Jag blandar i min 740 50-50 Funkar skit bra! Alldrig haft några start svårigheter. Kört så ca 3 år, alldrig haft några problem relaterat till blandningen. Fördelar vid blanding: Lägre bränsle ekonomi. Renare avgaser, mindre utsläpp av koldioxid från bensin delen. motorn drar ej mer vid blandning, är MIN erfarenhet iallafall. Motorn blir något piggare- beror på att etanolen innehåller bundet syre som göra att förbränningen blir något effektivare. (högre verkningsgrad) Sen bildas det vatten vid förbränningen, som hjäper till att kyla, hålla rent & faktiskt fungerar lite som en ångmaskin. D.v.s är att vattnet fårångas i cylindern & ger något högre gas tryck som hjälper till att driva på kolven- det ger i sin tur mer effekt. Nackdel vid blandning: än så länge är jag lite osäker på bara 2 saker, det är hur vattnet från förbränningen påverkar katalysatorn. Det andra är s.k forskare som försöker att kväva alla fördelarna med att bara jaga efter nackdelar... Har inte mycket till övers för sånt folk förren det blir bevisat vad de jagar efter.
With great freedom comes great responsebility