4383
Sök

200sx knackar/tickar?

159 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Ska kanske köpa en Nissan 200sx, men säljaren sa att efter han bytt olja så knackar/tickar den vid ungefär 2000 till 3000varv och över det så knackar/tickar den inte. På tomgång hörde man det inte alls sa han.

Vad kan felet vara ? Vill ju gärna inte köpa en bil som kanske har vevlagerras på gång . .

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

2 655 Inlägg
11 mars 2008
#2
Det tyder på att lagrena är på G.. Då brukar det kunna knacka runt 2500-3500rpm. Får det pågå under en längre tid så kommer det att knacka över större delar av registret.

Är det en S13 eller S14?

Rörpulare
1 453 Inlägg
11 mars 2008
#3
Hehe skulle nog skippa den eller dra av sisodär 15-20 för att kunna lämna in den annars ca 10papp för att göra de själv!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

159 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#4
Det är en s13.
Men okej då tror jag definitivt jag skippar den!

När man läser omkring på internet om 200:orna så verkar det som om det är standard att vevlagrerna går titt som tätt, stämmer det, eller hur ligger det till ?

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 mars 2008
#5
ja det är ganska sant då den originala oljekylningen inte är tillräcklig..
montera en oljetempmätare för att hålla koll värmen eller skaffa en annan oljekylare
Senast redigerat av maximus (11 mars 2008)


Rörpulare
1 453 Inlägg
11 mars 2008
#6
Har man större oljekylare och sköter grejerna osv tror ja inte de skulle vara lika vanligt dock sattsar många på trim och glömmer eventuellt oljekylningen som redan vid org är underdimensionerad! och resulterar sedan vid vevlagerras tyvärr =/

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

20 Inlägg
11 mars 2008
#7
Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 mars 2008
#8
RasmusP skrev:
Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...

det sitter en oljekylare original


101 Inlägg
11 mars 2008
#9
Problemet ligger nog till största del på att bilarna (200sx)har blivit så billiga att många yngre förare fått tag i bilarna, vilket resulterar oftast i hårt körda bilar med undermåttliga servicear!
Vet ett antal välskötta 200sx som det inte varit problem med, täta oljebyten och koll på oljetemp är nyckelorden!

159 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#10
Okej! Men gäller då å hitta någon som servats väl, för jag vill inte köpa en och sedan råka ut för att byta vevlager, fy vilket jobb!

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

2 655 Inlägg
11 mars 2008
#11
mrlarssa skrev:
Problemet ligger nog till största del på att bilarna (200sx)har blivit så billiga att många yngre förare fått tag i bilarna, vilket resulterar oftast i hårt körda bilar med undermåttliga servicear!
Vet ett antal välskötta 200sx som det inte varit problem med, täta oljebyten och koll på oljetemp är nyckelorden!

Värt att nämna är också att man åker med en bra olja i rätt viskositet.
Men det brukar inte vara några problem med de lite finare exemplaren av S13, de absolut billigaste bilarna brukar kunna bli dyra i längden. Med tanke på att dessa bilar är ganska vanliga så tycker jag nog att du ska kolla efter en annan S13, det finns ju några att välja på där ute.

20 Inlägg
11 mars 2008
#12
maximus skrev:
RasmusP skrev:
Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...

det sitter en oljekylare original

Jaha, inte i.a.f. på min kompis exemplar?


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 mars 2008
#13
RasmusP skrev:
maximus skrev:
RasmusP skrev:
Problemet ligger precis där, att bilen inte har nån oljekylare över huvudtaget sad Något annat, som kan ticka är ju spridarna, dem hör man rätt väl vid höga bensintryck...

det sitter en oljekylare original

Jaha, inte i.a.f. på min kompis exemplar?

http://www.garaget.org/gallery/archive/367/278021_nns4ry.jpg


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
11 mars 2008
#14
oljekyl vet jag inte, värmeväxlare snarare.... och den räcker inte till. för lite olja och för dålig kylning till bilen mot hur folk kör med de bilarna....


159 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#15
Okeej, men med andra ord så räcker det om man skaffar en oljekylare, oljetempmätare och kör på frisk olja med rätt viskositet, det låter bra.
Tyvärr så verkar ju dom flesta som är till salu vara slutkörda. Aja får leta vidare tongue

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)


Sök