3572
Sök

Ett Rent Helvete Att Få Bort Turbon :P

136 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#1
Jädrar va svår den är att få bort tongue tycker jag har lossat på allt runt om kring den men när jag trycker den neråt så känns det som nått tar emot. Ser ut att vara ac kompressorn?? Sen så vad jag har fattat det som så ska man ta av den remmen som går från ackompressorn. Men de där styr o spännskruvarna är ju hur svåra som hellst att komma åt :S

Har tagit upp luftburken. Försökte få bort stötfångaren men den kan ja heller inte lyckas med att få av helt. HAr skruvat bort skruvarna inne i hjulhuset och skruvarna bakomde små grillarna. Men d går inte att få bort helt :S

Några tips?



MVH En Trötte Mekaniker med en audi a4 1.8t 96 tongue

De Säger Vi Hej!

601 Inlägg
28 december 2007
#2
Du får nog riva fronten å ta bort ac.kompressorn å så. fronten får man riva på audis när man ska pilla blnd remmarna å ac-kompressor å så:P Det som e trist me Audis tongue

Hojmek
748 Inlägg
28 december 2007
#3
Vet inte hur det är på dom där men om turbon är oljekyld? ( vet inte hur det är på en a4 )  Så kan du ju inte trycka den neråt pga oljereturen smile

136 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#4
AcFreaker skrev:
Du får nog riva fronten å ta bort ac.kompressorn å så. fronten får man riva på audis när man ska pilla blnd remmarna å ac-kompressor å så:P Det som e trist me Audis tongue

Ahh tongue hur gör man d då har lossat på alla skruvar i hjulhuset o under smågrillarna på stötfångaren. Sen ska man väl bara dra utåt? Men det släpper fan inte. Sorry för svordommar tongue men är lite irriterad just nu. Ibland tänker man: Tacka vet jag volvo 240. hehe

HA D

De Säger Vi Hej!

136 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#5
Bodegan skrev:
Vet inte hur det är på dom där men om turbon är oljekyld? ( vet inte hur det är på en a4 )  Så kan du ju inte trycka den neråt pga oljereturen smile

nee den är inte oljekyld. Det blir kyld av kylarvattnet vad jag kan se.

De Säger Vi Hej!

33 Inlägg
28 december 2007
#6
Den är olje och vattenkyld.

136 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#7
då har jag fått bort stötfångaren men det hjälpte inte.. fick lossa fronten också. Ta bort ackompressorn men nu är det fortfarande nått i vägen *aargh!!* Det är ett motorstag med en bult som sticker upp. Måste man lossa grenröret eller vad är det frågan om???


Hjäääääääääääääääääääääääälp!!!

De Säger Vi Hej!

136 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#8
bump

De Säger Vi Hej!

283 Inlägg
1 januari 2008
#9
Har inte bytt turbo på just en a4 -96 men dock en äldre a6 med likadan motor. Där sitter ett stag mellan turbon o motorblocket som kan va lite jobbigt o få av, tre skruvar i grenröret, tre i avgasröret sen olje o kylvätskerören. Sitter säkert på nåt mer ställe men kan inte komma på det just nu. Har du plockat av staget som håller fast turbon? sitter under turbon ner på motorblocket med en insex i var ände har jag för mig.

136 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#10
Det är redan gjort! Men den tar i nått ett stag eller vad man ska kalla det som håller uppe motorn. Men den är liksom hur lös som hellst men den ntar i på slutet det är därför det är så frustrerande. Jag kan liksom inte få ner turbon för pinnbultarna som sitter genom turbon upp i grenröret är för långa. Jag skulle liksom vilja ha mer plats under men där sitter det dära staget. Hoppas nån vet!! vill gärna få bort den så fort som möjligt!

De Säger Vi Hej!

136 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#11
eller är det pinnbultarna som sitter i turbon som ska bort? hur löser man d isf?

De Säger Vi Hej!

136 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#12
synd att ingen vet mer än jag nu då big_smile jag tog största rörtången. Tog taf i pinn bulten o drog. Dem lossade så lätt så. Ringde gik och det var dem som kom med förslagen. Sen sa dem även att det var bättre att byta ut pinnbultarna mot några vanliga. så det blir lättare nästa gång att få bort den.. Sen rekomenderade han även att ja skulle köpa ett nytt oljerör som var teflonbehandlat. Det kokksar inte igen lika lätt!

Så nu fick ni en rapport!

De Säger Vi Hej!

Quattro User
260 Inlägg
2 januari 2008
#13
Bra att det löste sig till slut. Ofta behövs det lite innovativa lösningar och framförallt grova ramsor ;]

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

136 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#14
haha aa xD Säger som en gammal jobbarkompis. Går det inte med lite våld så går det alltid med lite mer!! Det stämmer oftast iaf haha

De Säger Vi Hej!


Sök