3178
Sök

Köpa pickup

111 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjana,tankarna går i att köpa en pickup,budget kring 200 tusen
Bilarna jag är intresserad av är
Amarok
Navara d40
Navara navara np 300
L200 2013+
Har inte kikat nå speciellt på någon motor,men jag värdesätter hållbarhet framför hästkrafter.
Vilken skulle ni rekommendera?har kikat runt lite å läst till mig att framkomligheten på navarorna och l200 är bättre än amaroken,men att man åker billigast och bekvämast i amarok.
Ni som haft någon av dessa bilar får gärna lämna en kort recension om bilarna,allt från reparationer till hur dem tar sig fram i oplogade vägar osvosv.
Har ni haft typ 2 av dem så får ni gärna gemföra dem lite mot varan!

Allt gott

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
för 4 timmar sedan
#2
jag hade valt amoraken med 2liter diesel men det är jag smile

Kör fort så hinner inget hända...

111 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#3
Growe skrev:
jag hade valt amoraken med 2liter diesel men det är jag smile

Okej,har du åkt amarok själv?

5 734 Inlägg
för 1 timme sedan
#4
Har själv ägt en 2014 Amarok Highline 2.0 BiTDI 180hk med automat och lägsta totalvikten (2800kg)
8-stegad ZF automat med torsen mittendiff och diffspärr bak.

Kändes typ som en Touareg med flak, väldigt komfortabel pickup.
Provkört några Navara och Hilux runt samma årsmodell, kändes som en traktor i jämförelse.
Något hård i bakfjädringen olastad men inte så det var okomfortabelt.
Kört några med högre totalvikt, dom är så gott som stum i bakfjädringen olastad.
Bilen hade bäst komfort med 300kg+ på flaket smile

Bränsleförbrukning var runt 0,8-0,9L/mil när man räknade på det vid pump.
Körde 4mil 110-väg till och från jobbet på vardagar och till och från garaget 8mil 110-väg enkel resa på helgerna.
Körde med helt vanliga SUV-däck, hade Hakka7 på vintern och Bridgestone originaldäcken på sommaren.

Bra framkomlighet skulle jag säga, men kör själv aldrig offroad utan är ju dom gånger man kör när plogbilen inte hunnit vara. Hängde upp mig på diffklumpen en gång när jag gled ner i diket efter grusvägen in mot huset, då hjälpte inte diffspärren bak när ena hjulet slirade på blankis i botten av diket och andra hängde i luften.

Bilen hade gått 23k mil när jag köpte den och hade gått 27k när jag sålde den.
Köpte den billigt med reparationsbehov, fick byta skivor och belägg fram, alla hjullager, stötdämpare bak, styrväxelbussningar, styrstag, frihjul på generatorn och dieselvärmare på den.
Servade även växellådan med två täta oljebyten för att skölja ur lådan, var aldrig bytt olja då VW säger livstidsfylld men ZF säger 8k mil. Anpassningskörning av lådan krävdes efter oljebyte då den fick för sig att växla lite konstigt ett tag efter första oljebytet, men efter det gick lådan som en dröm igen.

Jag var väldigt nöjd med den förutom att flaket är på tok för litet på dom, hade gärna haft en Amarok XXL, dvs en dubbelhytt med förlängd ram och enkelhyttens flak big_smile


111 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Har själv ägt en 2014 Amarok Highline 2.0 BiTDI 180hk med automat och lägsta totalvikten (2800kg)
8-stegad ZF automat med torsen mittendiff och diffspärr bak.

Kändes typ som en Touareg med flak, väldigt komfortabel pickup.
Provkört några Navara och Hilux runt samma årsmodell, kändes som en traktor i jämförelse.
Något hård i bakfjädringen olastad men inte så det var okomfortabelt.
Kört några med högre totalvikt, dom är så gott som stum i bakfjädringen olastad.
Bilen hade bäst komfort med 300kg+ på flaket smile

Bränsleförbrukning var runt 0,8-0,9L/mil när man räknade på det vid pump.
Körde 4mil 110-väg till och från jobbet på vardagar och till och från garaget 8mil 110-väg enkel resa på helgerna.
Körde med helt vanliga SUV-däck, hade Hakka7 på vintern och Bridgestone originaldäcken på sommaren.

Bra framkomlighet skulle jag säga, men kör själv aldrig offroad utan är ju dom gånger man kör när plogbilen inte hunnit vara. Hängde upp mig på diffklumpen en gång när jag gled ner i diket efter grusvägen in mot huset, då hjälpte inte diffspärren bak när ena hjulet slirade på blankis i botten av diket och andra hängde i luften.

Bilen hade gått 23k mil när jag köpte den och hade gått 27k när jag sålde den.
Köpte den billigt med reparationsbehov, fick byta skivor och belägg fram, alla hjullager, stötdämpare bak, styrväxelbussningar, styrstag, frihjul på generatorn och dieselvärmare på den.
Servade även växellådan med två täta oljebyten för att skölja ur lådan, var aldrig bytt olja då VW säger livstidsfylld men ZF säger 8k mil. Anpassningskörning av lådan krävdes efter oljebyte då den fick för sig att växla lite konstigt ett tag efter första oljebytet, men efter det gick lådan som en dröm igen.

Jag var väldigt nöjd med den förutom att flaket är på tok för litet på dom, hade gärna haft en Amarok XXL, dvs en dubbelhytt med förlängd ram och enkelhyttens flak big_smile

Tack för din tid och för en bra recension?kanske får åka å kika på en amarok ?


Sök