3041
Sök

Köpte en bil - Luktar bränt

6 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte en Opel Astra 2011 för 12 dagar sedan. Efter 10 dagar körning kom det plötslig rök under huven och luktade bränt. Jag tog bilen till två olika mekaniker och båda sa att kopplingssatsen måste bytas utan att köra den utan dom bara märkte på lukten. Det luktade bränt i en hel dag men röken kom upp bara en gång.

Jag tog bilen tillbaka till bilförsäljaren och lämnade bilen där och dom bad olika mekaniker kika på bilen. Detta är deras första svar:

Tänkte uppdatera er. Vi har kört med bilen idag i närmare 1 timme och det var inga konstigheter med kopplingen. Vi har även pratat med 2 verkstäder och allt tyder på att kopplingen blev överhettad om bilen var kört längre i trafik med kopplingen delvis intryckt till exempel. Det finns inget som tyder på att den skulle skadas på något sätt utan blev bara överhettad. Lukten av överhettad koppling brukar hålla sig ganska länge, därför det luktade fortfarande när ni kom till oss. Vi har bett även en mekaniker att ta en längre provkörning med bilen, dock har de tid med det först imorgon så vi återkommer om de hittar något konstigt

Detta är deras andra svar:

Ursäkta sent svar, 2 olika mekaniker hade kört med bilen igår. De har inte konstaterat några fel förutom att kopplingen blev eventuellt överhettad. Den dåliga doften kan hålla i sig i några dagar vilket är helt normalt då det sätter sig mycket partiklar runt om när kopplingen blir överhettad. Kopplingen tar inte högt, den slirar inte heller så den fungerar helt normalt.

-------------

Bilen har varit där nu i 2 dagar. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka på? Dom verkar trevliga och allt diskussion sker via mejl. Ska jag försöka tillbaka bilen eller få dom byta kopplingssatsen? Vet inte mycket om bilar men vill inte få problem senare med bilen.

473 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Jag köper deras resonemang att doften av bränd koppling stannar kvar länge, det är vad det är.
Att byta koppling bara för att man bränt den en gång är bullshit IMHO. Den byts om den är sliten och det får man testa isf.
Frågan är vad som orsakat problemet den dagen det började ryka, handhavandefel eller mekaniskt problem.

Det första som behövs för att reda ut det är ett helt ärligt svar från dig(nu låter jag väldigt anklagande, inte min avsikt).
Kan det varit så att du vilat foten på kopplingspedalen, kört hårt eller dragit tungt släp och så vidare den dagen det började ryka?

Eller har du kört relativt lugnt och helt plötsligt börjar det ryka? Generellt när en koppling slirar så märks det rätt tydligt, varvtalet går upp snabbare än vad bilen accelererar när man gasar, detta borde du ha märkt i samband med att det började ryka isf.

Hur har din körning sett ut övriga dagar när allt fungerat som "normalt"? Har du kört kortare sträckor, lägre hastigheter osv?
Tänker mig att om du körde långt/snabbt/hårt/tungt den dagen det började ryka så kanske kopplingen småslirat hela tiden och till slut blivit för varm = rök och doft.

Om man ska lita på deras kommentar att den inte tar högt eller slirar så lutar det åt handhavandefel den dagen det började ryka, men man ska inte lita blint på folk som testat ens bil en kortare stund heller, speciellt eftersom det ligger i deras intresse att säga att bilen är "OK".
Senast redigerat av MrCrankyface (för 3 timmar sedan)



Sök