3001
Sök

Elfel efter inkoppling av extraljus B230A Volvo 240

7 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#1
Allt började med att jag kopplade in 3 extraljus i fronten och en ledramp på taket. När jag var ute och körde på kvällen samma dag så tändes plötsligt ladd lampan, park lampan och bromslampan samtidigt. Ungefär en halvtimme senare så märkte jag att helljuset började lysa väldigt dåligt och sen slutade det lysa helt och hållet. Även stereon på bilen dog, hastighetsmätaren började hoppa och visade höga km/h siffror och miltalen gick upp fastän jag stod helt stilla, tankmätaren slutade även den att fungera. Stängde av bilen och prövade starta den ungefär en timme senare. Startmotorn gick knappt runt men bilen startade ändå. Dock funkade extraljuset och stereon men alla lampor i mätarhuset lyste ändå. Efter en halv minut med helljuset tänt så började det lysa mycket svagare igen och därefter dog helljuset igen.
Vad kan det vara för fel och varför började allt hända efter jag kopplade in extraljusen? Blir tokig...
Prövade att koppla bort alla extraljus men problemet kvarstod ändå.
Otroligt tacksam för alla tips/hjälp jag kan få.

Forummoderator
26 308 Inlägg
för 5 timmar sedan
#2
Tompa68 skrev:
Allt började med att jag kopplade in 3 extraljus i fronten och en ledramp på taket. När jag var ute och körde på kvällen samma dag så tändes plötsligt ladd lampan, park lampan och bromslampan samtidigt. Ungefär en halvtimme senare så märkte jag att helljuset började lysa väldigt dåligt och sen slutade det lysa helt och hållet. Även stereon på bilen dog, hastighetsmätaren började hoppa och visade höga km/h siffror och miltalen gick upp fastän jag stod helt stilla, tankmätaren slutade även den att fungera. Stängde av bilen och prövade starta den ungefär en timme senare. Startmotorn gick knappt runt men bilen startade ändå. Dock funkade extraljuset och stereon men alla lampor i mätarhuset lyste ändå. Efter en halv minut med helljuset tänt så började det lysa mycket svagare igen och därefter dog helljuset igen.
Vad kan det vara för fel och varför började allt hända efter jag kopplade in extraljusen? Blir tokig...
Prövade att koppla bort alla extraljus men problemet kvarstod ändå.
Otroligt tacksam för alla tips/hjälp jag kan få.

Vänligen förklara det fetstilta lite mer ingående.

Och vad är det för extraljus du har kopplat in?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Tompa68 skrev:
Allt började med att jag kopplade in 3 extraljus i fronten och en ledramp på taket. När jag var ute och körde på kvällen samma dag så tändes plötsligt ladd lampan, park lampan och bromslampan samtidigt. Ungefär en halvtimme senare så märkte jag att helljuset började lysa väldigt dåligt och sen slutade det lysa helt och hållet. Även stereon på bilen dog, hastighetsmätaren började hoppa och visade höga km/h siffror och miltalen gick upp fastän jag stod helt stilla, tankmätaren slutade även den att fungera. Stängde av bilen och prövade starta den ungefär en timme senare. Startmotorn gick knappt runt men bilen startade ändå. Dock funkade extraljuset och stereon men alla lampor i mätarhuset lyste ändå. Efter en halv minut med helljuset tänt så började det lysa mycket svagare igen och därefter dog helljuset igen.
Vad kan det vara för fel och varför började allt hända efter jag kopplade in extraljusen? Blir tokig...
Prövade att koppla bort alla extraljus men problemet kvarstod ändå.
Otroligt tacksam för alla tips/hjälp jag kan få.

Vänligen förklara det fetstilta lite mer ingående.

Och vad är det för extraljus du har kopplat in?

har kopplat in 3 st. halogen runda extraljus i fronten (tror dom drar en hel del ström) och en 42 tum ledramp på taket (vet ej märke men det är inget märkvärdigt). När bilen står helt stilla med motorn igång så visar hastighetsmätaren siffror mellan 100 och 180 ungefär, medans milräknaren tickar på.

5 671 Inlägg
för 1 timme sedan
#4
Misstänker jordfel.

Exakt hur har du kopplat in all extra belysning?


Fri fart för ett fritt folk!
14 047 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
tror du dödade din generator eller ja rent tekniskt kan du ju bränt någon dålig jord eller +kabel som har halv taskig kontakt nu..  men låter ju mer som ett generator fel

Kör fort så hinner inget hända...


Sök