Som sagt, bilen är grymt seg att få igång då den är kall, den "vill" starta normalt, men då dör den efter typ 1-2sek :S Om man då startar igen, samma sak, ev, så kan den hålla sig vid liv men då under 500rpm och om man ens tänker på att nudda gasen så dör den.. Och ibland kan den vara helt tvärs över och den håller på och startar och dör, startar och dör, sen kan man bli ståendes på starten i nån minut utan att den startar, om man då väntar nån minut så kan den starta, men då rammlar tomgången ner på under 500rpm... efter ca 1-3 min på tomgång är den helt normal igen, och när den är varm är det inga problem. Vad kan felet vara ? :S har nyss bytt tryckregulator, kallstartsventil...
Eftersom den ändå startar så borde kallstartsventilen fungera någorlunda tycker jag. Men sedan ska ju tillsatsluftsliden göra så att tomgången höjs vid kall motor, kanske det är den som inte fungerar som den ska. Kolla slangen som sitter på tillsatsluftsliden så att den inte har sprickor eller så.
Förresten, började felet efter att du bytte kallstartsventil+tryckregulator eller fanns felet innan bytet?
finns det backventil på domma som det e på dom andra (f,ft osv .) ,, isf kolla så att den inte e kass.. va så på min glt ..att den tappade trycket i systemet effter att ha stått stilla typ en natt .. hade precis samma problem med min (b234f)
Ingen som vet något om nån bimetall som har med kallstarten att göra ? Ska visst funka som en mekanisk termostat som känner av om motorn är kall. Vart sitter den isåfall ? :S
Termotidgivare. Sitter i toppen. Kan även vara tempgivaren till sprutet som jävlas.
/Göran
NJ_ skrev:
Ingen som vet något om nån bimetall som har med kallstarten att göra ? Ska visst funka som en mekanisk termostat som känner av om motorn är kall. Vart sitter den isåfall ? :S
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Har inte skruvat så mycket i min B230E, men enligt rephandboken så ska termotidgivaren sitta på toppen som Sharky skriver. Vid insugningsröret till 4:ans cylinder ser den ut att sitta, enligt bilden i boken.
Hadde ett liknande problem men min gamla gle.. då var det "gummimuffen" mellan insuget och luftmassemätarn som satt löst. Är ju värt o slänga ett getöga på..
antar att du menar tillsatsluftsliden å den styr bara tomgången bara att kolla så startspridarn verkligen funkar kan ju va kabel brott till den eller till termotid givaren