TopFuel är precis som all annan racing styrt av reglementen. Och all dragracing med amerikanska reglementen är gjorda för att matcha det som amerikanare vill se.
Titta tex på vad som hände med CanAm reglementena på 70-talet när Porsche och Audi kom och körde skiten ur allt. Reglementena skrevs om så att det inte längre var intressant för Europeiska tillverkare att vara med.
Om dragracingreglementena var öppna för , låt oss säga, billetbyggda moderna V12 eller V16 motorer med fyrdubbla turboaggregat och moderna förbränningsrum med flerventilteknik så är det inga större tekniska problem att matcha 6000 - 7000 Hkr.
Stora problemet med dragracing och turbo är dock att få duktigt med vrid och respons direkt från start och där vinner kompressorn även om det med tekniska lösningar går att få turboaggregat att ge laddtryck från "tomgång".
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI