3281
Sök

Katalysator fråga - vilken passar?

18 Inlägg
2 oktober
Trådstartare
#1
Hej!

Min farfars vän har problem med sin bil. Katalysatorn var kass och han lämnade in bilen hos mekonomen som bytte katalysator. När han sedan skulle besiktia så går bilen ej igenom då den släpper ut för mycket skit. Besiktningsgubbarna säger att katalysatorn är för liten för bilen.

Bilen är en peugot 307. Jag kollade på katalysatorn och det står Walker KA 3592. 
Slår jag in det på nätet så passar den på en peugot 206.
Mekonomen vill inte åtgärda felet och min farfars vän vill att jag byter den om jag kan.

Så min fråga är hur jag vet vilken katalysator som passar på bilen. Slår jag in regnr så får jag upp 7st olika katalysatorer med olika längd samt euro 3 vs 4 m.m.
Har kikat på 5 olika sidor och det är samma grej på samtliga och det finns inget chatt man kan fråga dem i.

Någon här som är expert eller kan få fram originalnumret på katalysatorn?

https://www.bildelarexpert.se/reservdel … atalysator

Kan tillägga att gubben bor i en annan del av landet så han vill att jag köper hem det som behövs och sen byter när han kommer förbi. Annars kunde jag meckat loss den nuvarande och mätt osv.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av kawiman (28 oktober )

18 Inlägg
2 oktober
Trådstartare
#2
Bilen är en peugot 307 1.6 16V 80KW / 109HK. Årsmodell 2003.
Miljöklass 2000.

6 165 Inlägg
2 oktober
#3
Till en sån där liten bil (med liten 4cyl motor) kan man ju svetsa på vilken Kat som helst!
En undran...Hur vet han att kat:n var "kass"? Och vad menade besiktningen med för liten kat? Finns nog inga för små kattar till en så liten bil som Peugot 307 (liten bil med liten motor).


18 Inlägg
2 oktober
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Till en sån där liten bil (med liten 4cyl motor) kan man ju svetsa på vilken Kat som helst!
En undran...Hur vet han att kat:n var "kass"? Och vad menade besiktningen med för liten kat? Finns nog inga för små kattar till en så liten bil som Peugot 307 (liten bil med liten motor).

Okej.  Kikar man på den som sitter i så står det att det är till en peugot 206 med 1.4l motor.

Gubben har en 1.6L vet inte om det spelar någon roll eller ej.

Enligt besiktningen så släpper bilen ut för mycket avgaser.
Kan det vara något annat fel?

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
2 oktober
#5
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt.. 

höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas. 
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.   

enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta 
lambda och hc och co2  medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta. 


oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator.    bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är.   alla kan kalla sig mekaniker smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 147 Inlägg
2 oktober
#6
Har du några värden för och efter att lägga upp här ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 646 Inlägg
2 oktober
#7
Growe skrev:
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt.. 

höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas. 
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.   

enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta 
lambda och hc och co2  medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta. 


oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator.    bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är.   alla kan kalla sig mekaniker smile

Jag skulle också gissa att felet är exakt samma som innan katalysatorbytet och inte heller nu beror det sannolikt på katalysatorn...

Så frågan är, lyser motorlampan? Läst ut felkoder? Går bilen verkligen som den ska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
2 oktober
#8
Brådhis skrev:
Growe skrev:
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt.. 

höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas. 
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.   

enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta 
lambda och hc och co2  medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta. 


oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator.    bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är.   alla kan kalla sig mekaniker smile

Jag skulle också gissa att felet är exakt samma som innan katalysatorbytet och inte heller nu beror det sannolikt på katalysatorn...

Så frågan är, lyser motorlampan? Läst ut felkoder? Går bilen verkligen som den ska?

ja chansen är rätt stor..  tyvärr är det ju så man gör när man är reservdelsbytare och inte en riktig mekaniker.  men vi kan ju tyvärr bara gissa när informartionen är så väldigt knapphändig.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#9
Ok jag får väl se om det går att hitta något fel när bilen är här.

Mejlade peugot och de skrev
En ny original katalysator kostar 41886 & har artnr 1731HP.

 Haha 42000kr vill dom ha för en original kat. Söker jag på artnr så kostar de en tiondel.

18 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#10
Growe skrev:
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt.. 

höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas. 
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.   

enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta 
lambda och hc och co2  medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta. 


oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator.    bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är.   alla kan kalla sig mekaniker smile

Ok ska kika om jag kan hitta någon läcka på nån slang.
Kan lambda sonden vara trasig? Eller vad kan det annars vara om alla slangar är ok?

18 Inlägg
17 oktober
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
Till en sån där liten bil (med liten 4cyl motor) kan man ju svetsa på vilken Kat som helst!
En undran...Hur vet han att kat:n var "kass"? Och vad menade besiktningen med för liten kat? Finns nog inga för små kattar till en så liten bil som Peugot 307 (liten bil med liten motor).

någon som har några tips? Ska kika på bilen nästa vecka smile

6 165 Inlägg
17 oktober
#12
Som sagts tidigare i tråden så skulle jag nog åka till en bilmekaniker och låta dem kolla eventuella felkoder men gissar på att det kan vara läckage i avgassysyemet någonstans, tändstift, tändspolar  eller lambdasonden eller... Som du hör finns det många orsaker till att en motor går dåligt.


18 Inlägg
17 oktober
Trådstartare
#13
jaka54 skrev:
Som sagts tidigare i tråden så skulle jag nog åka till en bilmekaniker och låta dem kolla eventuella felkoder men gissar på att det kan vara läckage i avgassysyemet någonstans, tändstift, tändspolar  eller lambdasonden eller... Som du hör finns det många orsaker till att en motor går dåligt.

Enligt ägaren så går motorn klockrent. Så det är märkligt.. men jag får väl se om jag kan hitta något.

3 121 Inlägg
17 oktober
#14
kawiman skrev:
jaka54 skrev:
Som sagts tidigare i tråden så skulle jag nog åka till en bilmekaniker och låta dem kolla eventuella felkoder men gissar på att det kan vara läckage i avgassysyemet någonstans, tändstift, tändspolar  eller lambdasonden eller... Som du hör finns det många orsaker till att en motor går dåligt.

Enligt ägaren så går motorn klockrent. Så det är märkligt.. men jag får väl se om jag kan hitta något.

Exakt vad står det i besiktningsprotokollet? Vilka värden?


18 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#15
viccoA skrev:
kawiman skrev:
jaka54 skrev:
Som sagts tidigare i tråden så skulle jag nog åka till en bilmekaniker och låta dem kolla eventuella felkoder men gissar på att det kan vara läckage i avgassysyemet någonstans, tändstift, tändspolar  eller lambdasonden eller... Som du hör finns det många orsaker till att en motor går dåligt.

Enligt ägaren så går motorn klockrent. Så det är märkligt.. men jag får väl se om jag kan hitta något.

Exakt vad står det i besiktningsprotokollet? Vilka värden?

Han har inte besiktigat men han var där och de kollade snabbt och sa att värdena var dåliga.

Jag läste ur felkoder precis nu https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-2146d0983cb8b7a5d1bb53ba15d1270a.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
20 oktober
#16
man behöver se värdena på utsläppen för att ens kunna ge minsta lilla ledtråd..  att reningen inte är tillräcklig är väll ganska självklart i detta läge men varför är ju lite viktigare.. och man kan helt enkelt inte gissa utan att ens veta avgasvärdena..

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
28 oktober
Trådstartare
#17
Growe skrev:
man behöver se värdena på utsläppen för att ens kunna ge minsta lilla ledtråd..  att reningen inte är tillräcklig är väll ganska självklart i detta läge men varför är ju lite viktigare.. och man kan helt enkelt inte gissa utan att ens veta avgasvärdena..

Jag slängde på en kat med original nr och problemet var borta. Skiljde lite på storleken på dem.. verkar som det spelar roll?

18 Inlägg
28 oktober
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-bd2cb17cf3a274dd335e7fe65f8f3f44.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
28 oktober
#19
när den hamnar i undre gräns så är det ju självklart att den inte renar tillräckligt men sen kan det ju vara att  katen är deffekt för liten men oxå att man på motorsidan förser den med mer cohalt än vad den klarar av att rena.  pga tex lågt lambda värde
pga misständing felaktigt bränsletryck osv. 

det är betydligt mycket vanligare att det är på motorsidan problemet är och inte katsidan. 

där kan man ju få en fingervisning när man ser avgasvärdena

lågt lambda värde är ju en sak som avslöjar ganska mycket   ibland kan en bil få underkänt på lambdavärdet men vara fullt godkänt co2 utsläpp  just pga katen kan rena det fast lambda värdet är fel. 
oftast så klarar den co2 men inte co2500   alltså förhöjd varvtal 

jag skulle aldrig kasta saker på bilen utan att verkligen veta att man tar reda på felet. 

det kan ju fortfarande vara så att lambdavärdet är åthelvete fast den renar tillräckligt
för att felkoden ej ska sättas

Kör fort så hinner inget hända...


Sök