3664
Sök

Turbo vs Compressor

10 287 Inlägg
22 januari 2006
#41
Och varför kan man inte ha pysventil på en mekaniskt driven kompressor då?

Tänk på att en turbo är en kombination av en avgasdriven turbin som via en axel står i förbindelse med en.....kompressor.

/Göran


HaTrIk skrev:
turbo untan att tveka! man vill juh ha pyset från dumpventilen...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

86 Inlägg
22 januari 2006
#42
Sharky skrev:
Jaaa....

Då har vi lyckats komma fram till vad som ger mest från tomgång: Den mekaniskt drivna kompressorn.

Men vad är bäst om man ta ut höga litereffekter?
Och varför?

/Göran


Disälturbo skrev:
Men Hilmessons manta har ju jävligt bra respons,0,8 bar tillgänligt från tomgång är ganska bra för körbarheten, och det är inte turbon som laddar från tomgång.


okej, vilka motorer har de högsta liter effekterna då????
hmmm....Top Fuel=V8 8.2 l och ca. 7000hk samt rootskompressor 

7000/8.2=853,6 hk/l

På rakarm kommer jag inte på några andra maskiner med så höga litereffekter.


Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
10 287 Inlägg
22 januari 2006
#44
Jag trodde vi diskuterade turbo versus kompressor under jämförbara förhållanden. Nitrometanmotorer låg utanför det såväl som andra fiffiga anordningar där man trycker in extra syre tillsammans med soppan.

Om du studerar maximalt PR förhållande för Rootskompressor gentemot Turbo så ger det nog en ledtråd.

I och för sig fanns BMW F1 1.5L turbo på 80-talet med nästan 1000 literhästar men det är också suspekt för dom använde toulenbaserad soppa.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

86 Inlägg
22 januari 2006
#45
Sharky skrev:
Jag trodde vi diskuterade turbo versus kompressor under jämförbara förhållanden. Nitrometanmotorer låg utanför det såväl som andra fiffiga anordningar där man trycker in extra syre tillsammans med soppan.

Om du studerar maximalt PR förhållande för Rootskompressor gentemot Turbo så ger det nog en ledtråd.

I och för sig fanns BMW F1 1.5L turbo på 80-talet med nästan 1000 literhästar men det är också suspekt för dom använde toulenbaserad soppa.

/Göran

ok...


10 287 Inlägg
22 januari 2006
#46
TopFuel är precis som all annan racing styrt av reglementen. Och all dragracing med amerikanska reglementen är gjorda för att matcha det som amerikanare vill se.

Titta tex på vad som hände med CanAm reglementena på 70-talet när Porsche och Audi kom och körde skiten ur allt. Reglementena skrevs om så att det inte längre var intressant för Europeiska tillverkare att vara med.

Om dragracingreglementena var öppna för , låt oss säga, billetbyggda moderna V12 eller V16 motorer med fyrdubbla turboaggregat och moderna förbränningsrum med flerventilteknik så är det inga större tekniska problem att matcha 6000 - 7000 Hkr.
Stora problemet med dragracing och turbo är dock att få duktigt med vrid och respons direkt från start och där vinner kompressorn även om det med tekniska lösningar går att få turboaggregat att ge laddtryck från "tomgång".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

86 Inlägg
22 januari 2006
#47
Sharky skrev:
TopFuel är precis som all annan racing styrt av reglementen. Och all dragracing med amerikanska reglementen är gjorda för att matcha det som amerikanare vill se.

Titta tex på vad som hände med CanAm reglementena på 70-talet när Porsche och Audi kom och körde skiten ur allt. Reglementena skrevs om så att det inte längre var intressant för Europeiska tillverkare att vara med.

Om dragracingreglementena var öppna för , låt oss säga, billetbyggda moderna V12 eller V16 motorer med fyrdubbla turboaggregat och moderna förbränningsrum med flerventilteknik så är det inga större tekniska problem att matcha 6000 - 7000 Hkr.
Stora problemet med dragracing och turbo är dock att få duktigt med vrid och respons direkt från start och där vinner kompressorn även om det med tekniska lösningar går att få turboaggregat att ge laddtryck från "tomgång".

/Göran

jo reglementet till TF borde förnyas tex. om man skulle byta från roots(som tar 800hk) till skruv(som tar 400hk och pumpar mer luft). Kanske i framtiden skulle man få se en 2 sec. repa med en dragster med v12 och  fyra turbon!!


97 Inlägg
22 januari 2006
#48
så allså ? . turbo är bäst om man vill ha en kick efter ett visst antal rpm ? och kompressor är bäst om man vill ha den där kicken hela tiden ?

live your life as if everyday's gon be your last!!

Besserwisser
312 Inlägg
22 januari 2006
#49
chimmy skrev:
så allså ? . turbo är bäst om man vill ha en kick efter ett visst antal rpm ? och kompressor är bäst om man vill ha den där kicken hela tiden ?

Man kan väl förklara det så att kompressorn laddar från tomgång till mellanregistret. Turbon från mellanregistret(eller lite under) och uppåt. Grovt förenklat alltså. Finns naturligtvis avvikelser.

Fredrik, Laxå

677 Inlägg
24 januari 2006
#50
Något som är en stor fördel med kompressor är att om bilen trimmas ordentligt över orginalhästar så kommer hästarna lite lugnare med kompressor. Och inte allt på en gång som med turbo. Då håller inte grejorna lika bra så då blir det mer slitage på bilen och mer krokiga delar.

16 Inlägg
25 januari 2006
#51
Disälturbo skrev:
Sharky skrev:
TopFuel är precis som all annan racing styrt av reglementen. Och all dragracing med amerikanska reglementen är gjorda för att matcha det som amerikanare vill se.

Titta tex på vad som hände med CanAm reglementena på 70-talet när Porsche och Audi kom och körde skiten ur allt. Reglementena skrevs om så att det inte längre var intressant för Europeiska tillverkare att vara med.

Om dragracingreglementena var öppna för , låt oss säga, billetbyggda moderna V12 eller V16 motorer med fyrdubbla turboaggregat och moderna förbränningsrum med flerventilteknik så är det inga större tekniska problem att matcha 6000 - 7000 Hkr.
Stora problemet med dragracing och turbo är dock att få duktigt med vrid och respons direkt från start och där vinner kompressorn även om det med tekniska lösningar går att få turboaggregat att ge laddtryck från "tomgång".

/Göran

jo reglementet till TF borde förnyas tex. om man skulle byta från roots(som tar 800hk) till skruv(som tar 400hk och pumpar mer luft). Kanske i framtiden skulle man få se en 2 sec. repa med en dragster med v12 och  fyra turbon!!

skönt att köra isf, utsättas för över 20g?


5 710 Inlägg
25 januari 2006
#52
BoraV6 skrev:
Något som är en stor fördel med kompressor är att om bilen trimmas ordentligt över orginalhästar så kommer hästarna lite lugnare med kompressor. Och inte allt på en gång som med turbo. Då håller inte grejorna lika bra så då blir det mer slitage på bilen och mer krokiga delar.

Det är en mappningsfråga, det går allt att "smyga" igång en turbo oxo om man skriver programmet med det kriteriet.

MVH Jonas
..............

86 Inlägg
26 januari 2006
#53
belrock skrev:
Disälturbo skrev:
Sharky skrev:
TopFuel är precis som all annan racing styrt av reglementen. Och all dragracing med amerikanska reglementen är gjorda för att matcha det som amerikanare vill se.

Titta tex på vad som hände med CanAm reglementena på 70-talet när Porsche och Audi kom och körde skiten ur allt. Reglementena skrevs om så att det inte längre var intressant för Europeiska tillverkare att vara med.

Om dragracingreglementena var öppna för , låt oss säga, billetbyggda moderna V12 eller V16 motorer med fyrdubbla turboaggregat och moderna förbränningsrum med flerventilteknik så är det inga större tekniska problem att matcha 6000 - 7000 Hkr.
Stora problemet med dragracing och turbo är dock att få duktigt med vrid och respons direkt från start och där vinner kompressorn även om det med tekniska lösningar går att få turboaggregat att ge laddtryck från "tomgång".

/Göran

jo reglementet till TF borde förnyas tex. om man skulle byta från roots(som tar 800hk) till skruv(som tar 400hk och pumpar mer luft). Kanske i framtiden skulle man få se en 2 sec. repa med en dragster med v12 och  fyra turbon!!

skönt att köra isf, utsättas för över 20g?

Förarna får väll börja använda såndär dräkt som stidspiloter har:)



Sök