2909
Sök

Skrota eller laga

97 Inlägg
tisdag 10:05
Trådstartare
#1
Har en gammal Skoda Fabia 2000. Gått ca 16000 mil.

Som ni kanske sett i mina andra trådar så har jag haft en del problem med den och har inte helt och hållet fixat dem ännu. Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Det som inte funkar på den är:

1) Styrservon, som billigast kostar det ca 4000 kr totalt att fixa, med begagnad del.
2) Bromsslangar behöver bytas, ca 2500kr
3) Olja och filter behöver bytas.
4) Bägge framskärmar sönderrostade vid tröskeln, kanske ej kan lagas men vill bara poängtera skicket på karossen.
5) Något slags vinande ljud uppstår lite kort vid körning. Fläktrem/hjul?
6) Lite dovt ?basljud? hörs ibland undertill. Ljuddämpare med hål?

Kostnaderna för att laga bilen blir runt 7000-9000kr. Samma som bilen är värd.

Kan byta olja och filter själv. Men det andra orkar jag inte göra själv.

Ska jag lägga pengar på att fixa lat?
Eller bättre att hålla ut och köra tills den helt ger upp och ev köpa en lika billig bil? Just tänker jag ett jag inte fixar den för att spara in lite och ev kunna köpa en dyrare bil.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (tisdag 10:05)

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
tisdag 11:08
#2
NoobMechanic69 skrev:
Har en gammal Skoda Fabia 2000. Gått ca 16000 mil.

Som ni kanske sett i mina andra trådar så har jag haft en del problem med den och har inte helt och hållet fixat dem ännu. Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Det som inte funkar på den är:

1) Styrservon, som billigast kostar det ca 4000 kr totalt att fixa, med begagnad del.
2) Bromsslangar behöver bytas, ca 2500kr
3) Olja och filter behöver bytas.
4) Bägge framskärmar sönderrostade vid tröskeln, kanske ej kan lagas men vill bara poängtera skicket på karossen.
5) Något slags vinande ljud uppstår lite kort vid körning. Fläktrem/hjul?
6) Lite dovt ?basljud? hörs ibland undertill. Ljuddämpare med hål?

Kostnaderna för att laga bilen blir runt 7000-9000kr. Samma som bilen är värd.

Kan byta olja och filter själv. Men det andra orkar jag inte göra själv.

Ska jag lägga pengar på att fixa lat?
Eller bättre att hålla ut och köra tills den helt ger upp och ev köpa en lika billig bil? Just tänker jag ett jag inte fixar den för att spara in lite och ev kunna köpa en dyrare bil.

du vet vad du har men du vet aldrig vad du får..    dom där bilarna är ganska bra bilar billiga reservdelar och relativt lättmekat dessutom.. 
gör du det själv är du ju lätt nere i någon tusenlapp i rep kostnader.. 
dessa bilar flödar det av på skrotarna  så borde inte vara så svårt att hitta delar på en självplockskrot välidgt billigt..
men kan man inte skruva så blir det lätt väldigt dyrt.. men i den prisklassen är det alltid ett lotteri om hurvida man lyckas köpa en bra eller dålig bil.   utan mekkunskaper blir det väldigt dyrt väldigt fort..

Kör fort så hinner inget hända...

1 208 Inlägg
Igår 09:45
#3
Beror ju helt och hållet på vad du tror kommer komma i närtid i from av reparationer eller upprustning. Behöver bilen även nya bromsar, däck eller något annat. Jag hade testat att köra in den på bilprovningen först innan jag la större pengar på den. Då får du en lista, och så får du ta ställning till hur du gör efter det.

Har du inte stötstångsmotorn på din Fabia, så är det väl kamrem när som helst också, men vattenpump. Det är ju en kostnad det med.

Bilen klockar ju även in på 25 år. Det är en respektabel ålder ändå.


2 449 Inlägg
Igår 15:48
#4
NoobMechanic69 skrev:
Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Men med den logiken är det ju inte ens värt att tanka den? typ 10 tankar och du har överskridit värdet på bilen.... 2 nya uppsättningar däck? Inte värt, kostar mer än vad bilen köptes för. Skatt? Nä fan, det övergår bilens inköpspris... osv osv.

Att köpa en så billig bil och sen tro att den kan underhållas under inköpsvärdet är väldigt naivt tänkt.

Visst, ibland kan man ha tur... Jag har haft tur med min V70. Nu har jag inte direkt hållt räkning på den, men den köptes för 10k för 12½ år sedan, och jag har nog kanske lagt 20-25k på den med reparation, däck och service inräknande, exkl. skatt, bränsle, besiktning och försäkring. Skatten är ju den mest deprimerade att räkna på... Dryga 30 papp på dessa 12 år... >sad
Min gröna 940 sedan köptes för en tusing... Kostaden för att öht. kunna köra den kommer överskrida "bilens värde" många många gånger om. Den tusingen räcker knappt till ett bromsok - och den behöver 4 big_smile Uppskattningsvis behöver den delar för bortåt 10k innan den ens kan tänkas att besiktas, och då räknar jag all arbetstid som krävs som "gratis".

Ju billigare bil man köper, desto mer kommer man överskrida "bilens värde" i bara underhåll. Enkel matematik, så är det ju bara.


97 Inlägg
Igår 17:21
Trådstartare
#5
Lucif3r skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Men med den logiken är det ju inte ens värt att tanka den? typ 10 tankar och du har överskridit värdet på bilen.... 2 nya uppsättningar däck? Inte värt, kostar mer än vad bilen köptes för. Skatt? Nä fan, det övergår bilens inköpspris... osv osv.

Att köpa en så billig bil och sen tro att den kan underhållas under inköpsvärdet är väldigt naivt tänkt.

Visst, ibland kan man ha tur... Jag har haft tur med min V70. Nu har jag inte direkt hållt räkning på den, men den köptes för 10k för 12½ år sedan, och jag har nog kanske lagt 20-25k på den med reparation, däck och service inräknande, exkl. skatt, bränsle, besiktning och försäkring. Skatten är ju den mest deprimerade att räkna på... Dryga 30 papp på dessa 12 år... >sad
Min gröna 940 sedan köptes för en tusing... Kostaden för att öht. kunna köra den kommer överskrida "bilens värde" många många gånger om. Den tusingen räcker knappt till ett bromsok - och den behöver 4 big_smile Uppskattningsvis behöver den delar för bortåt 10k innan den ens kan tänkas att besiktas, och då räknar jag all arbetstid som krävs som "gratis".

Ju billigare bil man köper, desto mer kommer man överskrida "bilens värde" i bara underhåll. Enkel matematik, så är det ju bara.

Nä. Såklart är det inte så jag tänker.
Men man kan ändå överväga att köpa ny begagnad för samma kostnad, eller spara och lägga dem pengarna plus lite till på en fräschare, istället för att laga befintliga bilen. Jag har trots allt haft en hel del strul på den, bla mycket mögel.

Sen är det så att jag inte direkt älskar min Skoda Fabia. Hade gärna haft en annan bil.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (Igår 17:22)

Forummoderator
18 116 Inlägg
Igår 17:38
#6
NoobMechanic69 skrev:
Lucif3r skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Men med den logiken är det ju inte ens värt att tanka den? typ 10 tankar och du har överskridit värdet på bilen.... 2 nya uppsättningar däck? Inte värt, kostar mer än vad bilen köptes för. Skatt? Nä fan, det övergår bilens inköpspris... osv osv.

Att köpa en så billig bil och sen tro att den kan underhållas under inköpsvärdet är väldigt naivt tänkt.

Visst, ibland kan man ha tur... Jag har haft tur med min V70. Nu har jag inte direkt hållt räkning på den, men den köptes för 10k för 12½ år sedan, och jag har nog kanske lagt 20-25k på den med reparation, däck och service inräknande, exkl. skatt, bränsle, besiktning och försäkring. Skatten är ju den mest deprimerade att räkna på... Dryga 30 papp på dessa 12 år... >sad
Min gröna 940 sedan köptes för en tusing... Kostaden för att öht. kunna köra den kommer överskrida "bilens värde" många många gånger om. Den tusingen räcker knappt till ett bromsok - och den behöver 4 big_smile Uppskattningsvis behöver den delar för bortåt 10k innan den ens kan tänkas att besiktas, och då räknar jag all arbetstid som krävs som "gratis".

Ju billigare bil man köper, desto mer kommer man överskrida "bilens värde" i bara underhåll. Enkel matematik, så är det ju bara.

Nä. Såklart är det inte så jag tänker.
Men man kan ändå överväga att köpa ny begagnad för samma kostnad, eller spara och lägga dem pengarna plus lite till på en fräschare, istället för att laga befintliga bilen. Jag har trots allt haft en hel del strul på den, bla mycket mögel.

Sen är det så att jag inte direkt älskar min Skoda Fabia. Hade gärna haft en annan bil.

Då hade jag bytt. Jag bytte ofta bil förr för att det var kul. Så byt! Lever bara en gång vad jag vet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 297 Inlägg
för 17 timmar sedan
#7
Att byta för det är kul, eller för att det är ekonomiskt rätt är två vilt skiljda saker.

Det finns många tillfällen där det är ekonomiskt rätt att laga för mer än bilens värde.  Mer så ju billigare bil, av rent uppenbara skäl.

Men, man bör ha koll på vad man kan stå inför inom snar framtid.
Så den inte har gravrost eller annat uppenbart kommande kostsamt problem.

Överraskad kan man alltid bli.
Men mycket kan förutses.

Men det är så lätt att byta bil och iprincip stå på ruta 1 igen.
Också det, ju billigare bil.

Priset är lågt av en anledning. Oftast för den är gammal.

1 208 Inlägg
för 12 timmar sedan
#8
Man får nog se det som att reparera bilen är en alternativkostnad till att leasa eller kanske köpa en bil på avbetalning.
Så länge summan för reparationer understiger men god marginal vad en likvärdig leasingbil eller privatköp med lån har i kostnad/värdefall så är det en god affär att reparera bilen. Men är den värd 8000kr och du har 8000kr i reparationer minst, + att du kanske har andra saker på gång, så kanske det är mer värt att köpa en bil för 40,000kr istället, som förhoppningsvis är bättre, eller där du inte behöver lägga lika mycket pengar på den.

Oftast är det billigast att köra en betald äldre bil. Hur man än vrider och vänder på det så blir det billigast. Men sedan är ju inte allt pengar.

Finns ju människor som privatleasar en ny VW ID4 för 6000-7000kr per månad (216.000kr-252.000kr på tre år).
Senast redigerat av master_lars (för 12 timmar sedan)


6 122 Inlägg
för 3 timmar sedan
#9
Kan man inte laga bilar själv skall man inte ha en som är 25 år gammal och i dåligt skick. Sälj den som renoveringsobjekt för några tusen och köp en betydligt nyare på avbetalning, om pengar inte finns.

Forummoderator
18 116 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
Utmarks-Loke skrev:
Kan man inte laga bilar själv skall man inte ha en som är 25 år gammal och i dåligt skick. Sälj den som renoveringsobjekt för några tusen och köp en betydligt nyare på avbetalning, om pengar inte finns.

Så är det tyvärr. Håller med. Jag har själv totalt tappat intresset för att hålla liv i en äldre bil. Fruns bil från 2016 har rullat 16k mil nu och känns rätt använd. Det kommer bli en bil 2023 eller nyare. Dyrt? Ja. Värt? Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 157 Inlägg
för 3 timmar sedan
#11
Den är skattebefriad om ca 4 år

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
för 3 timmar sedan
#12
Hybrid_ skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Kan man inte laga bilar själv skall man inte ha en som är 25 år gammal och i dåligt skick. Sälj den som renoveringsobjekt för några tusen och köp en betydligt nyare på avbetalning, om pengar inte finns.

Så är det tyvärr. Håller med. Jag har själv totalt tappat intresset för att hålla liv i en äldre bil. Fruns bil från 2016 har rullat 16k mil nu och känns rätt använd. Det kommer bli en bil 2023 eller nyare. Dyrt? Ja. Värt? Ja.

köper man rätt bilar så kvittar det att dom börjar bli till åren fungerar endå..  jag lägger heller någon tusing om året på reservdelar än att ha ett banklån iaf smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 122 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Growe skrev:
köper man rätt bilar så kvittar det att dom börjar bli till åren fungerar endå..  jag lägger heller någon tusing om året på reservdelar än att ha ett banklån iaf smile

några tusenlappar i reservdelar är väl en sak, men om du måste lägga 20.000 om året i arbetskostnader för att någon annan skall montera grejerna då?

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
för 2 timmar sedan
#14
Utmarks-Loke skrev:
Growe skrev:
köper man rätt bilar så kvittar det att dom börjar bli till åren fungerar endå..  jag lägger heller någon tusing om året på reservdelar än att ha ett banklån iaf smile

några tusenlappar i reservdelar är väl en sak, men om du måste lägga 20.000 om året i arbetskostnader för att någon annan skall montera grejerna då?

får man ju en ny bil för så mycket pengar..   jag har aldrig lämnat en bil på verkstaden..   så vet inte vad det kostar och kommer aldrig ta reda på det heller smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 122 Inlägg
för 2 timmar sedan
#15
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Growe skrev:
köper man rätt bilar så kvittar det att dom börjar bli till åren fungerar endå..  jag lägger heller någon tusing om året på reservdelar än att ha ett banklån iaf smile

några tusenlappar i reservdelar är väl en sak, men om du måste lägga 20.000 om året i arbetskostnader för att någon annan skall montera grejerna då?

får man ju en ny bil för så mycket pengar..   jag har aldrig lämnat en bil på verkstaden..   så vet inte vad det kostar och kommer aldrig ta reda på det heller smile

Märkesverkstan tar väl över 1000kr i timmen tror jag, kanske 1500kr också wink

2 449 Inlägg
för 56 minuter sedan
#16
NoobMechanic69 skrev:
Sen är det så att jag inte direkt älskar min Skoda Fabia. Hade gärna haft en annan bil.

Ja, då det helt klart en helt annan sak smile Vill man byta bil så ska man så klart göra det!



Sök