3234
Sök

Kallstartsproblem B230e !!

2 118 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Som sagt, bilen är grymt seg att få igång då den är kall, den "vill" starta normalt, men då dör den efter typ 1-2sek :S Om man då startar igen, samma sak, ev, så kan den hålla sig vid liv men då under 500rpm och om man ens tänker på att nudda gasen så dör den.. Och ibland kan den vara helt tvärs över och den håller på och startar och dör, startar och dör, sen kan man bli ståendes på starten i nån minut utan att den startar, om man då väntar nån minut så kan den starta, men då rammlar tomgången ner på under 500rpm...
efter ca 1-3 min på tomgång är den helt normal igen, och när den är varm är det inga problem.
Vad kan felet vara ? :S har nyss bytt tryckregulator, kallstartsventil...

snabba svar tack! smile

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
ingen som kan hjälpa mig ? yikes

D.i.l.l.i.g.a.f

21 761 Inlägg
22 november 2007
Eftersom den ändå startar så borde kallstartsventilen fungera någorlunda tycker jag. Men sedan ska ju tillsatsluftsliden göra så att tomgången höjs vid kall motor, kanske det är den som inte fungerar som den ska. Kolla slangen som sitter på tillsatsluftsliden så att den inte har sprickor eller så.

Förresten, började felet efter att du bytte kallstartsventil+tryckregulator eller fanns felet innan bytet?

2 118 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Det fanns innan också, när jag bytte tryckregulator försvann det ett tag, men nu har det kommit tillbaka sad vart sitter tillsatsluftliden då ? :S

D.i.l.l.i.g.a.f

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
22 november 2007
Hmm.. de har vi pillat med i skolan.. sitter en grej på insuget? men de kanske är kallstartentilen som kan ge sej.. kommer ju fan inte ihåg namnen

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

102 Inlägg
22 november 2007
finns det backventil på domma som det e på dom andra (f,ft osv .) ,, isf kolla så att den inte e kass.. va så på min glt ..att den tappade trycket i systemet effter att ha stått stilla typ en natt .. hade precis samma problem med min (b234f)

21 761 Inlägg
22 november 2007
Inuti bränslemängdmätaren finns ju systemtrycksventilen, den kan kanske kärva. Då blir hela systemtrycket galet och motorn går nog ganska dåligt då.

NJ_: Har du även kollat bränslefiltret och luftfiltret?

Ett dåligt bränslefilter kan bromsa bränsletrycket ordentligt, ett igentäppt luftfilter gör så att motorn "kvävs".

2 118 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
har kollat luftfiltret, ska kolla upp soppafilter så fort som möjligt, ev byta det. vet inte när det byttes sist.

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Ingen som vet något om nån bimetall som har med kallstarten att göra ? Ska visst funka som en mekanisk termostat som känner av om motorn är kall.
Vart sitter den isåfall ? :S

D.i.l.l.i.g.a.f

10 287 Inlägg
26 november 2007
Termotidgivare. Sitter i toppen.
Kan även vara tempgivaren till sprutet som jävlas.

/Göran

NJ_ skrev:
Ingen som vet något om nån bimetall som har med kallstarten att göra ? Ska visst funka som en mekanisk termostat som känner av om motorn är kall.
Vart sitter den isåfall ? :S

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 118 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
kanske ska tillägga att bilen startar fin fint om man har motorvärmaren i...

D.i.l.l.i.g.a.f

21 761 Inlägg
26 november 2007
Har inte skruvat så mycket i min B230E, men enligt rephandboken så ska termotidgivaren sitta på toppen som Sharky skriver. Vid insugningsröret till 4:ans cylinder ser den ut att sitta, enligt bilden i boken.

264 Inlägg
26 november 2007
Hadde ett liknande problem men min gamla gle.. då var det "gummimuffen" mellan insuget och luftmassemätarn som satt löst. Är ju värt o slänga ett getöga på..

2 118 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
tackar för svaren smile ska kolla detta imorrn smile

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
har bytt nån rolig liten skit givare som satt längst in(bak) på motorn under insuget, får se om de vart nån skildnad bara bilen blir kall nån gång ^^

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Ingen skildnad.... Det var alltså inte termogivaren, ingen som vet vad givaren som sitter fast i ventilkåpan är ?

D.i.l.l.i.g.a.f

130 Inlägg
28 november 2007
jag har haft nåra 740 men har aldrig i mina dar sätt en givare på ventilkopan då är de dit satt

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 november 2007
antar att du menar tillsatsluftsliden å den styr bara tomgången bara att kolla så startspridarn verkligen funkar kan ju va kabel brott till den eller till termotid givaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

21 761 Inlägg
28 november 2007
Men jag tror fortfarande att tillsatsluftsliden kan ha åtminstone litegrann med saken att göra eftersom tomgången är dålig vid kall motor.

Sök