3409
Sök

Drar motorer Olja överhuvutaget?

kemist
46 Inlägg
19 april 2008
#21
det beror först och främst på oljans viskositetsindex, altså hur tunn oljan blir när den blir varm.
oljan blir alltid varmare än vattentemp. mätaren oljan ligger vid tuff körning i topparna över 200 grader.
polymererna bryts då ner av värmen och oljan får då sämre index  i en större spiral.
de som kör som svensson altså 5-50 km. till jobbet och sedan hem och kanske en lten tur till köpcentrat på helgen bör byta även en så kallad "Longlifeolja" redan vid 10000 km. Ni som kör den hårda körningen ska väl göra som de som kör blackrace och tävlar på bana. Byt olja efter varje lopp.
Tänk bara 5 L helsyntet kostar kanske 500 kr och en ny motor ?????
Om ni vill snåla lite så finns det bra mineraloljor oxå de ligger väl på åtminstonde 220 spänn för 5 L
Och en bra delsyntet på ungefär 264,52 för 5 L

leo_m83
19 april 2008
Trådstartare
#22
Nu är det så att jag kör med Catrol 5-50W full syntetisk olja (inget billigt olja direkt) . Sen en annan lustig sak. Gick til bilen imorse (vart parkerade sen igår då jag kolla på oljan sist) och jag kollade på olje stickan ännu en gång. Då visade oljestickan full ? Tyckte att det vart konstigt eftersom igår visade stickan olja till bara halva stickan och då var även oljan varm. Så kan det vara så att det tar tid för 0.5 L olja att rinna ner från motorns ner till tråget under 1 dygn? I mitt fall har jag även en extern oljekyl som kan försvåra det hela (ryms ca 1 L olja i den) . Kan även tilläga att det var plant underlag när jag kolla oljan wink

Fortare än kvickt
241 Inlägg
19 april 2008
#23
leo_m83 skrev:
så borde inte min bil dra så mycket olja. Men nu pratar vi om att jag har verkligen kört hårt med bilen under ca 3 veckors period, dvs bilen är rejält piskad desutom höjde jag laddtrtycket så den laddar mer och så.

Det bästa är kanske att fylla på motorn med olja och lungn köra i 2-3 veckor och se om den minskar. För jag vet att den minskade inte precis efter att jag hade höjt laddtrycket och piskat motorn. Jag återkommer om till denna tråd när jag har lite mer svar ifall någon är intresserad av att veta smile

Jag fyller på olja och byter däck typ var 100:e mil på min 200sx, tror de båda sakerna har med vartannat att göra.
Senast redigerat av Gonken (19 april 2008)

Akta lacken pappskalle!

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
19 april 2008
#24
leo_m83 skrev:
Nu är det så att jag kör med Catrol 5-50W full syntetisk olja (inget billigt olja direkt) . Sen en annan lustig sak. Gick til bilen imorse (vart parkerade sen igår då jag kolla på oljan sist) och jag kollade på olje stickan ännu en gång. Då visade oljestickan full ? Tyckte att det vart konstigt eftersom igår visade stickan olja till bara halva stickan och då var även oljan varm. Så kan det vara så att det tar tid för 0.5 L olja att rinna ner från motorns ner till tråget under 1 dygn? I mitt fall har jag även en extern oljekyl som kan försvåra det hela (ryms ca 1 L olja i den) . Kan även tilläga att det var plant underlag när jag kolla oljan wink

Där kan nog problemet ligga:) Det kan ta tid för oljan att rinna tbx ner i tråget. På volvos alu motorer rekomenderar man att vänta 20min efter att bilen har varit igång vid kontroll av olje nivå.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Colaberoende
1 219 Inlägg
19 april 2008
#25
leo_m83 skrev:
Men kan de dra ca 0.5L olja vid 50 hårda mil? Nu pratar vi också om en motor med turbo

Våran Saab 9-5 aero tog 1 liter olja på 100 mil. (lugn körning) Den är såld sedan 3 veckor tillbaka.

En bil ska ju ta olja. men inte överdrivet mycket.


leo_m83
19 april 2008
Trådstartare
#26
frågan är bara i mitt fall om det är oljan som satt fast uppe vid motorn som tog tid för den att rinna ner / om det är min oljekylare som fyller på med nytt olja och den håller istället på att tömmas på olja. Fortsättning följer

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 april 2008
#27
ca 1dl på 100mil är ganska nomralt.

Därimot vid bankörning eller bus på gatan med mycket körning på höga varv kan oljan även smita vägen via vevhusventelationen och förbrännas fint i motorn.   Dvs piskar du skiten ur bilen är det mycket möjligt att motorn slurpar i sig lite mera olja.


Man ska nästan vara mera orolig om den inte drar nått alls än om den drar förmycket smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

leo_m83
19 april 2008
Trådstartare
#28
hehe, drar inte nåt alls? Vad händer då om den inte drar alls? Igensatt vevhus tänkte du på då eller?

5 Inlägg
20 april 2008
#29
En motor ska inte dra olja..det är inte meningen...men sen pga dålig konstruktion/sliten motor/hård körning gör att motorn drar lite kan man väl tycka vara normalt...men med friska kolvringar och lager och frisk turbo så ska du inte märka på 1000 mil att motorn dragit olja.

Det där med att bilfabikanterna säger att det är fullt normalt med 1 liter per hundra mil är av ren snålhet och att de inte kan bygga motorer som håller längre.

Kan ta min 9000 som exempel det är en 2.3 turbo stressad den får gå hårda mil och lugna bil blandat den märks det inte på stickan när jag byter olja...


leo_m83
20 april 2008
Trådstartare
#30
morsan golf IV tex bytte jag olja på sist 2 år sen (-03) och ännu idag så har inte oljan minskat eller dyl på stickan. men det är ju skillnad mellan en nissan 200sx s13 -90 och en Golf IV -03 smile

735 Inlägg
20 april 2008
#31
Många klagar på att många nyare motorer drar mycket olja. Min drar väl sisådär 1L per 4-500 mil vilket jag ansåg var på tok för mycket till en början. Men sen räknade jag lite på det där och kom på att det räcker med att bilen sparar 0,025L bensin per mil för att det ska löna sig...

Och nog tusan drar 330n ruskigt lite bensin, hur många bilar med 230hk klarar sig på 0.9L/Mil blandad hyffsat hård körning? I jämn fart 90kmh drar den 0.67. Det är snuskigt lite... Jag har iaf slutat ifrågasätta oljeförbrukningen och köper gladeligen 1 L olja 4 ggr per år

SLK
610 Inlägg
20 april 2008
#32
Din bil dricker alltför mycket olja !

Av egen erfarenhet dricker både BMW och Audi olja men 10 gånger mindre än vad din bil gör

735 Inlägg
20 april 2008
#33
Fenomenet har diskuterats miljontals gånger på autopower.se. Skiljer lite beroende på körsätt och vilken viskositet oljan har. Min M54-motor är knappast extrem på oljeförbrukningen jämförelse med vissa andra! Upp till 0.7 liter/100 mil är OK för M54 enligt BMW själva!

Motormontör
437 Inlägg
20 april 2008
#34
leo_m83 skrev:
Tjena grabbar!

  Jag hade en liten fråga som jag inte riktigt vet svaret på. Frågan lyder, drar en motor olja om man kör den Hårt (altså hårda accelerationer, höga varvtal) ofta? Eller är det kolvringarna som har gett sig?

Uppskatar allas erfarenhet och förslag big_smile

WAG motorer ska tydligen dricka ganska horribelt med olja å folk skriker på Wankelmotorerna för att de förbrukar olja.
Sen så Alfa dricker såpass mycket olja så man vet inte om motorn är trasig eller ej.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

leo_m83
20 april 2008
Trådstartare
#35
hehe, det börjar komma fram mer intressant grejer här. Vf drar walnkel så mycket olja? gör alla det eller bara visa motorer som otto motorer?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 april 2008
#36
Usch, jobbigt med bilar som drar mycket olja. Hade en bil som gjorde det.. Fick fylla i lite då och då. Men då var oljan frisk mer eller mindre hela tiden.. wink
Men Opel läcker inte olja, dom märker revir. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

leo_m83
21 april 2008
Trådstartare
#37
Irmscher Vectra : hahaha, det var kul att höra tongue


Sök