3077
Sök

Billigare elbil som andrabil

186 Inlägg
11 mars
#61
Kanske har nämnts men i så fall har jag missat det, har du någon mer specifik budget eller något pristak?

MGn i trådstarten kostade ju 230 000kr och då är man frestande nära en ID3 eller en E-Soul Long Range men det kanske blir lite väl mycket pengar för en andrabil?

1 190 Inlägg
12 mars
Trådstartare
#62
Noobnisse skrev:
Kanske har nämnts men i så fall har jag missat det, har du någon mer specifik budget eller något pristak?

MGn i trådstarten kostade ju 230 000kr och då är man frestande nära en ID3 eller en E-Soul Long Range men det kanske blir lite väl mycket pengar för en andrabil?
Pristak finns väl, vill ju komma så billigt undan som möjligt. Så att den Id.3 Life kostar 260ish är inte prisvärt för mig. Då bilen primärt är tänkt som en andrabil, och vi kommer uteslutande köra lokalt, långsamladda och kanske någon gång per år köra den till ett av landställena ca 30 mil bort, och där även långsamsladda så finns inget mervärde i ett högre pris. En Model 3 hade varit kul, men det finns liksom inget behov.

Vill helst hamna kring eller om möjligt under 200-strecket. Gärna då under 4500 mil och minst från år 2020. Appfunktion är en aspekt, men inte avgörande. Kan jag klippa en Mg Zs för en 170 så är det en Nobrainer, så även en Zoe för den slanten. Leafen är ju lite dyrare, men större. Id3 och Soul blir liksom 60k mer, för i min nytta, inget mer än en dyrare bil.
Kring 200k kan jag casha rakt av utan att behöva skaka loss pengar från fonder, börsen, krypto eller annat. Att lägga bilen på huset är inte ett alternativ. Vill inte helst inte betala av en bil alls.


1 190 Inlägg
13 mars
Trådstartare
#63
Kom en annan sak som kan vara intressant, och det är V2G eller V2H, alltså möjliggöra för batterilagring i elbilen, och vid händelse av toppar i elpriset, istället ta strömmen från bilens batteri alternativt sälja.

Marknaden kanske inte är mogen för det än, och kommer nog behålla den andrabil som köps i en 3-4 år i alla fall. Då kanske typ alla elbilar ha reversibel laddare och då kanske det är bäst att skaffa en sådan.


1 190 Inlägg
2 september
Trådstartare
#64
Bumpar min egna tråd, har fortfarande inte landat i något.
Dock provkört en del MG ZS och den går bort.

Zoe finns kvar, och börjar aktivt leta efter en sådan.
En bubblare har dykt upp, Peugeot 208 E, dock känns den liten men bättre stolar.

Id.3 går bort. Efter att ha upplevt VW förstahand igen, så är den inte ett alternativ. Vågar inte köpa en VAG igen.


1 190 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#65
Landade i en Zoe under veckan. Fick tag i en tämligen prisvärd sådan, av ganska nytt snitt med kvarvarande nybilsgaranti och vagnskada, den senare några månader innan man behöver köra egen via försäkringen.
Den checkade boxarna som jag hade och gillades av de andra som skall köra den. Priset var nog rätt så rätt också, så förhoppningsvis lär den inte kosta mig så mycket...


Forummoderator
17 924 Inlägg
3 oktober
#66
master_lars skrev:
Landade i en Zoe under veckan. Fick tag i en tämligen prisvärd sådan, av ganska nytt snitt med kvarvarande nybilsgaranti och vagnskada, den senare några månader innan man behöver köra egen via försäkringen.
Den checkade boxarna som jag hade och gillades av de andra som skall köra den. Priset var nog rätt så rätt också, så förhoppningsvis lär den inte kosta mig så mycket...
Och du är nöjd? De Zoe jag ser på vägarna har en tendens till att framföras väldigt försiktigt (Läs: sakta). Inte så pigg eller låg toppfart? Värme ok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 190 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#67
Hybrid_ skrev:
master_lars skrev:
Landade i en Zoe under veckan. Fick tag i en tämligen prisvärd sådan, av ganska nytt snitt med kvarvarande nybilsgaranti och vagnskada, den senare några månader innan man behöver köra egen via försäkringen.
Den checkade boxarna som jag hade och gillades av de andra som skall köra den. Priset var nog rätt så rätt också, så förhoppningsvis lär den inte kosta mig så mycket...
Och du är nöjd? De Zoe jag ser på vägarna har en tendens till att framföras väldigt försiktigt (Läs: sakta). Inte så pigg eller låg toppfart? Värme ok?
Hittills är jag nöjd. Vi har sådana på jobbet och de verkar hålla ihop rätt bra med tanke på hur de misshandlas.
Jag tycker snarare att det är lite för lätt att ligga för fort på vägarna. Dock är 110-120 vägar inte någon man ligger och blåkör på. Man håller lagstadgade hastigheten, inte mycket mer. Hittills lite mer än 100 mil, och en snittförbrukning på 1,48kW per mil.
Vi får se hur den håller upp. Hittills gillar jag räckvidden och att man inte behöver ladda varje dag. I3:an vi hade tidigare fick man ladda dagligen, och det var ofta som använda REX-motorn. Här har jag 35+mil i räckvidd vid 10 grader C och det duger för mig.  Uppskattar även CCS-laddaren, som gör det lättare att leva med den i vardagen. Ett måste skulle jag säga.

Dock noterat att bilen är ganska snål upp till 100km/h, därefter blir det svårare för den att jobba mot luftmotståndet.


949 Inlägg
för 2 timmar sedan
#68
CCS är nödvändigt om man behöver ladda hemifrån
Zoe är en hållbar fransk lite större små bil
R135 är den bästa versionen av Zoe
Roligt att du blev nöjd efter att letat bil så länge
Mycket snygg röd istället för alla vita


Sök