2253
Sök

Kommer elbilens intåg att ta död på bilhobbyn?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
tisdag 23:13
#41
Jag skulle kunna tänka mig en framtid där jag äger/leasar/hyr/nyttjar elbil från en bilpool ja fast jag kommer ändå att äga några entusiastfordon vid sidan av. Jag tror inte elbilarna kommer att ta död på intresset helt, på sikt kommer kanske till och med första generationens elbilar bli eftertraktade samlarobjekt. Däremot känns det som att fenomenet "motorburen ungdom" som ordnar bilträffar på nån parkering och rejsar mot varandra under dygnets mörkare timmar minskar samtidigt som den mer seriösa hobbyn med ofta lite äldre utövare som åker land och rike runt (när det är ljust ute och fint väder) blir kvar.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

949 Inlägg
tisdag 23:53
#42
Tesla roadster
Clio electrique
Elcat
VW Golf CityStromer
Är efter traktade el entusiastbilar och det finns många fler modeller som think och givetvis Baker electric

Exempel på en konverterad veteranbil
En Impala
https://youtu.be/A-pBPYfYIEw?si=XMpV8Zy7a9Mj8Sh7
Senast redigerat av Muskelbil (tisdag 23:56)

2 366 Inlägg
tisdag 23:57
#43
Low skrev:
Fördelen när man äger en bil är att man kan princip ställa av den så kostar den princip inget:)
Jomenvisst är det så. 945an kostar mig 27kr/mån+65kr/år. Min gröna 940 kostar mig bara 65kr/år tongue


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 198 Inlägg
för 17 timmar sedan
#44
Muskelbil skrev:
Tesla roadster
Clio electrique
Elcat
VW Golf CityStromer
Är efter traktade el entusiastbilar och det finns många fler modeller som think och givetvis Baker electric

Exempel på en konverterad veteranbil
En Impala
https://youtu.be/A-pBPYfYIEw?si=XMpV8Zy7a9Mj8Sh7
Det där är ju att förstöra en fin Impala. Jag skulle skämmas att köra in på en bilträff med en sådan där avart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 190 Inlägg
för 16 timmar sedan
#45
Elbilen kommer inte döda bilhobbyn, utan vara ett komplement och arselflyttare. Elbilar är ju ett kylskåp, en brödrost eller tvättmaskin, ett ting som gör en uppgift. Det är exakt samma känsla in en Tesla som i en Leaf eller Zoe. Alla elbilar har samma känsla av, men med olika differenser. Typ som en brödrost, vissa rostar snabbare än andra brödrostar, men slutprodukten är densamma.

Snarare gissar jag på att bilhobbyn kommer växa pga detta. Ta bara digitalklockans inträde. Man kan köpa en digitalklocka typ Casio F91W för 300kr och den visar tiden och är väldigt retro (typ ett måste i en klocksamling) eller så köper man ett kvalitetsur som är rent mekaniskt. Bägge visar tiden, den ena är en "brödrost" den andra ett statement.

Problemet som finns är ELV-direktivet från EU och att vi har woke-politiker som tycker bilen är samhällets fiende nummer ett. Gäller att rösta rätt, framförallt om man är bilintresserad sett till ELV-direktivet. En röst på Mp är tex inte en röst för fri rörlighet eller framtida bilhobby.


Från Finland
312 Inlägg
för 15 timmar sedan
#46
ELV direktivet stöds inte enbart av MP utan också de stora affärsintressena / bilindustrin, då det betyder mera inkomster för dom om man måste skrota och köpa nytt. Det räcker nog inte bara att välja bort MP utan man får vara noggrannare än så...

Bilindustrin har nog inget större intresse att säkerställa privatägandet eller att gamla fordon finns kvar, de skulle säker föredra leasing över ägande i framtiden, det gör det lättare för dem att ta fram mera planned obsolescence i bilarna och få mera makt över servicen. Till alla små oberoende verkstäders förtret.

Professionell nybilshatare

949 Inlägg
för 15 timmar sedan
#47
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Tesla roadster
Clio electrique
Elcat
VW Golf CityStromer
Är efter traktade el entusiastbilar och det finns många fler modeller som think och givetvis Baker electric

Exempel på en konverterad veteranbil
En Impala
https://youtu.be/A-pBPYfYIEw?si=XMpV8Zy7a9Mj8Sh7
Det där är ju att förstöra en fin Impala. Jag skulle skämmas att köra in på en bilträff med en sådan där avart.

/Benny
Någon har jobbat i månader på sin bil
Andvänt massor av timmar att planera och ingenjörskonst att få det att fungera
Jag skäms för dig att du kallar någons bil bygge för avart
Dålig stil av dig

* Voff voff *
10 468 Inlägg
för 15 timmar sedan
#48
Vettemannen skrev:
Brådhis skrev:
Men för att svara på trådens egentliga frågeställning. Varför skulle man inte kunna ha en elbil som entusiastbil?

Det finns ju redan idag, även om det är sällsynt i Sverige tyvärr(!), folk som har även annat än jänke-V8 och Volvos/SAAB´s modellprogram som entusiastfordon.

Så likaväl som någon idag kan älska sin Renault 4 eller Nissan Sunny så kan helt säkert en Renault Zoe bli entusiastförklarad i framtiden. smile
Det har jag svårt att tänka mig för innan den blir entusiastbil så har den skrotats för ingen har råd att byta batteri på den.

/Benny
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Tobzter skrev:

Men vi plöjer ner pengar i våra jänkebilar wink som egentligen skulle skrotas i mångas ögon
så de finns säkert något som byter batteri  å bygger på sin ZOE
https://fastusedcars.co.uk/modified-renault-zoe/
Det moddas zoe redan idag.
It's still just an electric car.

/Benny
Det var just det... Håll i dig nu, jag förstår att det kan kännas obehagligt att en entusiastbil har något annat än V8, men märkligt nog så tycker inte alla lika där. Det är faktiskt så redan idag. Dock inte här i Sverige förstås. Jag hade förut en Peugeot 205 GTI, såldes utomlands. Min senaste Volvo 480 Turbo, såldes utomlands...

Så det finns faktiskt iaf utomlands ett intresse för en bilhobby som inte bara ser ut som en katalog från GM eller Volvo på 60-talet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

949 Inlägg
för 12 timmar sedan
#49
Det finns många klubbar i Sverige som inte är för amerikanare eller svenska bilar
Citroënklubben
https://citroenklubben.se/kontakt/valkommen/verksamhet/

Opelklubben
http://www.opelclubsweden.com/historia.html

Tesla klubbar
Men dom bilarna är amerikanare
https://www.teslaownerssweden.se/events/
https://teslaclubsweden.se/

Elbilsförening
https://www.elbilsverige.se/

Nissan Leaf Sverige på Facebook

Renault Zoe Sverige på Facebook

Renaultklubben
https://clubrenaultsverige.com/

Kan fortsätta länge att lista klubbar som är både för andra bilar och elbilar

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
för 5 timmar sedan
#50
DennisCA skrev:
ELV direktivet stöds inte enbart av MP utan också de stora affärsintressena / bilindustrin, då det betyder mera inkomster för dom om man måste skrota och köpa nytt. Det räcker nog inte bara att välja bort MP utan man får vara noggrannare än så...

Bilindustrin har nog inget större intresse att säkerställa privatägandet eller att gamla fordon finns kvar, de skulle säker föredra leasing över ägande i framtiden, det gör det lättare för dem att ta fram mera planned obsolescence i bilarna och få mera makt över servicen. Till alla små oberoende verkstäders förtret.
Förhoppningsvis om nu över huvud taget ELV blir verklighet så kommer det bara att gälla nya bilar. Alltså att bilen redan från början när den säljs så är den registrerad som ett ELV-fordon. Det är illa bara det och en stor inskränkning av äganderätten som liksom (som iofs är något helt annat) "chatcontrol" aldrig borde ha lämnat idéstadiet.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Fri fart för ett fritt folk!
14 034 Inlägg
för 2 timmar sedan
#51
Muskelbil skrev:
Nej bilhobby kommer inte dö ut
Det finns många som byggt tesla exempelvis

https://youtu.be/mPinm9cIl6s?si=AsdpmNESBEk_gu-h

https://youtu.be/y2dCkjzLkjk?si=QDxVLyJNT4WdlNuF

Också i Sverige

https://m.youtube.com/watch?v=5AjCDZz8nSk
Utmarks-Loke skrev:
För 30 år sedan trodde vissa att bilhobbyn skulle dö ut när insprutningen ersatte förgasarna och det blev omöjligt att göra något själv med bilen, som det hävdades. Idag är vi ganska många som föredrar insprutning framför förgasare, och som lärt oss att skruva med det. Jag kan se en snygg veteranbil köra förbi och få lite habegär men så kommer avgasstanken och jag ångrar mig. Jag vill inte ha en bil som luktar röv och får det att bränna i halsen, även om det var normalt förr. Dagens bilar är ju så avgasrenade att de inte direkt luktar något men man kanske ändå kommer tänka samma om dom så småningom.
du bygger ju en skaplig setup idag för 70k   batteri motor och motorstyrning.   det behöver inte bli så blodigt dyrt.   
många tror att elmotorerna är dyra men du får en tesla motor för 15-20k  utan minsta problem.   
en sån är perfekt att montera fram i på en fwdbil  det är några motorfästen en eftermarknads ecu lite små pill och en hög med batterier. 

ännu billigare alternativ är ju en Leaf motor men jag skulle inte lägga ner sånt jobb för något så långsamt.  ska man göra det ska man göra det för prestandarn.  inte för att det är eldrift

Kör fort så hinner inget hända...

1 662 Inlägg
för 1 timme sedan
#52
Hmm, hålla på med sänkta sura bilar typ Volvo kommer nog försvinna, o a-traktorer hoppas jag blir förbjudet. Men det ja ogillar mest, är Mp propagandan i denna tråd. - Detta parti är synnerligen skadligt för alla tänkande människor. Dessa dårar har sabbat så mkt. att de borde få leva på en egen ö, nånstans där de kan gå tbx. till 1800 talet o odla brass-o knarka ihjäl sig.
mvh/husse


Sök