Jag ser ju inte detta kommer att gå med nyare bilar, de kommer inte hålla lika länge då de är mera komplicerade är det mera saker som kan krångla och de blir för dyra att serva och reparera till sist. Bara en sak som dagens modern LED lampor med avancerad teknik där lamporna kan göra små korrigeringar då man kör osv, det blir svårare och dyrare. På alla fronter.
Så jag ser döden för den här formen av bilhobby som jag håller på med, som är till för vanligt folk som kanske inte har så mycket pengar, som är normalbegåvade endast. Framtidens bilhobbyister säg 2040, så kommer vara avsevärt rikare, övre medelklass och förmodligen högt utbildade med mycket utrustning och stora garage, förmodligen kommer dom ha mycket kunskap om el och elektronik. Bilhobbyn kommer tappa den breda folkliga förankringen och bli en grej för eliten.
Mjo visst är det, och så kommer det mer troligt än inte bli oavsett om det blir rena elbilar eller fortsätta som nu. Det blir bara mindre och mindre "mekaniker" och mer och mer "elektriker" som lagar/servar bilar....
Själv ser jag inte den delen som så där jätte-dålig(men jag tycker om elektronik och kodning dock)... Det som däremot är uruselt är all anti-konsument skit som läggs in. Varenda system i bilen är låsta tightare än fort knox, allt är byggt och kodat för att enbart kunna utföras med svindyra special-instrument enbart för att dom bestämt att det ska vara så - inte pga. någon teknisk anledning. Jag menar, det krävdes ju global lagändring innan dom öht. öppnade upp OBD-porten för generiska läsare, så "vem som helst" kan läsa ut sina felkoder........ Något verkstäder tog/tar upp emot 1000 spänn för per gång. Skaplig timpenning för något som tar 2min med enda jobb att orka bära den extremt tunga fick-läsaren till bilen(observera ironin där)....
Visst är det så, men gå på valfri bilträff så kommer du märka att det är betydligt mer V8 än dessa där.
Det är olika påolika bil träffar Då väljer jag en teslaträff eller SöndagsFika på brostugan drottningholm dåär det bara elbilar På en citroënträff är det som mest V6 kanske från Maserati
Dvs allmänna bilträffar där det ej anges något specifikt märke eller liknande, så kommer det att vara tämligen överrepresenterat gällande V8...
Nu är det inte valfri bilträff Nu väljer du bilträff
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Visst är det så, men gå på valfri bilträff så kommer du märka att det är betydligt mer V8 än dessa där.
Det är olika påolika bil träffar Då väljer jag en teslaträff eller SöndagsFika på brostugan drottningholm dåär det bara elbilar På en citroënträff är det som mest V6 kanske från Maserati
Dvs allmänna bilträffar där det ej anges något specifikt märke eller liknande, så kommer det att vara tämligen överrepresenterat gällande V8...
Nu är det inte valfri bilträff Nu väljer du bilträff
Tänkte att det var uppenbart att det inte kom V8-bilar på en specifik märkesträff för bilar utan V8. Men okej, absolut. Förtydligar då att jag med valfri bilträff inte menar dedikerade märkesträffar för elbilar.
Det finns mängder med allmänna bilträffar där det inte är mest V8 och amerikanare Det finns mängder med allmänna bilträffar där det är mest v8 och amerikanare
Det är olika påolika träffar Se träffpunkt 80 KAK träffar Olika träffar har olika besökare Det är inte många citroen när det är powermeet men det är inte många v8 när det är bilträff hos KAK som exempel
Fast jag trodde det handlar om hur framtiden ser ut med bilträffar inte vilka träffar du räknar som träffar för att visa att det finns flest v8
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Muskelbil skrev:
Brådhis skrev:
Visst är det så, men gå på valfri bilträff så kommer du märka att det är betydligt mer V8 än dessa där.
Det är olika påolika bil träffar Då väljer jag en teslaträff eller SöndagsFika på brostugan drottningholm dåär det bara elbilar På en citroënträff är det som mest V6 kanske från Maserati
Dvs allmänna bilträffar där det ej anges något specifikt märke eller liknande, så kommer det att vara tämligen överrepresenterat gällande V8...
Nu är det inte valfri bilträff Nu väljer du bilträff
Muskelbil skrev:
Nu är det inte valfri bilträff Nu väljer du bilträff
Tänkte att det var uppenbart att det inte kom V8-bilar på en specifik märkesträff för bilar utan V8. Men okej, absolut. Förtydligar då att jag med valfri bilträff inte menar dedikerade märkesträffar för elbilar.
Det finns mängder med allmänna bilträffar där det inte är mest V8 och amerikanare Det finns mängder med allmänna bilträffar där det är mest v8 och amerikanare
Det är olika påolika träffar Se träffpunkt 80 KAK träffar Olika träffar har olika besökare Det är inte många citroen när det är powermeet men det är inte många v8 när det är bilträff hos KAK som exempel
Fast jag trodde det handlar om hur framtiden ser ut med bilträffar inte vilka träffar du räknar som träffar för att visa att det finns flest v8
Du verkar ha fastnat rätt hårt nu i det här, så absolut, du har rätt, det finns massor med bilträffar i Sverige där det inte är mest bilar med V8. Fel av mig. Vi släpper det bara helt enkelt så fortsätter vi med trådens innehåll.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Jag ser ju inte detta kommer att gå med nyare bilar, de kommer inte hålla lika länge då de är mera komplicerade är det mera saker som kan krångla och de blir för dyra att serva och reparera till sist. Bara en sak som dagens modern LED lampor med avancerad teknik där lamporna kan göra små korrigeringar då man kör osv, det blir svårare och dyrare. På alla fronter.
Så jag ser döden för den här formen av bilhobby som jag håller på med, som är till för vanligt folk som kanske inte har så mycket pengar, som är normalbegåvade endast. Framtidens bilhobbyister säg 2040, så kommer vara avsevärt rikare, övre medelklass och förmodligen högt utbildade med mycket utrustning och stora garage, förmodligen kommer dom ha mycket kunskap om el och elektronik. Bilhobbyn kommer tappa den breda folkliga förankringen och bli en grej för eliten.
Mjo visst är det, och så kommer det mer troligt än inte bli oavsett om det blir rena elbilar eller fortsätta som nu. Det blir bara mindre och mindre "mekaniker" och mer och mer "elektriker" som lagar/servar bilar....
Själv ser jag inte den delen som så där jätte-dålig(men jag tycker om elektronik och kodning dock)... Det som däremot är uruselt är all anti-konsument skit som läggs in. Varenda system i bilen är låsta tightare än fort knox, allt är byggt och kodat för att enbart kunna utföras med svindyra special-instrument enbart för att dom bestämt att det ska vara så - inte pga. någon teknisk anledning. Jag menar, det krävdes ju global lagändring innan dom öht. öppnade upp OBD-porten för generiska läsare, så "vem som helst" kan läsa ut sina felkoder........ Något verkstäder tog/tar upp emot 1000 spänn för per gång. Skaplig timpenning för något som tar 2min med enda jobb att orka bära den extremt tunga fick-läsaren till bilen(observera ironin där)....
Ja, det där är ungefär lika imponerande som att aktivera ADB på android................................ Men visst, många tillverkare tillåter inte ens det så... credit where credit's due, I guess.
Jag ser ju inte detta kommer att gå med nyare bilar, de kommer inte hålla lika länge då de är mera komplicerade är det mera saker som kan krångla och de blir för dyra att serva och reparera till sist. Bara en sak som dagens modern LED lampor med avancerad teknik där lamporna kan göra små korrigeringar då man kör osv, det blir svårare och dyrare. På alla fronter.
Så jag ser döden för den här formen av bilhobby som jag håller på med, som är till för vanligt folk som kanske inte har så mycket pengar, som är normalbegåvade endast. Framtidens bilhobbyister säg 2040, så kommer vara avsevärt rikare, övre medelklass och förmodligen högt utbildade med mycket utrustning och stora garage, förmodligen kommer dom ha mycket kunskap om el och elektronik. Bilhobbyn kommer tappa den breda folkliga förankringen och bli en grej för eliten.
Mjo visst är det, och så kommer det mer troligt än inte bli oavsett om det blir rena elbilar eller fortsätta som nu. Det blir bara mindre och mindre "mekaniker" och mer och mer "elektriker" som lagar/servar bilar....
Själv ser jag inte den delen som så där jätte-dålig(men jag tycker om elektronik och kodning dock)... Det som däremot är uruselt är all anti-konsument skit som läggs in. Varenda system i bilen är låsta tightare än fort knox, allt är byggt och kodat för att enbart kunna utföras med svindyra special-instrument enbart för att dom bestämt att det ska vara så - inte pga. någon teknisk anledning. Jag menar, det krävdes ju global lagändring innan dom öht. öppnade upp OBD-porten för generiska läsare, så "vem som helst" kan läsa ut sina felkoder........ Något verkstäder tog/tar upp emot 1000 spänn för per gång. Skaplig timpenning för något som tar 2min med enda jobb att orka bära den extremt tunga fick-läsaren till bilen(observera ironin där)....
Det där är schysst. Speciellt att man kan köra uppdateringar, gäller detta även parametreringar? Byter man delar baserat på felkoder så är ju detta himlen, men vill man faktist felsöka en bil så krävs det fortfarande diagnosverktyg och annan kringutrustning.
Skulle dock gärna vilja se funktioner som dessa hos fler biltillverkare.