3019
Sök

Extraljus v70n med knapp i kupén

83 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
Hej någon som har ett lättförståeligt kopplingsschema för en nybörjare som vill koppla in sina 3 st extraljus till den fördragna kontakten i motorrummet så jag kan använda knappen i kupén?

tacksam för snabbt svar

Four Rings To Rule Them All

Sir
935 Inlägg
15 december 2015
Allt är redan kopplat om du har den kontakten i bilen. Så var det i min v70 iaf. Bara köpa andra kontakten som ska in i den och sedan koppla extraljusen där. Jag klippte dock min kontakt och kopplade på mina egna kabelskor.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

83 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
fast man måste väl fortfarande dra kablar från plusuttaget med säkring osv. är det kablarna som man normalt sett sätter på helljuset som ska in i kontakten?

Lastbilsmekaniker
5 182 Inlägg
15 december 2015
Du använder kablarna i motorrummet för att dra ett eller två relän så är det bara att koppa in reläna som vanligt:)

83 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
okej men måste man ha två strömkablar från pluspolen om man ska ha två relä eller går det att koppla ihop på en kabel?

Sir
935 Inlägg
15 december 2015
På min låg relä mm redan bredvid luftfilterlådan.

83 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
marcus80 skrev:
På min låg relä mm redan bredvid luftfilterlådan.

då va det nog någon som kopplat innan...

Sir
935 Inlägg
15 december 2015
Det är Volvo som gjort när dom satte in knappen. Knappen säljs med relä och allt på Volvo för knappen nedanför acc:n måste programmeras för att fungera.

83 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
marcus80 skrev:
Det är Volvo som gjort när dom satte in knappen. Knappen säljs med relä och allt på Volvo för knappen nedanför acc:n måste programmeras för att fungera.

knappen har jag och inget behöver programmeras det gör bilen själv inom några minuter.

83 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
Nu har det löst sig smile nu funkar allt som det ska smile

22 Inlägg
för 9 timmar sedan
Hej, vad heter kontakten under luftburken?

3 166 Inlägg
för 6 timmar sedan
soemto skrev:

Den har nog inget särskilt namn, och den sitter i alla bilar.
KNAPPEN, köper man, och den är hårdkodad så att när den ansluts vet bilen att starta upp funktionen.
Spelar heller ingen roll i vilken plats den sätts under klimatpanelen. Valfritt.

I kontakten som nämns finns då styrström för ett relä, men jag har för mig att det är det "enda".
(Stor hjälp, och kan annars vara besvärligaste delen av hela installationen)

Detta gäller alltså V70N, och S60 I. (Xc=samma bil)
Sannolikt även S80 I och tidiga Xc90.

Har man en nyare, dvs V70II eller S60N osv, kan det vara annorlunda.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

* Voff voff *
10 532 Inlägg
för 1 timme sedan
Mossan1 skrev:
soemto skrev:

Den har nog inget särskilt namn, och den sitter i alla bilar.
KNAPPEN, köper man, och den är hårdkodad så att när den ansluts vet bilen att starta upp funktionen.
Spelar heller ingen roll i vilken plats den sätts under klimatpanelen. Valfritt.

I kontakten som nämns finns då styrström för ett relä, men jag har för mig att det är det "enda".
(Stor hjälp, och kan annars vara besvärligaste delen av hela installationen)

Detta gäller alltså V70N, och S60 I. (Xc=samma bil)
Sannolikt även S80 I och tidiga Xc90.

Har man en nyare, dvs V70II eller S60N osv, kan det vara annorlunda.

Jag skulle tro att han menar att han vill ha hanen som hör till kabelsatsen för att bygga en egen kabelsats. Så har iaf jag gjort, men då åkte jag till Volvo och köpte bara kontakten samt stift till den. Har dock inte kvar artikelnumren då det är säkert 10 år sedan jag gjorde det sist. smile

Värt att nämna är att man måste ta både styrström och jord till reläet från kontakten (det är det som den "ger"). Inte bara det ena, då kan det spöka lite. Försök inte mäta på kontakten, då kommer du tro att allt är fel, utan koppla in den så som är logiskt så lirar det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök