3212
Sök

Toning av rutor på bil..

136 Inlägg
26 maj 2008
hej, jag tonade min passat i gävle på all-glas i höstas, körde fram till b-stolpen med 5% genomsläpp, blev otroligt bra, rutorna är kolsvarta som passar riktigt bra in till den blå färgen, (våra kulörer ligger inte allt för långt ifrån varandra) innefrån så blir det lite mörkt men absolut inga problem att se ut när man backar eller dyl, så jag tkr efter personlig erfarenhet att du ska köra med 5% genomsläpp, och ingen ser in i bilen ibak utefrån så det är skönt om man vill lägga saker ibak också, tyvärr har jag inga bilder som man ser detta bra på, men om du vill så kan jag fotta några? skicka mig ett pm isf så grejjar jag det:)

VW Passat 1.8T. 97-

12 086 Inlägg
26 maj 2008
Jag har 20% på Bmwn nu.. och de blir lika svart utanpå som 5% men det blir ljusare innuti. Vilket mina medresenärer uppskattar smile

Yellow bug!
1 640 Inlägg
26 maj 2008
Skulle satsat på någon mörk toning med lite blå nyans i sig. Som matchar bilen!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

741 Inlägg
26 maj 2008
peter.w skrev:
Ja visst kan man ha tur MEN det är fortfarande INTE tillåtet wink  Jag vet inte hur man ska gemföra men som att sno en kola på pressbyrån och klara sig men som sagt man får inte sno wink
Du kan säkert klara dig igenom bilprovningen med trasiga lyktor klappa styrleder men då är det återigen en ruskig tur man har. Jag åker själv med tonade rutor fram trots förbudet men det är en chansning helt klart smile

Men det är ju godkänt enligt Vägverket? 70% ljusigenom släpp!

"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

203 Inlägg
26 maj 2008
Joo skrev:
peter.w skrev:
Ja visst kan man ha tur MEN det är fortfarande INTE tillåtet wink  Jag vet inte hur man ska gemföra men som att sno en kola på pressbyrån och klara sig men som sagt man får inte sno wink
Du kan säkert klara dig igenom bilprovningen med trasiga lyktor klappa styrleder men då är det återigen en ruskig tur man har. Jag åker själv med tonade rutor fram trots förbudet men det är en chansning helt klart smile

Men det är ju godkänt enligt Vägverket? 70% ljusigenom släpp!

"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

Läs det som jag tidigare skrev.Rutorna är tonade orginal så pass att redan där är ljusinsläppet på gränsen.
Sen så står det ju att du inte får sätta någon FILM på rutan fram.
Det är inte tillåtet med film eller färgskikt wink
Senast redigerat av peter.w (26 maj 2008)

Den som har mest prylar när han dör vinner

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
26 maj 2008
Det är helt enkelt inte tillåtet fram, bara att acceptera kommer man igenom besiktingen har man tur, oavsett om grannen gör de varje år eller inte...

741 Inlägg
26 maj 2008
peter.w skrev:
Läs det som jag tidigare skrev.Rutorna är tonade orginal så pass att redan där är ljusinsläppet på gränsen.
Sen så står det ju att du inte får sätta någon FILM på rutan fram.
Det är inte tillåtet med film eller färgskikt wink

Aha då förstår jag smile

Sök