig eller?

Så här skrev min kontakt från Kia angående glykolen till min Kia Ceed (SFW770).
"Glykol är ett slutet system så det skall inte läcka (sen kan det dunsta något)
Så länge det är rätt färg på glykolen så är det inga problem.
Finns blå/grön (kallas olika, men är samma) eller röd som alternativ.
Enligt mina noteringar så skall det vara blå i din bil"

Den här glykolen finns numera hos Mekonomen, den enda som passar mitt reg.nr och har faktiskt grön färg, skulle kunna vara den men är som sagt inte helt hundra...: https://www.mekonomen.se/promeister-oem … r-14954243

Vad bör jag göra, låta Kia byta och fylla på Glykolen mot en större kostnad än att köpa och fylla på som då blir en chansning om det är rätt eller inte. Har läst att komponenter kan ta stryk ifall det blir fel typ ifall de blandas.

Tips mottages tack. smile


Sök