200sx knackar/tickar?

bmw32
11 mars 2008 · 159 Inlägg

Hej!

Ska kanske köpa en Nissan 200sx, men säljaren sa att efter han bytt olja så knackar/tickar den vid ungefär 2000 till 3000varv och över det så knackar/tickar den inte. På tomgång hörde man det inte alls sa han.

Vad kan felet vara ? Vill ju gärna inte köpa en bil som kanske har vevlagerras på gång . .

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)
Streckkoden
11 mars 2008 · 2 655 Inlägg

Det tyder på att lagrena är på G.. Då brukar det kunna knacka runt 2500-3500rpm. Får det pågå under en längre tid så kommer det att knacka över större delar av registret.

Är det en S13 eller S14?

E30Tompa Rörpulare
11 mars 2008 · 1 453 Inlägg

Hehe skulle nog skippa den eller dra av sisodär 15-20 för att kunna lämna in den annars ca 10papp för att göra de själv!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
bmw32
11 mars 2008 · 159 Inlägg

Det är en s13.
Men okej då tror jag definitivt jag skippar den!

När man läser omkring på internet om 200:orna så verkar det som om det är standard att vevlagrerna går titt som tätt, stämmer det, eller hur ligger det till ?

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)
Wanegardh Asgammal medlem.
11 mars 2008 · 2 246 Inlägg

ja det är ganska sant då den originala oljekylningen inte är tillräcklig..
montera en oljetempmätare för att hålla koll värmen eller skaffa en annan oljekylare

Senast redigerat av maximus (11 mars 2008)

E30Tompa Rörpulare
11 mars 2008 · 1 453 Inlägg

Har man större oljekylare och sköter grejerna osv tror ja inte de skulle vara lika vanligt dock sattsar många på trim och glömmer eventuellt oljekylningen som redan vid org är underdimensionerad! och resulterar sedan vid vevlagerras tyvärr =/

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
RasmusP
11 mars 2008 · 20 Inlägg

Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...

Volvo 242 Turbo "Bamses turbounderpants" (1979)
Wanegardh Asgammal medlem.
11 mars 2008 · 2 246 Inlägg

RasmusP skrev:
Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...

det sitter en oljekylare original

mrlarssa
11 mars 2008 · 101 Inlägg

Problemet ligger nog till största del på att bilarna (200sx)har blivit så billiga att många yngre förare fått tag i bilarna, vilket resulterar oftast i hårt körda bilar med undermåttliga servicear!
Vet ett antal välskötta 200sx som det inte varit problem med, täta oljebyten och koll på oljetemp är nyckelorden!

bmw32
11 mars 2008 · 159 Inlägg

Okej! Men gäller då å hitta någon som servats väl, för jag vill inte köpa en och sedan råka ut för att byta vevlager, fy vilket jobb!

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)
Streckkoden
11 mars 2008 · 2 655 Inlägg

mrlarssa skrev:
Problemet ligger nog till största del på att bilarna (200sx)har blivit så billiga att många yngre förare fått tag i bilarna, vilket resulterar oftast i hårt körda bilar med undermåttliga servicear!
Vet ett antal välskötta 200sx som det inte varit problem med, täta oljebyten och koll på oljetemp är nyckelorden!

Värt att nämna är också att man åker med en bra olja i rätt viskositet.
Men det brukar inte vara några problem med de lite finare exemplaren av S13, de absolut billigaste bilarna brukar kunna bli dyra i längden. Med tanke på att dessa bilar är ganska vanliga så tycker jag nog att du ska kolla efter en annan S13, det finns ju några att välja på där ute.

RasmusP
11 mars 2008 · 20 Inlägg

maximus skrev:

RasmusP skrev:
Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...

det sitter en oljekylare original

Jaha, inte i.a.f. på min kompis exemplar?

Volvo 242 Turbo "Bamses turbounderpants" (1979)
Wanegardh Asgammal medlem.
11 mars 2008 · 2 246 Inlägg

RasmusP skrev:

maximus skrev:

RasmusP skrev:
Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...

det sitter en oljekylare original

Jaha, inte i.a.f. på min kompis exemplar?

http://www.garaget.org/gallery/archive/367/278021_nns4ry.jpg

sir_daniel www.kudoz.se
11 mars 2008 · 3 802 Inlägg

oljekyl vet jag inte, värmeväxlare snarare.... och den räcker inte till. för lite olja och för dålig kylning till bilen mot hur folk kör med de bilarna....

bmw32
11 mars 2008 · 159 Inlägg

Okeej, men med andra ord så räcker det om man skaffar en oljekylare, oljetempmätare och kör på frisk olja med rätt viskositet, det låter bra.
Tyvärr så verkar ju dom flesta som är till salu vara slutkörda. Aja får leta vidare tongue

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang