4356
Sök

hur får man extra lysena att lysa svagt?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 december 2007
#41
Nille_del_Mar skrev:
Losgard skrev:
Nille_del_Mar skrev:
Nu hittade du på!
Det står ingenstans var parkeringsljusen ska sitta.
Tittar du på en ny Audi så ser du att parkeringsljusen sitter så långt in i bilen det går.
Det är tom så att extraljusen sitter längre ut.
Så ditt inlägg är inte grundat i något...

Titta i lagboken så står det klart och tydligt att parkeringsljus/varselljus/positionsljus inte får sitta mer än X antal cm ifrån bilens ytterkant.

Då kan du väl hänvisa till den lagtexten du hittade är du snäll!

Här är ett utdrag:

Främre positionslykta (parkeringslykta)


Övergripande krav



51 § Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

Släpvagn som är bredare än 1 600 mm skall ha två främre positionslyktor som avger vitt ljus framåt. Dessa får vara placerade så långt bakåt som behövs om kravet i 53 § andra stycket inte kan uppfyllas utan svårighet.



52 § Främre positionslykta skall

1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.

Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.

Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.


Installationskrav

53 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

54 § Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm på bil.

Om denna placering medför avsevärt hinder för bilens användning, får högst höjden ökas så mycket som behövs, dock högst till 2 100 mm.

Nöjd?

Jonas

1 688 Inlägg
6 december 2007
#42
NoXXaN:
Varför skulle jag behöva ljuga om något sådant?
Och tror du själv på blodigaste allvar att ja skulle gå å köpa mig en lagbok, och sen leta reda på den rätta sidan och hänvisa till dig? E du verkligen så hjärndöd?
Volvo__Mannen hittade dock något på nätet, att du inte sökte själv...

Volvo__Mannen:
Tack! big_smile
Senast redigerat av Losgard (6 december 2007)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
6 december 2007
#43
Losgard skrev:
NoXXaN:
Varför skulle jag behöva ljuga om något sådant?
Och tror du själv på blodigaste allvar att ja skulle gå å köpa mig en lagbok, och sen leta reda på den rätta sidan och hänvisa till dig? E du verkligen så hjärndöd?
Volvo__Mannen hittade dock något på nätet, att du inte sökte själv...

Volvo__Mannen:
Tack! big_smile

Du ska nog akta din tunga lite. För det första är jag inte hjärndöd. För det andra så sa jag inte att du skulle köpa en lagbok, den finns ju på nätet din imbecila fjant. För det tredje så fann jag ingen anledning till att sitta och skumma i luddiga lagskrifter då jag skiter brett i de omtalade extraljusen. Jag ska inte ha några, ansåg bara det var kul att följa tråden för att se vad folk hade för alternativ till lösningar på hans dilemma.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

10 287 Inlägg
6 december 2007
#44
Sluta tjafsa.....

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

52 Inlägg
6 december 2007
#45
Nille_del_Mar skrev:
Miklen skrev:
Varför skulle d inte va bra för lampan att effektreducera ? finns många bilar som kör me effektreducerat ljus när man har halvljusautomatik på bara..sen går dom på fullt när man vrider på ljuset.. Tråden glöder ju av den effekten som går igenom..är det för mycke så går den av... men knappast av att den får för lite.. 

Att koppla ett växlande relä som matas me 12volt respektive effektreducerat kanske 3-4 volt eller nåt borde väl vara d enklaste å billigaste..eller sätt dit en dimmer så kan du ju justera..

Jag tror inte det skulle vara nåt större problem att reducera.
Men bilarna börjar bli nyare och elektroniken mer avancerad.
Att effektreducera innebär fel varningar..
Sen är det även så på vissa bilar att det tillåts inte att reducera för då bryter den helt.
Sen måste man tänka på om man monterar dioder att det är långt ifrån alla dioder som går att dimma. Så om man monterar in dioder i lykhusen så kan man få problem om man ska reducera.

Det absolut lättaste som jag står fast vid fortfarande är helt enkelt att köpa 24V lampor istället. Som tex lastbilar har.
På detta viset behöver man inte koppla något, man behöver inte ha någon reducering.
Allt man behöver är att montera in lampan sen är man klar!

Visst är det så att bilar börjar bli nyare och helt enkelt stänger av/startar om lampan ifall den får för lite ström, men nu får du tänka att detta kopplas direkt på batteriet med ett relä från positionsljuset.
Vilket betyder att ingen dator sitter och håller koll på dessa lampor ifall dom lyser eller inte.

Så reduceringen  i sig är inget problem, men varför? köp en 5w lampa och en hållare, samt borra ett litet hål så har du ditt problem löst.
Och glöm 24-volts lampan, helt onödigt.
Senast redigerat av TheeDude (6 december 2007)

1 688 Inlägg
6 december 2007
#46
NoXXaN skrev:
Losgard skrev:
NoXXaN:
Varför skulle jag behöva ljuga om något sådant?
Och tror du själv på blodigaste allvar att ja skulle gå å köpa mig en lagbok, och sen leta reda på den rätta sidan och hänvisa till dig? E du verkligen så hjärndöd?
Volvo__Mannen hittade dock något på nätet, att du inte sökte själv...

Volvo__Mannen:
Tack! big_smile

Du ska nog akta din tunga lite. För det första är jag inte hjärndöd. För det andra så sa jag inte att du skulle köpa en lagbok, den finns ju på nätet din imbecila fjant. För det tredje så fann jag ingen anledning till att sitta och skumma i luddiga lagskrifter då jag skiter brett i de omtalade extraljusen. Jag ska inte ha några, ansåg bara det var kul att följa tråden för att se vad folk hade för alternativ till lösningar på hans dilemma.

"För det tredje så fann jag ingen anledning till att sitta och skumma i luddiga lagskrifter då jag skiter brett i de omtalade extraljusen."

Tjata inte då heller om att jag ska hänvisa till vilken sida och hur många cm det står i lagboken, om du ändå inte är intresserad.

Ska ja akta min tunga? Rädd ja blir, den kanske trillar loss?


"Imbicela fjant," det stavas imbicella för övrigt.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 januari 2008
#47
Losgard skrev:
"Imbicela fjant," det stavas imbicella för övrigt.

Nej, det stavas imbecilla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bärs!
3 456 Inlägg
14 januari 2008
#48
Sharky skrev:
Sluta tjafsa.....

Garaget.org peakade 2008.

3 235 Inlägg
14 januari 2008
#49
BogieBoy skrev:
Phaetoon skrev:
Det bästa billiga sättet är väl att mata dom med låg spänning?

kan du förklara hur är inte så bra på sånt här...

Då köper du strömomvandlare som du kan ställa från t ex 12 volt ner till 9,6,3 och så vidare.
Då kan du måntera lampor med lågspänning i hållaren.
Eller som folk föreslog tidigare; borra ett nytt hål i reflexen och montera vanlig parkeringslampa.


96 Inlägg
14 januari 2008
#50
Lamphållare finns på scania lr volvo lr liknande sådana som säljer reservdelar till lasbilar har det för typ 15 kr st



Sök