3531
Sök

Trimtips: Opel Vectra B 2.0i 16v

Rocketdog
270 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#1
Har gått runt i tankarna om att trimma bilen. Men jag är ju helt grön på detta.

Motorn är en 2.0i 16v ~ 140 hk utan turbo. och jag är inte intresserad av att turbokonvertera.
Mitt mål är att få ut ca 200-250 hk.

Om ni vill veta någon teknisk info så fråga, kan kanske svara på det tongue

hur skall jag börja? och vad skulle det börja kosta? smile

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

Bilmekaniker
199 Inlägg
27 september 2008
#2
Det finns säkert nått chip som kanske kan ge dig ca 15hk. vill du ha mer så kommer det att kosta.. Trimma sugmotorer är inget billigt.

Rocketdog
270 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#3
Saab_Emil skrev:
Det finns säkert nått chip som kanske kan ge dig ca 15hk. vill du ha mer så kommer det att kosta.. Trimma sugmotorer är inget billigt.

Jo, kostnaderna är inget problem. Pengar görs nya varje dag wink

Irmscher.de har ett chip åt min bil som ger 143 kW (195 hk) kan det stämma ?

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

4 682 Inlägg
27 september 2008
#4
Criton skrev:
Saab_Emil skrev:
Det finns säkert nått chip som kanske kan ge dig ca 15hk. vill du ha mer så kommer det att kosta.. Trimma sugmotorer är inget billigt.

Jo, kostnaderna är inget problem. Pengar görs nya varje dag wink

Irmscher.de har ett chip åt min bil som ger 143 kW (195 hk) kan det stämma ?

e helt otänkbart att enbart ett chip skulle ge 55 hk mer i 2liters sugmotor. krävs nog mycket värre grejer för att komma upp i sådana siffror.
tror inte de finns så mycke trim till 2 liter ecotec motorn faktiskt ,betydligt större utbud om du skulle bygga på redtop motorn.
om du värstingtrimmar motorn kan du nog nå 200 hk me enbart sugtrimm,men ungefär där går gränsen.
blir nog helt klart enklast/billigast om du turbokonverterar.
att bygga snikturbo me dubbla topplockspackningar e väl den enklaste vägen, räcker till me ca 0.6 bars laddtryck,portad topp,trimkam å bättre avgassystem så har du 200 hk om du får sprutet att fungera. e dock inte speciellt driftsäkert..
annars kan du ju också lyfta i en annan motor , t.e.x c20let då har du 204 hk direkt utan trimm.

Rocketdog
270 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#5
Moparboy440 skrev:
e helt otänkbart att enbart ett chip skulle ge 55 hk mer i 2liters sugmotor. krävs nog mycket värre grejer för att komma upp i sådana siffror.
tror inte de finns så mycke trim till 2 liter ecotec motorn faktiskt ,betydligt större utbud om du skulle bygga på redtop motorn.
om du värstingtrimmar motorn kan du nog nå 200 hk me enbart sugtrimm,men ungefär där går gränsen.
blir nog helt klart enklast/billigast om du turbokonverterar.
att bygga snikturbo me dubbla topplockspackningar e väl den enklaste vägen, räcker till me ca 0.6 bars laddtryck,portad topp,trimkam å bättre avgassystem så har du 200 hk om du får sprutet att fungera. e dock inte speciellt driftsäkert..
annars kan du ju också lyfta i en annan motor , t.e.x c20let då har du 204 hk direkt utan trimm.

Turbokonvertering är nog inget för mig. Men berätta mer om redtop motorn, aldrig hört talas om den.

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

4 682 Inlägg
27 september 2008
#6
Criton skrev:
Moparboy440 skrev:
e helt otänkbart att enbart ett chip skulle ge 55 hk mer i 2liters sugmotor. krävs nog mycket värre grejer för att komma upp i sådana siffror.
tror inte de finns så mycke trim till 2 liter ecotec motorn faktiskt ,betydligt större utbud om du skulle bygga på redtop motorn.
om du värstingtrimmar motorn kan du nog nå 200 hk me enbart sugtrimm,men ungefär där går gränsen.
blir nog helt klart enklast/billigast om du turbokonverterar.
att bygga snikturbo me dubbla topplockspackningar e väl den enklaste vägen, räcker till me ca 0.6 bars laddtryck,portad topp,trimkam å bättre avgassystem så har du 200 hk om du får sprutet att fungera. e dock inte speciellt driftsäkert..
annars kan du ju också lyfta i en annan motor , t.e.x c20let då har du 204 hk direkt utan trimm.

Turbokonvertering är nog inget för mig. Men berätta mer om redtop motorn, aldrig hört talas om den.

opels värsting 2.0 liters sugmotorer me topplock designade av cosworth ,fanns i 2 olika versioner .
C20XE på 150 hästar å 20XE på 157. http://i53.photobucket.com/albums/g59/n737oap/od005.jpg

Rocketdog
270 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#7
Var får man tag i dessa motorer?  man skulle köpa en och byta istället.

Min är ju seg som en snigel som fastnat i sirap.

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

4 682 Inlägg
28 september 2008
#8
Criton skrev:
Var får man tag i dessa motorer?  man skulle köpa en och byta istället.

Min är ju seg som en snigel som fastnat i sirap.

hehe, jo jag vet. brorsan har en likadan i sin astra.
C20XE/20XE sitter i vectra,calibra,astra,kadettGSI/GTE. men du behöver inte byta ut hela motorn, du kan bara ta toppen,sprutet å databoxen från en sån motor å bulta på din motor.
prova att kolla på olika skrotar å försäljningsajter. här brukar dom ha sånna motorer till salu ibland www.nettivaraosa.com , www.keltainenporssi.fi/ .
förövrigt så e C20LET motorns topp också identiskt me den som sitter på redtopmotorerna.
här kan du också höra runt www.ocf.fi/
Senast redigerat av Moparboy440 (28 september 2008)

Rocketdog
270 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#9
Moparboy440 skrev:
Criton skrev:
Var får man tag i dessa motorer?  man skulle köpa en och byta istället.

Min är ju seg som en snigel som fastnat i sirap.

hehe, jo jag vet. brorsan har en likadan i sin astra.
C20XE/20XE sitter i vectra,calibra,astra,kadettGSI/GTE. men du behöver inte byta ut hela motorn, du kan bara ta toppen,sprutet å databoxen från en sån motor å bulta på din motor.
prova att kolla på olika skrotar å försäljningsajter. här brukar dom ha sånna motorer till salu ibland www.nettivaraosa.com , www.keltainenporssi.fi/ .
förövrigt så e C20LET motorns topp också identiskt me den som sitter på redtopmotorerna.
här kan du också höra runt www.ocf.fi/

Vad skulle det kosta att köpa C20XE/20XE motorns Top, Sprut och databox, ungefärligt pris då?
Passer det direkt på min motor ?

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

4 682 Inlägg
29 september 2008
#11
Lizzardo skrev:
www.opelsportclub.com

www.bildelsbasen.se

wink  wink

han bor i finland wink

130 Inlägg
29 september 2008
#12
Moparboy440 skrev:
han bor i finland wink

Aj fan  roll


Labborant
307 Inlägg
29 september 2008
#13
Criton skrev:
Saab_Emil skrev:
Det finns säkert nått chip som kanske kan ge dig ca 15hk. vill du ha mer så kommer det att kosta.. Trimma sugmotorer är inget billigt.

Jo, kostnaderna är inget problem. Pengar görs nya varje dag wink

Irmscher.de har ett chip åt min bil som ger 143 kW (195 hk) kan det stämma ?

Lovar dig att det är billigare att köpa en annan bil med 200hk, ett chip i din bil skulle kanske ge max 20hk då endast om du byter avgassstem och filter, kanske någon bättre kam, men bara ett chip skulle du nog knappt märka av...Som sagt det kommer bli dyrt kostar mer än vad det smakar kan jag lova!

Byt bil

1 010 Inlägg
29 september 2008
#14
mm gick i samma tankar som du me min gamla vectra..

just motorn du har kan du knappast förbättra...jag lät "it´s fun" chippa den...kosta 2500 kr och fick inte nån dir super skillnad...tycker du ska satsa på att sätta in en annan motor som nån annan sa innan.


Rocketdog
270 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#15
Det blir väl att plocka några Redtop delar och skruva dit dom. så får man se sen hur det blir.

Och byta bil vill ja inte för jag gillar ju min vectra, även om den skulle få va lite vassare. tongue

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

183 Inlägg
23 november 2008
#16
Trimchip från mesab är inte att rekommendera höjde hästarna med 16 hk för 2600. Men det lilla chippet sänkte även bensin förbrukingen så bilen skar för en polare.



Sök