3088
Sök

Calibran vägrar ladda batteriet

11 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#1
Vet inte alls vad som kan vara felet här.

Varningslampan för laddning till batteriet tänds när jag startar tändningen på bilen och slocknar när jag startar motorn. Inget konstigt i det.

Men... Batteriet verkar vara helt slut (Det är helt nytt, använt typ 3 dagar då jag trodde att det var problemet först). Men det är något som får den att inte ladda alls. Det är inte det att det är något som tjuvar ström, för jag har provat att efter körning stänga av motorn och sedan direkt starta den igen. Då går som bäst startmotorn ett varv, segt som sirap, för att sedan dö helt. Sedan knäpper det bara om den.

Känns som om detta har något med generatorn att göra, men borde inte "nu-laddar-jag-inte-batteriet"-lampan lysa då?

Har provat att dra en startkabel från minus på batteriet till karossen, vilket inte hjälper, vilket - iaf borde - utesluta jordfel, right?

Vad tror ni om detta? Vad kan jag testa?

C20LET
1 041 Inlägg
5 september 2008
#2
va jag skulle tro så är det generatorn kolen som är slut, så vart det för min del iaf med calibran, trode att batteriet vart slut så jag åkte o köpte nytt men ingen skillnad vart det efter ett par dar laddade batteriet ur.

kollade generatorn kolen då o såg att de va slut så åkte o köpte  en sån för drygt 120kr o monterade dit den o då var det löst..

så ta dig en titt på det för det är enkelt o lossa en sån bara 2-4 skruvar men ta bort ström kabeln eller + kabeln från batteriet först innan du börjar med det hela..

lossa o kolla den först innan du ger dig på nåt annat för kolen ska inte va kortare än 15mm för att generatorn ska ladda korekt.
infogar en bild på hur det ser ut.

har du frågor så skriv ett pm eller på gästboken.
lycka till nu

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17786/451566_pothuh.jpg
nya

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
5 september 2008
#3
du kan även läsa mer här om du orkar:
http://www.audi200.se/aladdin/generator.htm

Vi tycker olika vet jag, that's it

11 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#4
Jag orkar! Det enda jag vill är att få igång älsklingen UTAN att behöva dra fram 740'n. Den jäveln å andra sidan dör visst aldrig. tongue

Tack för tipset. Blir tidig uppgång imorgon för att testa!
Trodde dock inte det var det som var felet. Tyckte att varningslampan borde lysa då.
Senast redigerat av Kriko (5 september 2008)

21 761 Inlägg
5 september 2008
#5
Kriko skrev:
Känns som om detta har något med generatorn att göra, men borde inte "nu-laddar-jag-inte-batteriet"-lampan lysa då?

Tyvärr är det ganska sällan som batterilampan lyser när det blir fel med laddningen. I princip lyser bara lampan när kolen har ordentlig kontakt samtidigt som generatorn inte ger laddning, men ofta är det andra typer av fel som uppstår.

Exempelvis ifall kolen blir slitna så att de inte får kontakt, då kan inte lampan lysa pga att kolen inte ger någon jordpotential (vilket den får via kontakten med generatoraxelns släpringar). Ett annat exempel är att laddningskabeln från generatorn till batteriet (startmotorn i vissa fall) lossnar eller får dålig kontakt, då lyser inte lampan heller. smile

Det första du måste göra i det här läget är att försöka ladda batteriet fullt eller fixa fram ett annat batteri, annars är det meningslöst att fortsätta felsökningen. Sedan kan du tex börja kolla upp alla kablar som sitter på generatorn, se till att de sitter fast ordentligt och att de inte är trasiga eller ärgade.

11 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#6
Bilen startar klanderfritt med startkablar från min gamla 740.
Mätte upp batteriet till 1.5A tidigare idag. Hehe.
Har batteriet på laddning just nu, ska testa när jag åker hem från jobbet vid 22 ifall det fungerar bättre då.
Är uppe på 3A iaf nu.

För övrigt har varningslampan för generatorn lyst sporadiskt idag och även lampan som indikerar dålig spänning från batteriet (lustigt va? =P).

Hörde med mekonomen om de hade några kol inne, men de hade inte en susning om vilka jag skulle ha.
Det är originalgenerator i bilen (Calibra A 2.0i 16V) och i ärlighetens namn vet inte jag heller vilka kol det ska vara. Någon som vet?

C20LET
1 041 Inlägg
5 september 2008
#7
mina kom från en volvo men vilken volvo vet jag ej, kan åka o fråga åt dig men det blir inte tidigaren måndag, för de har ju helg stängt.
men har du lossat o kollat i vilken skick de är på?
annars kan du ta med kolen till de o på det står det ett bosch nummer om jag minns rätt o efter det nummret kan de kolla vilken som passar för dig då.

Vi tycker olika vet jag, that's it

11 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#8
Var på Biva igår och de visste vilka kol som skulle användas bara jag uppgav regnr och vilken typ av fläktrem jag har i bilen, så det är beställt nu.

Du behöver inte kolla vilka du köpt, men tack ändå. smile
Senast redigerat av Kriko (7 september 2008)


Sök