2353
Sök

Ny generator tömmer batteriet

6 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#1
Bytt generator (Toyota Avensis) då den föregående var trasig och inte gav laddning. Den laddar nu bra, mätt avstängd och startad bil. Dock fortsätter generatorn att "surra" när bilen slås av och drar ström och batteriet töms tillslut. Behöver bryta strömmen på batteriet för att den ska tystna. Vad kan detta bero på? Hur kan jag felsöka? Novis på bilel så om någon kan förklara enkelt vore det kanon.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 157 Inlägg
21 augusti
#2
E0066 skrev:
Bytt generator (Toyota Avensis) då den föregående var trasig och inte gav laddning. Den laddar nu bra, mätt avstängd och startad bil. Dock fortsätter generatorn att "surra" när bilen slås av och drar ström och batteriet töms tillslut. Behöver bryta strömmen på batteriet för att den ska tystna. Vad kan detta bero på? Hur kan jag felsöka? Novis på bilel så om någon kan förklara enkelt vore det kanon.
Är du verkligen säker på att det är generatorn och inte fläkten som går en stund efter att du stängt av motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#3
Jo, generatorn som låter. Var inget problem med tjuvström innan bytet.

Bakhjulsdriven
337 Inlägg
21 augusti
#4
Diodbryggan i generatorn som brukar vara trasig, om den surrar och drar ur batteriet.


6 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#5
Arly165 skrev:
Diodbryggan i generatorn som brukar vara trasig, om den surrar och drar ur batteriet.
Skulle vara väldigt tråkigt då det är en nyinköpt generator. Finns det andra möjligheter?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 157 Inlägg
21 augusti
#6
E0066 skrev:
Arly165 skrev:
Diodbryggan i generatorn som brukar vara trasig, om den surrar och drar ur batteriet.
Skulle vara väldigt tråkigt då det är en nyinköpt generator. Finns det andra möjligheter?
Reklamera generatorn. För du har väl garanti på den.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (21 augusti )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 118 Inlägg
21 augusti
#7
Och allt är rätt kopplat?
Det förkommer att Eftermarknadgeneratorer har utgångar originalen inte har, tex för styrd laddning osv.  Felkopplat kanske den är magnetiserad när dem inte ska.....

Men ny är inte alltid = hel.
Med lite otur så....

7 353 Inlägg
21 augusti
#8
sen är frågan,, om man monterat den själv,, så gäller ej garantin sad


2 841 Inlägg
22 augusti
#9
Är generatorn ny, som i NY? Eller är den köpt begagnad? Många som säger ny generator men sen är den begagnad.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 157 Inlägg
22 augusti
#10
uhlin skrev:
Är generatorn ny, som i NY? Eller är den köpt begagnad? Många som säger ny generator men sen är den begagnad.
Jaa, ny generator är jag bara en annan generator för många. Det är ju bättre om man skriver att man köpt en begagnad generator. Men å andra sidan så blir det ju lika mycket fel när man skriver att man köpt ny bil fast det gäller en begagnad bil i 999 fall av 1000.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (22 augusti )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

833 Inlägg
22 augusti
#11
Är det en ny original generator
Är det en begagnad generator
Vilken avensis har du typ
Motor bensin diesel storlek
Jag tror att diod bryggan Är trasig pgadin beskrivning av felet

441 Inlägg
22 augusti
#12
ofta gäller inte garantin på eldelar o specielt inte när dom har varit monterad
för många klåpare som inte vet va dom syslar med
ps.. inte menad till TS men i almenhet

6 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#13
Ny generator som i ny, oanvänd smile Dock en eftermarknad, inte original. Toyota Avensis kombi 2016, bensin.

441 Inlägg
22 augusti
#14
ta bort den igen o hitta en bil elektriker som kan mäta den åt dej, o kanske fixa den om den är kass
dom har en provbänk så dom kan kolla den precis som den satt i bilen
Senast redigerat av doktorduett (22 augusti )

1 641 Inlägg
23 augusti
#15
Hmm, reklamera den till företaget du köpt den av.  Antar att de har nån form av garanti även om de säljer ren skit. Lite synd att sätta dit skit på en bra bil- ska väl sitta en Densogenerator Org. ? Nåja - lycka till. mvh/husse ds. personligen har jag aldrig hört en diodbrygga låta nåt, fast ja har ju bara skruvat i 40 år.
Senast redigerat av husseman (23 augusti )

Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
24 augusti
#16
husseman skrev:
Hmm, reklamera den till företaget du köpt den av.  Antar att de har nån form av garanti även om de säljer ren skit. Lite synd att sätta dit skit på en bra bil- ska väl sitta en Densogenerator Org. ? Nåja - lycka till. mvh/husse ds. personligen har jag aldrig hört en diodbrygga låta nåt, fast ja har ju bara skruvat i 40 år.
inte jag heller fast och andra sidan väldigt sällan haft problem med generatorer rent allmänt..  väldigt ovanligt problem smile

tror jag bytt totalt 5-6generatorer och ingen pga det varit något fel på dom..  därimot har jag bytt kol på en generator på en gammal 240 smile
har haft rätt mycket rena skrotbilar..smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök