2858
Sök

Vart e respekten för lastbilar?

1 268 Inlägg
11 november 2007
en annan sak är att många personbilsförare tänker inte längre än näsan räcker.... typ dom ser att man backar ut från ett ställe men ändå ska dom tränga sig förbi... man backar och hamnar emellanåt i vinklar där man knappt ser nåt och i sista sekund får man en skymt av nåt som är bakom.... hmm varningsblinkers och ett stort fordon e det så svårt att missa?? nja tror dom uppmärksammat det men totalt skiter i det... men händer det något så e det ju dom som åker på det... för chauffören har ju gjort vad han kunnat och det är ju att sätta på varningsblinkers och backa ut försiktigt... då backning är enda utväg därifrån man lossat lastat.... hoppas det händer något redigt allvarligt nån dag så bilismen inser att man ska inte trotsa STORA fordon!

342 Inlägg
11 november 2007
Så här nu på vintern försöker man ju hjälpa truckersarna så mycket som möjligt. T ex om dom ska göra en vänstersväng och man möter dom kan man ju sakta in och dra en helljusblink eller två för att själv stanna upp trafiken bakom så dom hinner över utan att måste stanna och mest troligt köra fast. Vissa fattar dock inte detta eller är för van att "vanliga" bilister är så jävla korkade och då får dom väl sitta fast där då. Sad but true.
Jag kör ibland vanlig lastbil och upplever inte så stora problem med det, men det är ju oftast släpet som stället till det.
DOCK kan jag minst lika mycket störa mig på VISSA chaffisar.. de som kommer upp 2 meter bakom en då det går från 70 till 50 och man ligger sist bakom en kö med bilar.
Vad får dom ut av det? Det enda man ser är en fet jävla grill och med vetskapen att man får en rejält platt bil om man nu måste slå på en pallnit så är det ju ingen hit.
Ingen är perfekt och så länge det är människor som kör så kommer det vara så.. jag själv är jävligt agressiv i trafiken och kan reta mig på småsaker, men har blivit lite lugnare nu på slutet då man insett att det inte är nån mening..
Det är ett jobb som många andra jobb.. något man valt själv..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2007
störst går först  har inte så stor lust att smälla med en last bil så jag håller mig i från dom:)
vet att dom är tunga å har längre bromssträcka så jag skulle aldrig störa dom i onödan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ovejävel!
261 Inlägg
11 november 2007
Har läst alla inlägg fram o tillbaka nu.
Har själv kört lastbil sen jag var 18 och gillar det fortfarande.

Sen 3.5 år tillbaka hämtar o kör jag ut mjölk från Arlas mejeri runt om och i Trollhättan.
Varje, påpekar VARJE dag jag kör i stan o jag ska backa intill vid nån brygga eller affär så e det alltid nån j***l som tvunget måste svetta emellan när jag backar. Helst ska det tillomed gå någon panchos med rullator också så man inte ser var dom tagit vägen dom närmsta 5 minuterna.
Visst har jag själv valt detta yrket för det kändes rätt men kan man inte låta oss chaffisar få LITE företräde när vi jobbar. Så mycket kan inte bilisterna tjäna i tid genom o hålla på sådär.
Och mest damp får jag när jag kör från jönköping o det ligger nån propp innan en lång uppförsbacke som segar i 80 o bromsar INNAN backen. E det fritt då kan jag lov att då bränner jag förbi för det finn singet jag blir mer irriterad på än sånt. Hjärndöda människor!

Jaha då har jag skrivit av mig också lite då...

Tack för mej..hej smile

Kör du så dör du!

Lastbilschaufför
30 Inlägg
11 november 2007
Truckeroffe skrev:
Sen 3.5 år tillbaka hämtar o kör jag ut mjölk från Arlas mejeri

Kul med en kollega i samma branch som en själv.
Kör själv för Milko i Värmland. Mejeriprodukter.

Btw. Lyssnar du på Mix-megapol?
Tack för mig. Hej wink
Senast redigerat av Fraden (11 november 2007)

Mvh
Andreas

Forummoderator
26 397 Inlägg
11 november 2007
TBOC_Razor skrev:
FireTraXX skrev:
Tack-blinkningen är bara att dra höger-vänster-höger på blinkersen lite snabbt så får du en helljusblinkning i nacken som säger "varsågod"

Sånt här borde det nästan skrivas ner och standardiseras, tex bli erkänt som riktig kommunikation mellan bilister och få en egen bit i teoriboken tongue

Har faktiskt helt ärligt funderat på att knåpa ihop någon lagom stor led-display som man kan sätta i bakrutan eller något just för att lite lättare kunna visa uppskattning eller skälla ut någon om det skulle behövas när man kör lol

Tänk vad mycket roligt man hade kunnat hitta på med en sån big_smile

Har läst alla sidor nu och en konstatering är att vi alla är människor. Och människor
gör misstag. Vissa fler än andra. Men alla gör vi misstag. Det är störande från "åkaren"s
håll om en vanlig bilist tränger sig före eller tror att denne kan komma förbi i en korsning
då det inte går, eller om en åkare "ligger i vägen".
Men jag håller med om att vi borde respektera varandra i stället för att reta upp oss.
Det finns idioter i trafiken, det vet jag mycket väl om. Frågan är om det någonsin kommer
försvinna?

Appropå tack-blinkningen. Den älskar jag. Otaliga gånger har jag i svåra trafiksituationer
släppt förbi lastbilen även om jag har haft företräde. Jag vet om att lastbilen tex i en
backe har svårare än mig att få stopp eller få fart igen så jag har inga problem att
bromsa in - MYCKET beroende på situation - för att släppa förbi. Ofta får jag då en
tackblink som svar - eller en vanlig vink - nåt som är mycket uppskattat.

Ideén om att privatpersoner som tar b-körkort borde få åka med i en långtradare
tycker jag var en toppenide. Hade gärna gjort det själv, men frågan är hur poppis
det hade varit sen när chauffören inte hade fått ut mig ur hytten..? big_smile
"- Nu är resan över, nu kan du kliva ur..
- Aldrig i livet..jag sitter bra här.
- Men va f...kliv ur nu? big_smile"

Ride on säger jag bara smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ovejävel!
261 Inlägg
11 november 2007
Fraden skrev:
Truckeroffe skrev:
Sen 3.5 år tillbaka hämtar o kör jag ut mjölk från Arlas mejeri

Kul med en kollega i samma branch som en själv.
Kör själv för Milko i Värmland. Mejeriprodukter.

Btw. Lyssnar du på Mix-megapol?
Tack för mig. Hej wink

Trevligt!
Ja jag lyssnar på mix megapol.
Aha nu fatta jag "Tack för mej hej" He he...

Håll er ur vägen j***a bilister. Kör du så dör du! Störst först smile
Senast redigerat av Truckeroffe (11 november 2007)

Kör du så dör du!

427 Inlägg
11 november 2007
Visa hänsyn i trafiken löser mycket .....
Har varit yrkeschafför ... Både Tradare o Taxi ... Man blir dumförklarad ibland när man ger sig in i städer och stora köpcentrum ... Men som ni skrivit innan, man måste in där ibland .... När man inte vet till 100% var man ska lossa godset elller hur det ser ut. En lastbilschafför visar till 95% hänsyn, det finns ju rötägg oxå .
Idag kör jag inget, men vet hur det var .... Har t.o.m stannat och "stoppat" lte av trafiken för att lastbilar ska kunna backa in eller svänga vid taskiga korsningar.
Nä.. Hänsyn i trafiken åt alla håll ... Det håller länge ....

/ Tobbe

1 002 Inlägg
11 november 2007
störst går väl först? eller, släpper då hellre fram en lastbil än att köra före/smita förbi bara för att jag ska komma fram så fort som möjligt. som sagt har man en personbil kommer man ju betydligt snabbare upp i en hastighet osv osv. och den lilla stund som man stått still för att släppa förbi lastbilen tar man lätt igen även i vanligt lagligt tempo.

tack för mig.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

10 Inlägg
11 november 2007
verkar ganska så ofta att lastbilscahffisarna tror att dom helt å hållet slipper väjningsplikten, har fått pallnita flera gånger då en lastbil med släp svänger ut framför näsan på en!!!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 november 2007
Edil_ skrev:
Haha, skulle vilja se er Svenssons (som klagar) den dagen då alla yrkesförare skulle gå i strejk. Tänk er dagen. Det börjar på morgonen, när ditt färska bröd inte finns i butiken. Sen går klockan. Posten kommer inte. Dina nya takpannor till ditt tak kommer inte, och på eftermiddagen väntas det spöregn och storm. Och givetvis är oljan slut, så du kan inte värma din villa. Och så vidare. Går att ge många exempel.

Inse en sak, ni skulle inte klara er utan lastbilar en sekund. Så sluta klaga, och inse läget. Vi är inte perfekta, men det är fan inte ni heller. Det handlar om ömsesidig respekt i trafiken. Såklart störst går först. Vi kanske har lastat en 14,15 ton som vi ska dra iväg på. Ni kör en bil på kanske 1,2 ton. Vad tror du är miljövänligast/effektivast? Kanske finns en orsak till att man "tränger sig före" i korsningar och rondeller?

Tänk då på dom stackars dödliga som inte kör lastbil, men istället lagar eran mat på alla vägkrogar osv, assisterar er på macken och reparerar erja lasbilar. Vad skulle ni då göra om alla personer ni är beroende av skulle säga. Äh vafan jag hatar alla lastbilschaffisar som inte ser sig för jag vägrar hjälpa er.

Visst vi behöver chaförer till lasbilarna så vi får saker dit dom ska, men bara för det är ni inte gudar som ska få vissa privelegier i trafiken. Lasbilschaförer behöver alla andra bilister precis lika mkt som dom behöver er.

Hoppas det bara inte behöver bli så att på grund av att nån chaffis tränger sig före ut i en korsning så susar en bil med en mamma och tre barn in i den och omkommer bara för att chafören "hade brottom" till sitt leveransställe.

3 722 Inlägg
11 november 2007
Hade alla kört ordentligt i trafiken så hade vi sluppit sånt här!

Sök