2703
Sök

Tyska ebay, lite frågor ang det..

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Hej, kikade lite på ebay nyss ifrån tyskland, fanns ju lite man ville ha därifrån tongue
Men nu till mina frågor..

Det är ju betydligt billigare därifrån är i sverige, men betalar man tull eller moms på grejerna från tyskland, någon viss vikt innan man får betala tullen?

Jag är ny innom ebay och känner mig osäker, några tips innan man handlar något därifrån? smile

Tipsa gärna!
mvh kimpa

Edit, Hur får jag veta va frakten går på? hittar inge bra på sidan än hmm
Senast redigerat av kimpan_90 (28 november 2007)

172 Inlägg
28 november 2007
Inga tull eller momsavgifter då det är inom EU-land

wroooooomprrrsssssscccchhhh

2 655 Inlägg
28 november 2007
Funkar riktigt bra.. Tar inte så himla lång tid att få hem grejerna.
Regga ett PayPal konto, för att underlätta betalningen.

97 Inlägg
28 november 2007
Det borde framgå i annonsen. Beställde själv 4st 19" fälgar i höstas, frakten gick på 80€ med UPS.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Streckkoden skrev:

okej, paypal kontot, det funkar så att du betalar när man fått varan?
mvh kimpa

LillNaisarn
28 november 2007
kimpan_90 skrev:
Streckkoden skrev:

mvh kimpa

Paypal är förskottsbetalning...

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
LillNaisarn skrev:
kimpan_90 skrev:
Streckkoden skrev:

mvh kimpa

Paypal är förskottsbetalning...

Okej, och det ska vara säkert :S
Käns inte som man vill förskottsbetala på sånna här grejer hmm
mvh kimpa

Svartrök
673 Inlägg
28 november 2007
har funkat bra de gånger jag handlat, blev blåst en gång men bara på några tusen så det var ingen större fara....

Jag har fel ibland... men inte ofta

LillNaisarn
28 november 2007
Thorsholm skrev:
har funkat bra de gånger jag handlat, blev blåst en gång men bara på några tusen så det var ingen större fara....

Har själv blivit lurad på 2300:- även fast säljaren hade 100% feedback så nej tack inget sånt för mig sad
edit: kom på även på ett mindre "belopp" på 500:- så nja...
Senast redigerat av LillNaisarn (28 november 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Men de är väl privatperson annonser? jag tänkte mer köpa saker från företag.. eller om det kanske är ett företag som har annonsen hmm
mvh kimpa

LillNaisarn
28 november 2007
kimpan_90 skrev:
Men de är väl privatperson annonser? jag tänkte mer köpa saker från företag.. eller om det kanske är ett företag som har annonsen hmm
mvh kimpa

Det var privatpersonen som "blåste" mig på 500:- och "företaget" på 2300:- dom lurade en massa för att sedan lägga ner och säkerligen starta úpp i nytt namn vilket inte är alls ovanligt...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 november 2007
LillNaisarn skrev:
Thorsholm skrev:

Har själv blivit lurad på 2300:- även fast säljaren hade 100% feedback så nej tack inget sånt för mig sad
edit: kom på även på ett mindre "belopp" på 500:- så nja...

Paypal betalar ju tillbaka om du bara gör en anmälan via ebay's hemsida. Det är väldigt lätt att göra och man får pengarna tillbaka inom ett par dagar. Dom betalar upp till $2000.

Du ska inte kolla på procenten på feedbacken, du ska kolla hur MÅNGA som lämnat positiv feedback. Sätter fem pers positiv feedback så har han ju 100%, men det betyder inte att han är bra på något sätt. Dom seriösa handlarna har ofta ett par hundra feedbacks, mestadels positiva.

"Glidare"
254 Inlägg
2 december 2007
Så länge du handlar av ett företag är det lugnt, handlat en gång av en privatperson och då blev jag blåst, men fick som sagt tillbaka hela summan av paypal några veckor efter. Däremot har jag beställt av företag en massa gånger och fått varorna utan några som helst problem. Kom ihåg att om du vill kontakta förtaget ta det via telefon om det är möjligt då de flesta ebay företag har en sjukt seg mailhantering. Via telefon får du offtast mkt trevligare och bättre svar.

240 Inlägg
3 december 2007
Oxå handlat flertal ggr. aldrig varit några problem. varken från tyskland eller USA kan dock bli tull avgift från usa. men maila och fråga försäljaren om han kan sänka invoicen.

men som sagt kolla alltid feedbacken.

646 Inlägg
3 december 2007
Också handlat ett flertal ggr, då priser alltid är lägre och urvalet av grejor är större i Tyskland än vad det är i vårt kära Sverige! Men som alla andra säger kolla feedback dock inte alltid garanti, Köpte Kw ställbart av en kille som hade en jävla massa positiv feedback men inte fan kom det paket för det. sad

Men som sagt handlar du av en firma så är det betydligt säkrare än att köpa av en privatperson.

Angående frakt så är det alltid lätt av skicka av ett mail och dom flesta snackar eng!!

Lycka till med dina köp!! // MVH Mikael

Sök