2233
Sök

Rekomendera digitalkamera..?

68 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Är sugen på att köpa ny digitalkamera men de e juh en jungel, finns hur mycket som helst, någon som varmt kan rekomendera en prisvärd sådan..?
Fotar rätt mycket när lusten faller på men får inte riktigt till dom bilderna ja vill nu med min simpla

I don´t care what people say, I just do it anyway

812 Inlägg
22 juli 2007
Jga har en Panasonic Lumix DMC-FZ7, 6 MP. vilket jag är väldigt nöjd med. Har haft den i ca 1 år

http://se.pricerunner.com/pu/29-555780/ … ecensioner

Några bilder jag har tagit med den
http://www.garaget.org/?car=57030

och dom 5 första bilderna på golfen
http://www.garaget.org/?car=12702

Administratör
11 960 Inlägg
22 juli 2007
Nån variant av Canon Ixus är ett säkert kort. Bra priser, små kameror och tar riktigt bra bilder och är lättanvända.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

med lem
1 147 Inlägg
22 juli 2007
chrizz skrev:
Nån variant av Canon Ixus är ett säkert kort.

fiffigt sagt =P

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Leg. Spådam
816 Inlägg
22 juli 2007
Som Chrizz säger, Ixus är bra kameror som har ett bra rykte och lyckas leva upp till det varje gång de släpper en ny modell. 75:an kostar inte så hemskt mycket heller, trots att den nyss kommit ut på marknaden. Förut var jag frälst på Sony, men efter min första Canon så har det bara blivit fler och fler. Eos 400D som jag köpte senast är en helt perfekt maskin. Fast annan prisklass på systemkameror och vanliga digitalkameror...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Administratör
11 960 Inlägg
22 juli 2007
Kompaktkameror: Köp Canon Ixus
Systemkameror: Köp Nikon

smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Bobo
22 juli 2007
Märken jag tycker du inte ska köpa är iaf HP eller Kodak, finns så klart fel men precis som Chrizz säger så är Nikon och Canon bra kameror även Casio, Sony och Pentax tycker jag fungerar, jag tycker dock Nikon är bättre även på systemkameror, men smaken är ju olika, det sitter för övrigt Nikon optik i alla fartkameror i sverige... hehe

304 Inlägg
22 juli 2007
Ixus 70/75 var vinnare i alla de tester jag har läst sist. Själv har jag en Ixus 65. Kolla mina bilder får att se kvalitén.

I have my own race...

Miklen
22 juli 2007
d e bara å känna å klämma... en del ställen t.ex mediamarkt kan man ju testa alla möjliga å dom funkar me inte nån fjompig dekal på skärmen tongue Sen vet ja iofs inte ens var torsby ligger men bara ett tips smile

Sen att läsa recensioner är aldrig fel. t.ex på www.fotosidan.se finns många... dom flesta fotoprodukterna är testade av dom.. rekommenderas varmt smile

För å hoppa upp ett steg.. JA nikon är bra..förmodligen bättre..men sen har d en annan prisbild än canon.. å ja..Jag är nöjd me min 400d den är mer än prisvärd.. å jag är inte den enda som säger d smile

Kompakt träsket är ju bättre än systemträsket för att när man köpt en kompakt så har man den.. me en system så ramlar man bara ner i objektiv träsket väldigt fort wink

271 Inlägg
22 juli 2007
chrizz skrev:
Nån variant av Canon Ixus är ett säkert kort. Bra priser, små kameror och tar riktigt bra bilder och är lättanvända.

Bra sagt. Jag har själv en Ixus 700 och är mycket nöjd:)

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
22 juli 2007
jag har en canon ixus 75 och jag älskar den smile bra på alla sätt och vis smile

202 Inlägg
22 juli 2007
Vissa Ixusmodeller är riktigt bra, andra mindre bra om man säger så smile 

Om du prioriterar bra bilder så är mitt tips en aningen större kamera som t.e.x Canon Powershot A630 eller A640. Ruskigt bra i förhållande till priset. 570is är också en bra kamera. 570is har antiskakfunktion med om någon nu tror sig behöva det. 630/640 saknar det men jag har sällan sett en suddig bild producerad av dom så man kan ju undra hur mkt det behövs egentligen smile 

Detta är ett mellanting mellan superliten kamera och stor systemkamera. Går på vanliga hederliga AA batterier så man kan skaffa laddningsbara för en billig peng och om det kniper så kan man skaffa batterier på närmaste mack. Man kan ta sjukt mkt bilder på en uppsättning batterier och man blir väldigt sällan missnöjd med en bild man tar.  Iom att de är lite större så är dom bra att hålla i också.

Vinklingsbar skärm ( A630/A640 mfl.. ) är också en grej man uppskattar betydligt mer än man tror. Du slipper kräla på marken när du fotar lite roliga bilbilder eller du kan fota med armarna sträckta upp över en folkmassa m.m 

Helt manuella inställningar om man vill laborera lite och testa slutartider m.m.  Ja man kan inte säga så mkt negativt faktiskt om 630/640 och ser man till pengen de kostar så är det nog det mest prisvärda man kan hitta sett till bildkvalitén.

Man nog att våga köra en tjejbil :)

Pan
23 juli 2007
Min far har en ixus 60 om jag inte minns fel. Funkar Canon tongue bara en grej som är dåligt med den det är att man inte kan se hur mycket batteri man har kvar det står bara byt batteri när det är slut.

Polaren har en Nikon d40 den är shysst med men den kostar ju lite mer också. Men så är det ju en systemkamera med.

Mvh

68 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
många intressanta svar... har faktiskt en Canon Ixus I nu

I don´t care what people say, I just do it anyway

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
23 juli 2007
Hur stor kamera kan du tänka dig att ha? Och vad har du för budget?

Systemkamera är ju det man kan utvecklas mest med och har mest möjligheter med.
Men de är dyrare och klumpigare att ha med sig.

Så du får fundera över vad du kan tänka dig att betala och hur stor den får vara.

Finns också en tråd "Ellens fotoskola" som du kan kika lite i om du vill ha mer tips.

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök