3070
Sök

För Högt Lamdavärde På Min Volvo S70

14 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
jag har för högt lamdavärde på min s70 t5 den ligger på 1,5 aldeles för högt:( vad skall jag göra för att få ner den... bilen har ståt i garaget hela vintern och inte vart körd med kan det släppa om man kör lite hårdare med bilen och får den riktigt varm?? eller hur gör jag.... dom andra värderna var OK mvh linus

101 Inlägg
2 april 2008
Kör inte med bilen om du har lambda 1.5!!! en tidsfråga innan den bilen lider av härdsmälta i da engine!

Men det kan ju oxå vara avgasläck någonstans.

29 Inlägg
2 april 2008
mrlarssa skrev:
Kör inte med bilen om du har lambda 1.5!!! en tidsfråga innan den bilen lider av härdsmälta i da engine!

Avgasläcka eller igensatt i katten....

14 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
mrlarssa skrev:

hur menar du med härdsmälta i da engine???

Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
2 april 2008
Ganska troligt att du har läckage på avgassystemet. Luft kan då sugas in och spä ut avgaserna = syrehalten i avgaserna ökar = högre lambdavärde.
Det stökiometriska blandningsförhållandet i motorn behöver alltså inte vara felaktigt.

14 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Ganska troligt att du har läckage på avgassystemet. Luft kan då sugas in och spä ut avgaserna = syrehalten i avgaserna ökar = högre lambdavärde.
Det stökiometriska blandningsförhållandet i motorn behöver alltså inte vara felaktigt.

kan det bero något på att bilen har ståt nu i tre månader utan att varit körd??

101 Inlägg
3 april 2008
T_P_C skrev:
mrlarssa skrev:

Rasad motor då det finns en risk att du kör med väldigt mager bränsle/luftblandning!

14 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
mrlarssa skrev:
T_P_C skrev:
mrlarssa skrev:

Rasad motor då det finns en risk att du kör med väldigt mager bränsle/luftblandning!

ok men nu e det okej hade 1,02 nu på besiktningen... tack ändå=)

Sök