4285
Sök

Värt att ta lån?

2 911 Inlägg
9 september 2008
Kronofogden har för inte så längesedan varnat för att fler och fler ungdomar hamnar hos dem efter avbetalningar och lån på egentligen helt onödiga saker. Tydligen gått upp över 15% sedan förra året.

Och jag är inte ett dugg förvånad, med tanke på inställningen till lån på dessa fem sidor.

Lån är ett perfekt sätt om man är insatt och kan räkna ut vad det kostar nu, om två år och totalt, en liten form av ekonomisk planering, tyvärr saknas både kunskapen och insikten i hur ekonomin påverkas av lån hos många. Bara för att man "kan" ta ett lån så innebär inte det att du kommer klara av amorteringarna i framtiden.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
9 september 2008
Decibel skrev:
Kronofogden har för inte så längesedan varnat för att fler och fler ungdomar hamnar hos dem efter avbetalningar och lån på egentligen helt onödiga saker. Tydligen gått upp över 15% sedan förra året.

Och jag är inte ett dugg förvånad, med tanke på inställningen till lån på dessa fem sidor.

Lån är ett perfekt sätt om man är insatt och kan räkna ut vad det kostar nu, om två år och totalt, en liten form av ekonomisk planering, tyvärr saknas både kunskapen och insikten i hur ekonomin påverkas av lån hos många. Bara för att man "kan" ta ett lån så innebär inte det att du kommer klara av amorteringarna i framtiden.

Och det är därför man ska ta ett lån på banken där du är kund(gärna en seriös bank). Där får du en personlig rådgivare som räknar ut om du har råd med ett lån efter de uppgifter du lämnar.

Att det finns folk som går på SMS lån är ju bara skrattretande. Att de företagen har en enda kund är för mig helt ofattbart. Har man inte 1000.- idag så har man knappast ekonomi att betala tillbaka 1500.- om 14dagar eller hur "avgiften" nu ser ut hos dem.

OEM <3
6 957 Inlägg
9 september 2008
Smedhult skrev:
jagarbosse skrev:
När det gäller bilköp(och deras förare) ser jag det på 3 sätt:

1. Man köper kontant och är stolt över det, även om bilen inte är så jäkla fin, för att du har faktiskt betalat allt direkt ur fickan.
2. Man tar lån och köper en schysst bil och är nöjd och stolt för att man har en schysst bil runt 100k. (t.ex.)
3. Man tar lån på mycket pengar, endast för att kunna köpa en asball kärra för att visa upp för polarna o brudarna, och glider runt med sina glassiga solbrillor och tror att man är kung i stan. Kung i stan med ett lån på 300k? då kör jag hellre något mer svensson o vet med gott samvete att jag har jobbat ihop pengarna o köpt bilen kontant.

Vilken idiot som helst kan ta ett lån på 500k o köpa sig en schysst porsche.... var ligger det roliga i det?
Då har man ju tappat hela idén med att byta bil efter ett tag, till något vassare/fräschare/snyggare/nyare.

Så ser jag på det smile

Personligen skulle jag aldrig lån för att köpa en riktigt ball bil, utan jobbar hellre till mig stålarna, även om det tar tid. Då har man inte tagit lån med samvetet som insats.

håller med till 100%. har själv tänkt mej att låna mellan 80-100 tusen max till en jänkare om ett par år när man gått ur skolan o fått jobb mm, men över de blir de inte. o de lånet ska betalas av fort, vill inte köra en bil som banken äger =P

vadå banken äger? va tänker du med?

TurboOla: en tank i månaden? tongue skojar du eller?

OEM <3

Racer
233 Inlägg
9 september 2008
Det e helt klart än själv som väljer o vad du e intresserad av.. Jag själv ser det som att jag e så pass intresserad av bilar o vill uppleva det man gick runt o drömde om när man va ungre... jag tog mig ett lån utan säkerhet osv o satte lånet på en längre tid o slipper betala så jätte mycket varje månad men blir en hel del i slutändan men jag sjölv tycker att det e helt klart värt det... jag har häldre den bilen jag ahr idan än att åka ner på soliga stränder o bränna 25 laxar lite då och då.. ne jag tjänar ganska hyggligt o bytte helt klart till det jobb jag har idag enbart för att ha råd med mina intressen... ta en tänkeställare o fundera på vad du vill.. räkna vad bilen kostar att driva också inte bara vad lånet dig kostar, räkna in allt från soppa till vägskatt o reservdelar... själv så åker jag i en gammal rostig saab 900 i 8v bara för att kunna lägga stålarna på något som man tycker om.. smile prioritera vad du vill göra med ditt liv DU har bara ett!!!!

Mvh. mathias

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 september 2008
Bjork skrev:

Morsans golf diesel dricker väl ungefär så mycket. wink

Och ja, visst kan man lösa lån och kredittvist hos bilhandlare/bank, men jag skulle faktiskt inte vilja köpa en bil där det står KREDIT på Vägverket, när man kollar upp bilen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 396 Inlägg
9 september 2008
The_Mechanic skrev:
Man kan inte köpa saker för pengar man inte har så enkelt är de för mig iallafall,

Blir inget hus eller bostadsrätt för dig i detta livet då sad

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Teddan
2 495 Inlägg
9 september 2008
TurbOla skrev:
Bjork skrev:

Och ja, visst kan man lösa lån och kredittvist hos bilhandlare/bank, men jag skulle faktiskt inte vilja köpa en bil där det står KREDIT på Vägverket, när man kollar upp bilen...

varför skulle en kreditköpt bil gå bort ???
kolla dom dyrare bilarna på blocket så skall du nog se att dom flesta e kreditköpta

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 september 2008
r-ted skrev:
TurbOla skrev:
Bjork skrev:

kolla dom dyrare bilarna på blocket så skall du nog se att dom flesta e kreditköpta

Det är sant, därför undviker jag gärna de dyrare bilarna, eller så går man till en bilfirma. tongue
Just för att det ger mig en obehaglig känsla när det står kreditköpt... wink

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 september 2008
Tog ett lån så jag hade råd med bilen fort, behövdes asap...men då valde jag en prisklass som jag visste att jag hade råd med, även ifall jag skulle bli utan jobb några månader.
La dessutom undan pengar varje månad så ifall jag blev utan jobb kunde betala av bilen på en gång om det skulle behövas, en buffert..som inte många verkar ha längre.
Nu e ja student och inget jobb, lagt om lånet så jag fått några procent lägre ränta, men bufferten finns där ifall man skulle bli sjuk o behöva avbryta studierna t.ex...lån e inte fel, men man ska ta nåt som man känner att man har råd med, även om det blir dåliga tider.
Senast redigerat av Mortalis (9 september 2008)

Teddan
2 495 Inlägg
9 september 2008
TurbOla skrev:
r-ted skrev:
TurbOla skrev:

Det är sant, därför undviker jag gärna de dyrare bilarna, eller så går man till en bilfirma. tongue
Just för att det ger mig en obehaglig känsla när det står kreditköpt... wink

dom flesta bilarna hos en bilhandlare är oxå kreditköpta tongue

526 Inlägg
9 september 2008
Folk verkar ungefär gå på linjen, har man fin dyr och snygg bil så har man mycket pengar..
Vet många som har mindre i lön än mig, men som åker 10ggr dyrare bil..

Själv tjänar jag bra, har inte så stora utgifter och inte så dyra bilar smile
Men det finns faktiskt andra saker att lägga pengarna på.
Skulle aldrig i livet låna 200k till en bil..

Bilentusiast
489 Inlägg
9 september 2008
som flera av er har skrivit så handlar det ju mycket om hur mycket man känner för att prioritera sin/sina bilar.

För mig så skulle jag aldrig kunna ta lån för att köpa en riktigt schysst bil(i mina ögon) som det är nu, då jag fotograferar, spelar paintball på tävlingsnivå, har hund, 4 datorer och inte minst, en flickvän tongue

Många har bara ett intresse: bilen.
Då tycker jag absolut man ska lägga pengar på bilen. Då blir det ju helt plötsligt mer pengar över också, eftersom du inte har (som jag) 100 andra hobbys som kostar cash. Då har man råd att köra en rs4 vid 22års ålder om man tar lån, eller har jobbat bra o sparat och DET ska man ha schyssta creds för! Mycket mer respekt för någon som verkligen har jobbat ihop stålarna.

Lägger hellre pengar på hemmet, hunden o andra hobbys än bara bilen, så lever man fint fler dagar än bara race'n på söndagkvällar i stan smile
Senast redigerat av jagarbosse (9 september 2008)

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

Rakapparat
301 Inlägg
9 september 2008
TurbOla skrev:
Bjork skrev:

Öhm jag måste bara fråga, är det bara som står på macken mest hela tiden känns det under sommarmånaderna och bara öser i flytande guld i tanken?

kan garantera att jag kör upp 5 tusen minst på sommarmånaderna och kanske 1-2 k på vintermånaderna.
Och då har jag typ 2 km till jobbet.

Men en såndär golf diesel som tar 1 tank i månaden måste jag bara skaffa:)

FreddeK
9 september 2008
äsch bara ta ett lån till en bil...100 000kr här eller där kvittar ju men köp en vettig bil med bra andrahandsvärde!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 september 2008
NiclasT skrev:
The_Mechanic skrev:
Man kan inte köpa saker för pengar man inte har så enkelt är de för mig iallafall,

de kan de visst bli men man får spara, visst de låter konstigt att spara ihop till ett hus men de går

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 september 2008
Lewa skrev:
TurbOla skrev:
Bjork skrev:

Öhm jag måste bara fråga, är det bara som står på macken mest hela tiden känns det under sommarmånaderna och bara öser i flytande guld i tanken?

kan garantera att jag kör upp 5 tusen minst på sommarmånaderna och kanske 1-2 k på vintermånaderna.
Och då har jag typ 2 km till jobbet.

Men en såndär golf diesel som tar 1 tank i månaden måste jag bara skaffa:)

Jag vet faktiskt inte vad den heter, men det är väl en diesel på typ 1,4 liter eller nåt, och en stor fet golf på väl 900-1000kg.

Hon kör till jobbet med den fyra till fem dagar i veckan, och ibland använder hon den i tjänsten. Tankar nog var tredje vecka som oftast.

Fabrikat: VW GOLF
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1995 Fordonsslagsklass: I

Tekniska data
Motoreffekt: 47,0 Antal passagerare: 4
Effektnorm: EG Kaross: Täckt (01)
Växellåda: MANUELL Slagvolym, cm3: 

Skattevikt, kg: 1040 Tjänstevikt, kg: 1040
Totalvikt, kg: 1590 Sänkt totaltvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1040
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 
Max lastvikt, kg: 550

Effektiv bromsanordning: Nej

Däckdimension axel 1: 175/70 R 13 
Däckdimension axel 2: 175/70 R 13 

Längd, mm: 4050 Bredd, mm: 1700
Höjd, mm: 

Drivmedel: DIESEL

För att återgå till ämnet: Jo, antingen får man ta ett lån på lång tid så man verkligen känner att man klarar av det oavsett vad som än händer, eller får man vara duktig på att avbetala.

Men vill man, kan man spara, men är väl lite drygt att vänta i t.ex. 10 år för att kunna köpa hus... roll
Senast redigerat av TurbOla (9 september 2008)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
9 september 2008
Turbo_Erik skrev:
Folk verkar ungefär gå på linjen, har man fin dyr och snygg bil så har man mycket pengar..

Ingvar Kamprad körde(kör) 240, så bilen avgör inte hur mycket pengar man har.

Visst finns det andra saker att lägga pengar på men man lägger oftast pengar på sitt intresse och på Garaget.org så samlas folk med bilintresse. Tycker man om bilar så lägger man i många fall en del pengar på sin bil.

Tjänar dina kompisar dåligt så har de antagligen inte så stora lån på sina bilar/inte så dyra bilar:
r-ted skrev:
kul å se att vissa tror att man kan gå till banken å låna 500 000kr till hehehe

blancolån brukar beviljas upp till det man har i årslön...

men många tror att det bara är att låna.

Teddan
2 495 Inlägg
9 september 2008
The_Mechanic skrev:
NiclasT skrev:
The_Mechanic skrev:

de kan de visst bli men man får spara, visst de låter konstigt att spara ihop till ett hus men de går

haha spara ihop på ett vanligt kneg ....

10 000kr/mån tar lång tid innan det blir 2miljoner HAHAHA då kan man ju flytta direkt in på ålderdomshemmet:cool:

526 Inlägg
9 september 2008
TCG skrev:
Turbo_Erik skrev:

Ingvar Kamprad körde(kör) 240, så bilen avgör inte hur mycket pengar man har.

Visst finns det andra saker att lägga pengar på men man lägger oftast pengar på sitt intresse och på Garaget.org så samlas folk med bilintresse. Tycker man om bilar så lägger man i många fall en del pengar på sin bil.

Tjänar dina kompisar dåligt så har de antagligen inte så stora lån på sina bilar/inte så dyra bilar:
r-ted skrev:
kul å se att vissa tror att man kan gå till banken å låna 500 000kr till hehehe

blancolån brukar beviljas upp till det man har i årslön...

men många tror att det bara är att låna.

Nja sa inte att det var mina kompisar, men som du säger, finns dom som lever på nudlar för att få det att gå ihop.. Då är det klart att man kan lägga en stor del av lönen på bilen.

341 Inlägg
9 september 2008
Skulle aldrig ta ett lån för att köpa en bil för att impa på folk, däremot skulle jag kunna låna hur mycket som helst, eller vad min ekonimi tillåter, för att köpa en bil jag verkligen vill ha, sen om andra blir impade eller inte spelar inte så stor roll.

Många verka tro att folk som tar lån för att köpa en bil gör det för att impa på andra, kan ju faktiskt vara för att man har ett stort bilintresse oxå....

Sök