BÄST är att ta ur batteriet(om man nu måste det...) och låta det stå på ladd några dygn. Detta för att minimera risken att skada batteriet ytterligare, likaså kan det - ibland - få liv i annars döda celler.
SNABBAST är någon form av starthjälp(kablar, booster) och låta bilen ladda upp batteriet bäst det kan.
---
Ang. urladdade batterier och intelligenta laddare så ställer jag mig tvärt emot torsen.
Jag har 2 intelligenta laddare - en ~20år gammal ctek och en ~2-3år gammal billig hamron(från jula, dvs). Bägge har klarat att få liv i batterier som haft <2V i spänning. Hamron är lite jobbig, då den har automatiskt 6/12V-läge, så den är rätt bökig att få att fatta att den ska ladda upp mer än 6V i ett urtömt 12V batteri. Men det går. Ctek'en är bättre, den har manuellt val mellan 6 och 12V.
Jag vill påstå att trickle-charging som intelligenta laddare använder sig utav är betydligt mer skonsamt än rå styrka som gamla dumladdare använder sig utav. Men det beror så klart på massa andra faktorer också.. Har batteriet varit urladdat en längre tid så krävs det rejält med oompf för att väcka liv i det, men då är det tveksamt att ens det hjälper, men är det "bara" plötsligt tomt så funkar trickle-charge alldeles utmärkt. Det tar bara sin lilla tid
Och med lilla menar jag timmar innan något till synes händer(med en multimeter ser man dock tydligt att något händer hela tiden).
edit: bör dock poängteras att om ett blybatteri har sjunkigt så lågt i spänning så är det att anse som skrot - det kommer i bästa fall fungera hjälpligt(vilket kan vara fullt tillräckligt), aldrig 100% igen. Jag har nyss kasserat ett av mina batterier. Efter, om jag minns rätt, totalt 6 djupurladdningar under åren kan det inte hålla kapaciteten för att vara funktionsdugligt i ett fordon längre. Duger i absoluta nödfall för ett par starter+ett dygn stillastående, men inte mer än så.