SaabLejon skrev:Att efter topic ex kvotera in kvinnor på en arbetsplats är könsdiskriminering om något.
När en kvinna kvoterats in är hon per automatik sämre än sökande manliga medarbetare, annars skulle hon fått tjänsten på sina meriter.
Ge mig då ett svar på hur man skall få bukt på typiska mans- och kvinnoyrken? Eller hög lön/låglöneyrken, om du så vill?
Jag har redan nämnt att kvinnor och män premieras (utan att vi tydligt ser det) att hålla sig inom vissa yrkeskategorier som man "alltid" har gjort.
SaabLejon skrev:Så hur kvinnor tycker det är ok att stämplas som sämre är något av en gåta för mig, som jag lite svårt att förstå men finner en aning humorfyllt. När en kvoterad kvinna tar jobbet och kvoteras har hon ju accepterat, sagt ja och amen till att hon egentligen inte är kvalificerad och därmed är ... ja just det ... en sämre medarbetare.
Är det humor att detta måste till för att arbetslivet är så j-la könsuppdelat och man på något sätt vill förändra detta?! Finns på samma sätt situationer då män kvoteras, för att få till en jämnare fördelning.
SaabLejon skrev:Kvotering skadar helt solklart samhällets utveckling.
För att göra det än tydligare, så vad hade hänt om en kvinna kvoterats in istället för Albert Einstein.
Eh, ok. Kan du utveckla detta lite mer?
(Vi hade kanske sluppit utvecklingen av atombomben?! *litet skämt*)
SaabLejon skrev:Appropå kön och de som skriker mest, så hörs ofta de ibland i minoritet, lite mer extrema grupperna i samhället som om de skulle kunna vara en norm enl min erfarenhet.
Hmm.. i wonder why...
Du vet nog själv vilken norm vi har i samhället, det skall jag väl inte behöva tala om för dig.
Men att dömma av innehållet i inlägget hittills, så undrar man.
De "skriker" nog för att folk skall uppmärksamma att detta är ett problem och inget annat.
Men som vanligt, kommer folk av din rang med floskler hit och dit.
SaabLejon skrev:Nej, fram med individen och bort med kvotering, för Sveriges utveckling som nation !
Att kvotera är minst lika dumt som de där tjejerna som kände sig diskriminerade och faktiskt lyckades med månadens dumhet -> anmäla.
Anmäla vadå torde en tänkande människa utbrista, sin mamma eller pappa, för att de är kvinnor och inte i samhällets syn bör bara topless på ett kommunalt badhus.
Skål på den du!
Ja visst, fram för individen.. det tycker jag med. Men det är ju ett litet problem, det här med löneutvecklingen för män och kvinnor... eller hur? För du har väl sett statistik över de 30 vanligaste yrkena i sverige och hur olika lönerna ser ut? Även där män och kvinnor är i samma befattning.
Jag har.. och det ser inte bra ut.
Angående barbröstade kvinnor på badhus.. ja, det är ju lite skämmigt.
Men förstår man inte problematiken i dets så håller jag med om det du skriver här nedan fast att det kanske passar skribenten själv snarare än de "betuttade" kvinnorna.
SaabLejon skrev:Man brukar säga att idioter växer på träd, så råkar ni hitta ett träd, såga ner det och elda upp det illa kvickt, innan fler sprider ut sig i samhället och applåderar inför dumhetens ansikte.
Litterarum radices amarae, fructus dulces.
0
0
0
0