forum.740klubben.se skrev:
Hej på er alla!
Har de senaste dagarna läst en hel del om företaget MySpons (
www.myspons.se) på olika bilrelaterade internetforum (förlåt min otrohet), men då jag inte hittade något om företaget här på forumet tänkte jag slänga upp en tråd!
Vad är MySpons?
För er som missat detta nystartade företag (de har bland annat annonserat i olika biltidningar, till exempel bilsport, men även på olika bilrelaterade hemsidor, som Garaget.org) så är de en så kallad "sponsorförmedling". Konceptet kommer från USA och går ut på att man skickar in information och bilder på sin bil och vad för typ av sponsring man är intresserad av, sen kan de anslutna sponsorerna gå in på förmedlingssidan och välja bland bilar som de tycker verkar intressanta att sponsra, för att sedan skriva ett sponsorkontrakt. Om ett avtal tecknas via förmedlingen får man betala en engångsavgift för att företaget (i detta fall MySpons) hjälpt en att fixa en sponsor.
Okej, så långt låter väl allt bra?
Hur arbetar MySpons?
När man registrerar sig på MySpons hemsida fyller man i information om bilen, skickar in bilder och registrerar även sitt betalkortsnummer. 699 SEK reserveras sedan på ens konto - det är så mycket de tar för sin tjänst. MySpons har sedan 72 timmar på sig att hitta en intresserad sponsor, annars dras inga pengar från ditt konto - pengarna dras alltså enbart om de lyckas hitta en sponsor som är intresserad av din bil.
Okej, men så långt låter väl allt fortfarande bra?
Jodå, det gör det!
Så vad är haken?
Haken är att MySpons ALLTID lyckas hitta en sponsor på direkten - till varje bil - även rostiga skrothögar. Ännu mer intressant blir det av att så gott som alla får samma "sponsringserbjudande" - nämligen 15% rabatt från RideTech. ÄNNU mer intressant blir det av att personen bakom RideTech är - just det - samma person som står bakom MySpons. Och eftersom de "hittat" en sponsor till dig dras de reserverade pengarna (699 SEK) från ditt bankkonto - även om du inte är intresserad av erbjudandet så har de ju faktiskt hittat en sponsor åt dig och har således rätt att ta betalt! Vissa personer har också fått andra erbjudanden, men det rör sig i regel om liknande erbjudanden från liknande affärer, till exempel 10-15% rabatt på företag som exempelvis BlueRide och andra som mest säljer trams. Någon enstaka person ska enligt vad jag hört blivit erbjuden 2 sportstolar från RideTech, mot att han klistrade på 2 meterlånga RideTech-reklamdekaler på bilen.
En annan intressant grej är att flera av företagen som enligt MySpons hemsida är med som sponsorer, inte själva vet om det. Personer som blivit erbjudna sponsring har vid kontakt med de aktuella företagen fått höra att de inte hört ett ord om detta från MySpons - det MySpons har sagt till företaget är vad jag skrev längst upp - nämligen att de skulle kunna gå in på MySpons hemsida och välja bland de bilar de fann intressanta, för att sedan kunna teckna avtal. MySpons ger alltså bort sponsorkontrakt från olika företag - utan företagens vetskap.
Ett av företagen på hemsidan är TotalLjud.se - de blev kontaktade av MySpons och fick tidigare nämnd information om hur urvalet skulle gå till - eftersom de tyckte det lät bra anmälde de sitt intresse, men när kontraktet skulle skrivas stämde inte texten i det med vad MySpons tidigare hade sagt, så man bestämde sig för att dra sig ur och skrev alltså inget kontrakt. Ändå finns TotalLjud med på MySpons hemsida som ett av de företag som kan erbjuda sponsring via tjänsten. Går man in på
www.totalljud.se hittar man på förstasidan en notis om att man absolut inte har något sammarbete med MySpons och att de använder deras logotyp och företagsnamn utan tillstånd.
MySpons är ett företag som inte ens verkar finnas. De utgör sig för att heta My Spons AB - alltså aktiebolag - men inget företag med det namnet finns registrerat. Vad man vinner på detta bedrägeri är inte så svårt att räkna ut - dels får man in en massa pengar på att lura på folk ogiltiga avtal - men sen är det säkerligen en del som ändå utnyttjar sitt "sponsoravtal" - vilket i de absolut flesta fall innebär att de handlar delar från RideTech - som alltså ägs av samma person som MySpons. I dagsläget verkar det vara bortåt 800 (!) personer som registrerat sig på MySpons! 699 SEK * 800 personer = 559.200 SEK!
Flera av företagen som utnyttjas av MySpons har gjort polisanmälan, likaså har åtskilliga anmälningar gjorts av de privatpersoner som blivit blåsta. Så om du själv har blivit blåst av företaget - eller känner någon som blivit det - tveka inte att skicka in en polisanmälan så fort som möjligt. Bedrägeriroteln är informerade om vad MySpons håller på med, så ju fler anmälningar som kommer in, desto bättre!
Var väl bara det jag ville få sagt egentligen - akta er för detta bedrägeriföretag som närmast kan liknas vid en ny sorts "Nigeriabrev".
Vill också påpeka att informationen ovan till stor del är sammanställd från andra forum - inte jag som luskat reda på allt detta, så det ska jag inte ha någon credit för. Ville bara varna er här på vårat forum!