3145
Sök

Billjud allmänhet, märken / koppla rätt

1 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Okay nu kommer en rolig fråga som säkert ställts ett flertal ggr.

Jag skulle vilja veta lite allmänt om billjud.

Ex prisvärda märken och sånt.

Skulle även vilja få en lätt genomgång på hur man kopplar rätt osv.
Har fått det tidigare men inte hajjat speciellt mycket.

Så lite schyst hjälp vore inte fel. smile

914 Inlägg
24 oktober 2007
Vad som är prisvärt är var mans åsikt.... En del tycker mds är jättebra en del sätter vinkel slipen i dom. En del tycker kicker är skit bra medans andra säger de kostar lite för mycket osv osv.
Vad som i min mening är bra högtalare och som är prisvärda av det jag testat så är mutant och kicker de jag gillat mest.

Kopplingar är det en massa att göra . Nån speciell del du inte förstått eller rent allmänt på alla ?

Grund koppling är ju + till batteriet - till nån bra metall del i bagaget. Tex borra hål i golvet och bulta funkar tongue
+ på högtalaren till + på slutsteget och likadant med minus.
Sen så finns det ju parallel och seri kopplingar som varierar på om de behövs beroende på vilket slutsteg,antal basar och vilken typ av bas du har.

296 Inlägg
24 oktober 2007
okej  denna tråd kommer väll bli full av säljare,   men om du ska få en egen uppfattning så måste du lyssna på sakerna. men kom ihåg en super-högtalare är ingenting om man inte har en bra instalation (där ska du lägga mkt tid)   

ronnie.L  skrev bra det är grunderna absolut det första.   
när du ska jorda så hitta nån balk och rengör den från all färg. ja rekomenderar att stoppa den i samma bult som bältet hålls i. 

/far ut och lyssna nu           /Patrik

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 oktober 2007
Puttson skrev:
okej  denna tråd kommer väll bli full av säljare,   men om du ska få en egen uppfattning så måste du lyssna på sakerna. men kom ihåg en super-högtalare är ingenting om man inte har en bra instalation (där ska du lägga mkt tid)   

ronnie.L  skrev bra det är grunderna absolut det första.   
när du ska jorda så hitta nån balk och rengör den från all färg. ja rekomenderar att stoppa den i samma bult som bältet hålls i. 

/far ut och lyssna nu           /Patrik

Kan enbart hålla med Herr Puttson!

Börja lyssna på olika anläggningar och konsentrera dig inte på märket som sitter där!
Utan se hur de har löst det och hur monteringen är utförd..

Själva märket har en mindre del i slutresultatet, dock en viktig sådan men även saker för tusentals kronner kan låta "kalle anka" om det inte är monterat på rätt sett!

Good luck!

49 Inlägg
25 oktober 2007
Jag kan inte så mycket själv, men jag tycker det jag använder är bra och framför allt billigt. och jag har ett sinus live steg  och  en Carpowerbas, men det är som sagt en smaksak och alla tycker olika.
Jag bifogar en bild som var till mycket hjälp för mig när jag koppla in mitt. (det är INTE jag som gjort den såg den i en tråd dock)

Bild: http://www.fuskbugg.se/luftposta/GgmadhFzF.jpg

Sök