2716
Sök

min saab 9000 cd 2.3 16 går på 3 cylindrar

Däckspert
298 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#1
min saab 9000 cd 2.3 16 går på 3 cylindrar vid kall temperatur utomhus till och från. den har också börjat gå ryckigt nät det är blött. snälla någon som vet felet.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Körv
3 535 Inlägg
27 november 2007
#2
Låter som något gått sönder tongue Kamremmen?

Truckdriving Man

6 Inlägg
27 november 2007
#3
Du borde ha en DI kasett på tändstiften. Ta bort den och kolla om det läckt någon olja... Tändspolarna har en förmåga att läcka dvs. gå sönder och då tappar du aktuell cylinder till och från!

Bilmekaniker
199 Inlägg
27 november 2007
#4
decib3L skrev:
Låter som något gått sönder tongue Kamremmen?
Finns inget kamrem. Därimot en kamkjedja. å skulle den ha gått sönder skulle inte motorn mycket att hurra för...

5 710 Inlägg
28 november 2007
#5
Jag hade börjat med nya tändstift och att testa en annan DI-kasett.
En dusch med kontaktspray skadar heller inte vid spridarkontakterna.

Låter som något gått sönder  Kamremmen?
Bra gissning roll

MVH Jonas
..............

Däckspert
298 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#6
tändstiften är nästan nya typ 300 mil, är DI kasseten den röda grejjen uppepå tändstiften..

Livet börjar vid 6200rpm!!!

376 Inlägg
28 november 2007
#7
Japp, Det är det. Heter i folkmun så enkelt som tänkkasset. Har en tendens att "gå" på Saabarna. Om du har en kompis med samma kasset så testa om det blir någon skillnad med den.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Däckspert
298 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#8
Jorsten skrev:
Japp, Det är det. Heter i folkmun så enkelt som tänkkasset. Har en tendens att "gå" på Saabarna. Om du har en x kompis med samma kasset så testa om det blir någon skillnad med den.
är det svårt att byta

Livet börjar vid 6200rpm!!!

1 019 Inlägg
28 november 2007
#9
tjox skrev:
är det svårt att byta
Superenkelt, 4 skruv och en sladd.


Däckspert
298 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#10
Jorsten skrev:
Japp, Det är det. Heter i folkmun så enkelt som tänkkasset. Har en tendens att "gå" på Saabarna. Om du har en kompis med samma kasset så testa om det blir någon skillnad med den.
föresten så när jag bytte stift så såg jag att kasetten ser inte fin ut under. plasten som går ner till stiften är sprucken och jag fick en känsla av att de ska sita packningar mellan stifter och kasetten. men vad har igentligen kassetten med att den går konstigt vid kallt väder.. kan någon vara snäll at förklara..

Livet börjar vid 6200rpm!!!

376 Inlägg
28 november 2007
#11
Jadu, Kan vara att fukt tränger in som sedan fryser till is  och när bilen startas å blir varmt så blir det fuktigt och dålig kontakt. Bara en hypotes.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Däckspert
298 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#12
Jorsten skrev:
Jadu, Kan vara att fukt tränger in som sedan fryser till is  och när bilen startas å blir varmt så blir det fuktigt och dålig kontakt. Bara en hypotes.
sen så går ju fläckten när temraturen är hög och stängs av när den är lägre och jag tycker att bilen går sämre när den är som lägst.. sen läcker bilen glykol någonstans smile kan det vara nogon paknick som läcker i motorn.. (oljan är brun)

Livet börjar vid 6200rpm!!!


Sök