2400
Sök

Bmw lås och nyckel

50 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjena införskaffa mig en e46 -05 igår och nyckel 1 går att starta bilen och låsa upp bakluckan nykel 2 går att slå på tändningen (men snurrar inte start motorn) kan också öppna baklyckan, nyckel 3 kan öppna dörren. Fjärlås fungerar inte på någon. Hade vart skönt att ha fjärr men känner att det viktigaste är att jag har två nycklar som kan starta och låsa upp bilen. Då antar jag att jag behöver byta "pins" i dörr cylindern men hittar inget kit med "pins"?!. Hur ska jag göra för att få nyckel två att kunna starta bilen? nyckel 1 har även öppnats och dosan fungerar inte helt som den ska skulle jag gissa. Sen hade det vart skönt om det gick att lägga till fjärlås på nyckel 1 och eller 2( alla tre är "diamant" eller vad dom kallas). Hur hade ni gjort? Vill helst inte lägga flera tusen på att lämna in till bmw/ Mvh

50 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mew skrev:
För att fixa fjärrlåsfunktionen:


Nyckel 1 som någon har öppnat upp ser förjävlig ut och lås kappen klickar inte och buktar ut på baksidan när man tryck ner på den nyckel 2 ser helt ny ut så tvekar på att man måste byta batteriet, men vet inte hur jag ska få den kopplad

50 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#4
sen nu efter några timmar av sökning verkar jag ha förstått det som att jag kan ta ut några "pins" ur låset i dörren för att göra så den andra nyckel passa(fattar ju att det inte är optimalt men simpel lösning). Men som jag fattat de vill den inte starta med nyckel två pga EWS men har inte riktigt förstått hur jag ska koppla bort det. Just nu tänker jag såhär
Gör så dörren kan öppnas av Nyckel 1 och 2, På något sett göra så att nykel 2 kan starat bilen. Efter det kan jag försöka på fjärr att funka på nykel 2 så blir nyckel 1 reservnyckel, Nykel 3 värdelös.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Diagnostekniker
2 677 Inlägg
för 8 timmar sedan
#5
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.
Senast redigerat av Jesper328 (för 8 timmar sedan)

Up the RA

50 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Diagnostekniker
2 677 Inlägg
för 2 timmar sedan
#7
Rakfyra skrev:
Jesper328 skrev:
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Nej, det bör vara en specifik.
T.ex den här, men det finns billigare.
I mjukvaran man kör med så kan man bara bocka i typ ?remove immobilizer?, givet att man drar ur och sparar sen befintliga mjukvaran först ifall att något går snett.
Dessa används för att mappa siemensstyrdonen.

https://shop.infinitas-automotive.com/e … 50d7db7445

Det fina med att tejpa ihop antennring och nyckel (eller koda bort startspärren) är att du kan få en eller fler nycklar tillverkade som inte kräver inkodning av startspärr.
Alternativt köpa ett begagnat tändningslås med ett par nycklar.
Senast redigerat av Jesper328 (för 2 timmar sedan)

Up the RA


Sök