3024
Sök

Turbon laddar dåligt.. Saab 9-5

1 453 Inlägg
28 augusti 2008
#21
azid skrev:
skit på lmm tråden kanske... kass tänkkasset.. dåliga tändstift... eller slangen med dom blå ventilerna som börjat läka
Du tänker på tryckslangen? Skulle kunna vara det.

Har du gjort något med bilen, trimmat eller skruvat på nåt sätt? Det kan även vara relaterat till styrboxen, detta fenomen kan lätt uppstå om man exempelvis fifflat med wastegaten eftersom mjukvaran är självjusterande.


234 Inlägg
28 augusti 2008
#22
azid skrev:
skit på lmm tråden kanske... kass tänkkasset.. dåliga tändstift... eller slangen med dom blå ventilerna som börjat läka
Saab's Trionic7 luftmassemätare är inte som alla andras. Saab tittade på tekniken och såg att de kunde förbättra den. Den använder sig av en helt annan teknik när den mäter luftflöde. Dom har två stycken PTC motstånd som känner av hur varm luften är som strömmar igenom och därefter räknar ECUn ut vilket luftflöde som kommer in i motorn.

/Eric.


234 Inlägg
28 augusti 2008
#23
azid skrev:
brukar vara spännaren som är skit när kamkedjan lever om så att bara byta kedjan är ingen mening... får dom inte ut några felkoder på saab om tvekningarna....??
Spännaren är det ju alldrig problem med. kedjan och glidskenorna är det som nöts. Oljud i kamdrivningen beror oftast på att balansaxelkedjans mittenlöphjul har skurit. Därefter så lossnar dom två brickorna som gör att kugghjulet kan snurra fritt. Det är det oljudet som oftast hörs. Annars så är det pga att kamkedjansglidskenor har blivit så slitna att spännaren inte längre kan kompensera för slitage och då blir kamkedjan slak och då lovar jag att det blir ett grovt oljud.

Har bytit 20+ kamkedjor på saabar och bara bytt spännaren när kunden har köpt med denna i kamdrivningssatsen.

@Deroferallt: Så nej, Byt alltihop när det har börjat att låta. På en gammal 9000 kan man chansa med att bara byta kedjan men inte på en 9-5a.

/Eric.


3 Inlägg
28 augusti 2008
#24
nej jag har inte skrivat med bilen alls. känner mig inte alls kunning för mek med nyare bilar smile

Och den har inte alltid varit så skum, började för ett halvår sen.
Då bytte jag stift, rengjorde luftfiltret.
Sen har jag lämnat in den för uppgradering av vevhusventilation.


Sen med kedjan.
Byta allt på verkstad kostar ju lika mycket som bilen är värd.
Iallfall om man snackar med tjommarna här på SAAB.

hur svårt är det att göra själv?
om man har tak överhuvudet o ett par pallbockar? wink


Sök