3854
Sök

745, 945 eller 855

28 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#1
Har tröttnat på att pröjsa ohyggligt mycket pengar för en liten bil (BMW 325i 2006) och har istället bestämt mig för att köpa en pansarvagn.

Budget: skulle vilja begränsa den till 30KSEK, men helst 20KSEK.
Ändamål: vinter/sommarbil för allt (från att hämta barn och handla mat till att åka till tävlingar runtom i landet med cykel och bagage)
Kriterier (i den ordningen): säkerhet / pålitlighet / lastutrymme / soppasnålhet

Jag har begränsat urvalet till 3 volvo:
745
855
945

Vilken skulle ni rekommendera/avråda från? Årgång, mil, osv
Senast redigerat av elmac (19 september 2008)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 september 2008
#2
jag hadde valt en 945 ltt
säker kan man diskutera om men håller alla fall ett medel å jag känner mig säker i en sån
pålitligt är den absolut
gott om lastutrumme 
snål är den väl inte , det beror ju på vad man är van vid å vad som är acceptabelt , drar runt litern
i mitt fall är allt under 1,5liter milen helt okey smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

28 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#3
LTT är det lätt trycksturbo? Vad är det som gör den bättre än de andra?

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#4
Säkrast är absolut en sen 855! Fick pris för Världens Säkraste Bil under 90-talet, och i Italien utnämndes den till världens vackraste sportkombi. wink

Pålitligheten är väl delat angående 945/855. 745 är väl pålitlig också, men mycket föråldrad.

Lastutrymmet är i princip detsamma oavsett bil, på det sättet är dom hyfsat lika. smile

Ang. soppasnålhet är väl en 855 GLT eller GLE det snålaste alternativet, rödblockarna har hängt med i trettio år, och är väl inte riktigt så bränsleeffektiva som en vitmotor, som sitter i en 855.

Sen beror det väl på om du vill ha krut under huven också, men också där är ju en T5 på 225hk en trevlig maskin som dricker runt 1liter milen.

Sen beror det väl också på om du vill ha RWD eller FWD. tongue

Om inte annat så är ju interiören i 850n nyare och skönare. Du måste ju upp i en sen årsmodell av 940 för samma komfort (kom väl till 940/960 -96 eller nåt, är inte säker).

Det är min åsikt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
19 september 2008
#5
745/945 är i stort sett samma bil... ganska tråkiga och absolut inte soppasnåla, nästan helt omöjligt att komma under 1l/mil
855 är ju lite modernare har bättre krocksäkerhet, skulle nog köpa en från 95 & uppåt, den är väl inte speciellt rolig att köra enligt mig och inte heller speciellt soppasnål... det finns nog inte någon Volvo bensinare som är soppasnål iofs.

du kan hitta en V70 för dom pengarna som iofs har några mil på mätaren men det kompenseras av att den är nyare och med en betydligt trevligare inredning.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

782 Inlägg
19 september 2008
#6
Säkrast tror jag 855an är
pålitligast tror jag en fräsch, lågmilad 745a är alt 945an.
lastutrymme så vinner 745 o 945an men 855an är inte så liten heller.
soppasnål är ingen av bilarna men lagom liten motor och manuell låda är att föredra.

745an o 945an är bakhjulsdrivna och 855an är framhjulsdriven och det spelar in mycket på vintern.
Din bmw är bakhjulsdriven men har troligtvis massa antisladdsystem, antispinn m.m och går inte alls att jämföra med 745, 945

Dom första årsmodellerna av 850 har dåligt ryckte men vet inte vad problemet var igentligen.

Ska du ha en pansarvagn så försök att hitta en bil utan massa saker som kan krångla tex: abs, ac, antisladd, turbo, automatlåda m.m


28 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#7
Tack för alla svar, lite av en djungel för mig smile

Det lutar just nu åt en sån http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/v … AAAAAAAA_!
Nåt att ha?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
The one and only
1 091 Inlägg
19 september 2008
#9
elmac skrev:
LTT är det lätt trycksturbo? Vad är det som gör den bättre än de andra?

Oftast(?) mindre slutkörd än en fulltryckare + billigare försäkring....

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
19 september 2008
#10
Ja 855 är grymt sköna att åka i, och säkra men jag skulle akta mig för årsmodeller äldre än 1994 när det kommer till 850/855 (de med dragspelskofångarna) mycket barnsjukdomar på dem.


Jag skulle köpa en fräch 945 för de pengarna då tror jag du får mest bil!


Mvh Markus, lycka till med affären smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bärs!
3 456 Inlägg
19 september 2008
#11
Jag hade köpt 945 Tic.

Varför? Visst, den drar soppa, MEN bakhjulsdrift & Turbo, Blir inte roligare. wink

Garaget.org peakade 2008.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#12
elmac skrev:
Tack för alla svar, lite av en djungel för mig smile

Det lutar just nu åt en sån http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/v … AAAAAAAA_!
Nåt att ha?

Bäst att kolla upp AWDn - den kan bli dyr att laga om den är trasig.
Viskodiffen som sitter precis framför bakaxeln kan lägga av om den är dåligt skött. Och då är bilen enbart FWD.
Detta beror på att föregående ägare haft olika mönsterdjup fram och bak, detta undviks genom att skifta däck fram/bak en extra gång mitt under t.ex. sommarsäsongen och en gång under vintersäsongen.
Kan också bero på att ägaren försökt sig på burnout på torr asfalt - vilket inte är så lyckat. big_smile

Men vanligast är att 'hylsan' överföringshylsan har slitna splines. Den kostar 1000kr på Volvo, och de nya är mycket slitstarkare än de äldre.

Annars är det en mycket stabil maskin!
Kolla gärna efter läckage under motorn, mellan växellådan och motorn. Dom har en tendens till att ge upp på Volvos 5cylindriga turbobilar.

Ska man lämna in det, kostar packboxen 168kr och bytet typ 10 000.
Senast redigerat av TurbOla (19 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

38 Inlägg
19 september 2008
#13
Jag skulle välja 945an alla gånger. 945an är ju i princip en 740 utan barnsjukdomar, Volvos hållbara motorer, "uppdaterad" för nyare tider etc wink


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#14
Knezzen skrev:
Jag skulle välja 945an alla gånger. 945an är ju i princip en 740 utan barnsjukdomar, Volvos hållbara motorer, "uppdaterad" för nyare tider etc wink

Uppdaterad vette tusan, det är ju samma block som satt i bilarna från -75 fast utan förgasare. tongue
Jo klart det finns fler uppdateringar, men inga stora förändringar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
19 september 2008
#15
TurbOla skrev:
Knezzen skrev:
Jag skulle välja 945an alla gånger. 945an är ju i princip en 740 utan barnsjukdomar, Volvos hållbara motorer, "uppdaterad" för nyare tider etc wink

Uppdaterad vette tusan, det är ju samma block som satt i bilarna från -75 fast utan förgasare. tongue
Jo klart det finns fler uppdateringar, men inga stora förändringar.

där har du både rätt och fel, man kan inte jämföra blocken från 75 & 98, 75 var det bara 2,1 liter och sedan dess har det blivit 2,3l och olika försök med lågfriktionsmotorer osv...

nä, några stora förändringar är det inte men det har det varit på otto-motorn sedan den uppfanns tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#16
kolvas skrev:
TurbOla skrev:
Knezzen skrev:
Jag skulle välja 945an alla gånger. 945an är ju i princip en 740 utan barnsjukdomar, Volvos hållbara motorer, "uppdaterad" för nyare tider etc wink

Uppdaterad vette tusan, det är ju samma block som satt i bilarna från -75 fast utan förgasare. tongue
Jo klart det finns fler uppdateringar, men inga stora förändringar.

där har du både rätt och fel, man kan inte jämföra blocken från 75 & 98, 75 var det bara 2,1 liter och sedan dess har det blivit 2,3l och olika försök med lågfriktionsmotorer osv...

nä, några stora förändringar är det inte men det har det varit på otto-motorn sedan den uppfanns tongue

Ja, jo, dom har ökat från 2,1 till 2,3, och så kom det ju s.k. lågfriktionsmotorn, med andra lager och lite annan uppbyggnad, men det är ju som sagt inga stora förändringar.

Sen finns ju Volvo 960, med en vitsexa som är ifrån den nyare vitmotor-serien där de 5cylindriga motorerna ingår, bl.a. och de nyare motorerna till V40, V50 o.s.v ingår.

Edit: Lite nyfiken, T6an - är den byggd på samma motor som 960ns vitsexa?
Senast redigerat av TurbOla (19 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Finlirare
478 Inlägg
19 september 2008
#17
Ska man ha en evighetsmaskin i pansarvagnskvalité: Volvo 745/945 gl med den vanliga sug-motorn.


283 Inlägg
19 september 2008
#18
945 helt klart, skit i framhjulsdrift du kommer bara tröttna på det:)

28 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#19
Tack för alla svar! Grymt TurbOla med dina rekommendationer och tips!

Förresten är det regel eller undatag att bilarna har sin servicebok tillgänglig och ifylld?
Senast redigerat av elmac (19 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#20
elmac skrev:
Tack för alla svar! Grymt TurbOla med dina rekommendationer och tips!

Förresten är det regel eller undatag att bilarna har sin servicebok tillgänglig och ifylld?

Varsågod! Hjälper gärna andra med vad jag vet. smile
Ang. serviceböcker är det så olika, efter ca 13 år är det inte säkert att alla har servicebok kvar...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök