3316
Sök

Köpråd: Så problemfri bil som möjligt

37 Inlägg
Igår 13:11
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Toyotas hybrider är bra och mycket driftsäkra.
Knallar och går, batterierna håller generellt länge.
Går på el upp till 40-50km/h beroende på hur mycket man gasar.
Förbränningsmotorerna går på Miller-cykel och är ganska snåla, men framförallt driftsäkra.

Nackdelen med Toyota är att det är dyrt att serva dem på märkesverkstaden, men å andra sidan så får man relax-garantin upp till 10 år när man servar hos dem.

Relaxgarantin är ju ett stort plus. 10 år eller 20 000 mil får ju anses väldigt generöst. Men tillverkar man kvalité så smile

Jag reagerade lite på 11 000 mil på Yarisen men å andra sidan kanske det inte är så mkt på en Toyota?

Från Finland
369 Inlägg
Igår 14:45
jaka54 skrev:
Det är som vanligt
Toyota eller Honda.
Om man inte vill eller har möjlighet att mecka själv!

Fast man ska se upp med moderna Honda, dom har börjat använda s.k. "wet belts" i vissa motorer. Skamligt att Honda sänkt sig till det personligen. Vet inte om Toyota gjort det men är redo att bli besviken.

Professionell nybilshatare

37 Inlägg
Igår 15:49
Trådstartare
DennisCA skrev:
jaka54 skrev:
Det är som vanligt
Toyota eller Honda.
Om man inte vill eller har möjlighet att mecka själv!

Fast man ska se upp med moderna Honda, dom har börjat använda s.k. "wet belts" i vissa motorer. Skamligt att Honda sänkt sig till det personligen. Vet inte om Toyota gjort det men är redo att bli besviken.

Intressant. Man lär sig aldrig något nytt.

Vad jag googlat mig till så har Toyota inte börjat med det så tummen upp där, antar jag!

Just nu är hetaste kandidaten Toyota Yaris. Det är möjligen miltalen som är lite höga på runt 10-12 000 på de jag tittat på men det är kanske inte så värst mkt för en välservad Toyota.

Fri fart för ett fritt folk!
14 393 Inlägg
Igår 16:48
en liten skitbil är alltid bättre än en stor vräkig bil..    allt är sämre på dom stora bilarna utom utrymmet.. allt är svindyrt så en aygo c1 eller 107 är väll en av dom bästa om man inte bryr sig om komfort.. för den suger enligt mig även en 10år äldre seat arosa är bättre men det är ju bara komfort och ljudnivå    annars är dom som alla små skitbilar stabila.. 
billiga däck billigare delar drar mindre bränsle.   billigare att byta olja för mängden är mindre osv.. så bara bra grejer..  jag personligen tycker folk är idioter som sitter själva i sina v90 och tycker dom är smarta smile

Kör fort så hinner inget hända...

37 Inlägg
Igår 18:16
Trådstartare
Growe skrev:
en liten skitbil är alltid bättre än en stor vräkig bil..    allt är sämre på dom stora bilarna utom utrymmet.. allt är svindyrt så en aygo c1 eller 107 är väll en av dom bästa om man inte bryr sig om komfort.. för den suger enligt mig även en 10år äldre seat arosa är bättre men det är ju bara komfort och ljudnivå    annars är dom som alla små skitbilar stabila.. 
billiga däck billigare delar drar mindre bränsle.   billigare att byta olja för mängden är mindre osv.. så bara bra grejer..  jag personligen tycker folk är idioter som sitter själva i sina v90 och tycker dom är smarta smile

Jag hade faktiskt en Aygo tidigare. Inga problem om man mest kör till gymmet och affärn. Rätt bullrig på motorvägen och inte mycket att köra om med men funkade OK. En Yaris som jag kikar på nu är ju ett snäpp rejälare men ändå litet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 393 Inlägg
Igår 18:29
Kallek89 skrev:
Growe skrev:

Jag hade faktiskt en Aygo tidigare. Inga problem om man mest kör till gymmet och affärn. Rätt bullrig på motorvägen och inte mycket att köra om med men funkade OK. En Yaris som jag kikar på nu är ju ett snäpp rejälare men ändå litet.

åhh sorry läste fel..     jo yarisen är nog lite mer bil.     
skulle jag välja en toyota skulle jag välja aygon eller Aurisen   jag tykcer det är för liten skillnad mellan aygon och yarisen. storleksmässigt..   Aurisen är trevliga men klart dyrare  men finns rätt mycket motoralternativ på dom som tex dieselmotor..och hybrid

Kör fort så hinner inget hända...

7 514 Inlägg
för 14 timmar sedan
Jag har bara skrivit vad jag främst rekommenderar för bil - INTE vad jag själv äger och kör.
Har flera bilar, men den som är favoriten, och den som jag praktiskt mest brukar, är en Suzuki Jimny.
Men den vågade jag inte rekommendera i mina inlägg ovan.
Har även ägt och kört 3 Suzuki Samurai - Canvas Topp, Tin Topp och High Roof - men dom kan jag INTE rekommendera.
Mest för att dom är så omoderna och okomfortabla.
Jimnyn, som jag köpte begagnad för 10 år sedan, är årsmodell 2006.
Den har körts utan minsta reparationer, och är att rekommendera för den med med problem med rörelseapparaten = ovig, ont i ryggen, reumatiska problem et c.
Utmärkt bil för en singel person med stor hund som ägnar sig åt hundsport i form av viltspår och fågeljakt, där startplatserna är i slutet på skogsmaskinsspår..
Men det är ingen statusbil, den är prövande på motorväg med sidvind, den är (relativt) bullrig.
Fördelarna med Jimny är att den är lätt att gå i och ur, lätt att parkera, fantastisk i djup snö samt otroligt driftsäker.
Skadar ju inte att du kollar och provkör en, kanske är det bilen för dig?
Men, tyvärr för köpare, har Jimny ett ohemult högt andrahandsvärde.

37 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Jag har bara skrivit vad jag främst rekommenderar för bil - INTE vad jag själv äger och kör.
Har flera bilar, men den som är favoriten, och den som jag praktiskt mest brukar, är en Suzuki Jimny.
Men den vågade jag inte rekommendera i mina inlägg ovan.
Har även ägt och kört 3 Suzuki Samurai - Canvas Topp, Tin Topp och High Roof - men dom kan jag INTE rekommendera.
Mest för att dom är så omoderna och okomfortabla.
Jimnyn, som jag köpte begagnad för 10 år sedan, är årsmodell 2006.
Den har körts utan minsta reparationer, och är att rekommendera för den med med problem med rörelseapparaten = ovig, ont i ryggen, reumatiska problem et c.
Utmärkt bil för en singel person med stor hund som ägnar sig åt hundsport i form av viltspår och fågeljakt, där startplatserna är i slutet på skogsmaskinsspår..
Men det är ingen statusbil, den är prövande på motorväg med sidvind, den är (relativt) bullrig.
Fördelarna med Jimny är att den är lätt att gå i och ur, lätt att parkera, fantastisk i djup snö samt otroligt driftsäker.
Skadar ju inte att du kollar och provkör en, kanske är det bilen för dig?
Men, tyvärr för köpare, har Jimny ett ohemult högt andrahandsvärde.

Spännande alternativ! Tycker det är en jäkligt cool bil om inte annat.
Senast redigerat av Kallek89 (för 14 timmar sedan)

37 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Ny fråga: Bilen som just nu är hetast kandidat är servad varje år. Men de har kört mkt mellan årsservicen, Såhär ser det ut med mina kommentarer i parentes:

1 449 mil (inom Toyotas rekommendation, bra)
3 346 mil (1 897 mil sedan förra servicen ? för långt)
5 659 mil (2 313 mil sedan förra servicen ? alldeles för långt)
8 120 mil (2 461 mil sedan förra servicen ? alldeles för långt)
10 617 mil (2 497 mil sedan förra servicen ? alldeles för långt)

Toyota säger ju 1500 mil eller 1 år vilket som inträffar först.
Nu är bilen uppe på 11 800 och fullservice görs innan leverans.

Hur stort problem är detta?

Bilen är en Yaris hybrid från 2019.

1 223 Inlägg
för 12 timmar sedan
Toyota Prius eller Toyota Avensis (bensin). Bägge är närmast outslitliga maskinellt så länge de får erforderlig service. Dock skall man väl se upp med rosten. Individskicket är som alltid viktigast.

Alpha
3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Förbränningsmotorerna går på Miller-cykel och är ganska snåla, men framförallt driftsäkra.

Nackdelen med Toyota är att det är dyrt att serva dem på märkesverkstaden, men å andra sidan så får man relax-garantin upp till 10 år när man servar hos dem.

Är det verkligen smart med en hybrid om man bara har tänkt köra på bensin/diesel?

Escape the matrix.

37 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
SvenBror skrev:
Jesper328 skrev:

Är det verkligen smart med en hybrid om man bara har tänkt köra på bensin/diesel?

Huh? Jag har inget emot hybrid. Inte ren bensin/diesel heller iofs smile

Forummoderator
18 184 Inlägg
för 6 timmar sedan
SvenBror skrev:
Jesper328 skrev:

Toyotas hybrider är ofta just hybrider. Går inte att ladda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 428 Inlägg
för 3 timmar sedan
Toyota har några PlugIn hybrider  men dom flesta är "tanka-och-kör" hybrider man kör som vilken bil som helst fast snålare.  Elmotorn hjälper till mycket även när motorn går. Det missar många och menar "motorn går så ofta". Nej, det är ingen elbil.

Diagnostekniker
2 895 Inlägg
för 3 timmar sedan
Kallek89 skrev:
Jesper328 skrev:

Relaxgarantin är ju ett stort plus. 10 år eller 20 000 mil får ju anses väldigt generöst. Men tillverkar man kvalité så smile

Jag reagerade lite på 11 000 mil på Yarisen men å andra sidan kanske det inte är så mkt på en Toyota?

11.000 mil är ingenting egentligen.
Såg ditt senare inlägg om hur servicen hade skötts, och ja det är ju alltid lite varningsklockor om intervallerna inte har skötts MEN man får se det som så att förbränningsmotorn inte går hela tiden heller. smile
Sedan är det ingen speciellt belastning på dessa motorer, går mycket på tomgång bara för att tanka batteriet.

Jag skulle inte oroa mig över det, men själv skulle jag hålla mig till 1500 mil eller ett år.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA

Forummoderator
18 184 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Kallek89 skrev:
Jesper328 skrev:

11.000 mil är ingenting egentligen.
Såg ditt senare inlägg om hur servicen hade skötts, och ja det är ju alltid lite varningsklockor om intervallerna inte har skötts MEN man får se det som så att förbränningsmotorn inte går hela tiden heller. smile
Sedan är det ingen speciellt belastning på dessa motorer, går mycket på tomgång bara för att tanka batteriet.

Jag skulle inte oroa mig över det, men själv skulle jag hålla mig till 1500 mil eller ett år.

Vår sista Prius gen3 var en ren hybrid. Den rullade på under 0,5 L/mil. Kul bil? Nej. Praktisk och stor? Ja. Den såldes när den fyllde 10 år då Toyotas hybridgaranti gick ut. Servad på Toyota. Service ca 2495:- per år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök