3333
Sök

Motor och växellåda skakar

4 Inlägg
Igår 22:53
Trådstartare
Hej,
Jag har en Nissan Qashqai 2007. Jag har precis bytt drivaxlar vänster samt höger, koppling, växellådsolja, bromsolja.
Drivaxel gick av när jag skulle köra iväg samt kopplingen åkte ner i botten.
Nu har jag fått ett nytt problem och det är nämligen så när jag hissade upp bilen så märkte jag när jag skulle snurra på hjulet inte snurrar fritt utan det gick att snurra ett varv och sen var det stopp. När det tar stopp så tar man lite i och då märker man hur hela motor och växellåda hoppar/rör sig.
Bilen går bra annars och det går fint att växla. Man känner att bilen studsar när man kör i ca mellan 20-40 km/h.

Kan det vara så att när drivaxel och kopplingen gick av att något i växellådan blev knas?

Tack på förhand!

6 304 Inlägg
för 11 timmar sedan
Mycket troligt!
För man undrar ju...hur kan en drivaxel bara gå av?! -Den går inte av hip som hap!

4 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Det är det som är så konstiga att en drivaxel går av så lätt. Då misstänker jag att det kanske orsakades av växellådan.

7 447 Inlägg
för 9 timmar sedan
du menar inte att drivknut gick av??  låter som vxl gått sönder på något vis,, iom koppling la av SAMTIDIGT,, lämnade du in den eller bytte du själv??

7 514 Inlägg
för 7 timmar sedan
jaka54 skrev:
Mycket troligt!
För man undrar ju...hur kan en drivaxel bara gå av?! -Den går inte av hip som hap!

Så ovanligt tror jag inte det är att en drivaxel går av.
Har själv råkat ut för det på en Citroen GS och en Santana.

4 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Det var inte drivknuten utan drivaxel.
Jag lämnade in bilen på verkstad och de beställde alla delar och byte ut: vänster samt höger drivaxel, koppling, växellådsolja, bromsslang iom att slagen  sprack när drivaxel träffar den.

Jag var väldigt tydligt med verkstad och förklarat för de att jag vill veta om växellådan är skadat annars är det inte värt att lägga pengar på att laga resten.
Efter felsöknigen så höra verkstad av sig och sa att det var ingen fel på växellådan.
Nu när jag ifråga sätter felet så menar dom att dom vet inte om det var så innan skadan skedde eftersom de öppnade inte växellådan för att kunna säga till mig om det var något fel i den.

6 304 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hur bar du dig åt för att köra av en massiv drivaxel av stål??  Det är ju inget stålrör det handlar om utan en massiv stålstång.

6 665 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jag provade på egen bil för många år sen att bara byta koppling utan att byta svänghjul, dubbelmasse som hade vridit sig men hade fortfarande spel åt bägge håll

Fick rätt rejäla vibrationer då pga obalans. Bara plocka ner igen och göra rätt.

------

Om växel är i och ena hjulet låst kommer du vrida på motorn men de blir markant tyngre då när fria hjulet vrids

De/Dem

4 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hur bar du dig åt för att köra av en massiv drivaxel av stål??  Det är ju inget stålrör det handlar om utan en massiv stålstång.

Det undrar jag med på vilket sätt hade det kunnat gå av.

Sök