3922
Sök

Vilken topp ska jag välja? (Volvo B230ft)

allt med motor e skoj:D
247 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#1
som sagt vilken ska jag välja en
531 topp med Vx3 kam i fint skick komplett med ventilkåpa, givare , fördelare och termostat

eller

531 topp som suttit på turbobil (natriumkylda avgasventiler) i fint skick med A-kam monterad, inkl ventilkåpaska

ska användas till på ett b230ft block från 940 -91. som skall renoveras och trimmas med nya stakar och kolvar större turbo mm. MVH

117 Inlägg
21 oktober 2008
#2
hade satsat på en 16v topp..fast det är ju min åsikt...
annars 531 (turbo toppen) ochköpt en vx3 kam senare


allt med motor e skoj:D
247 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#3
OTB skrev:
hade satsat på en 16v topp..fast det är ju min åsikt...
annars 531 (turbo toppen) ochköpt en vx3 kam senare

Okej en 16v topp har jag redan liggandes men vill inte köra på 16v. vad skulle skillnaden vara på turbo toppen och den andra?

1 062 Inlägg
21 oktober 2008
#4
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.


allt med motor e skoj:D
247 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#5
AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 oktober 2008
#6
ta toppen från turbo, och vx3 kammen

Jonas

117 Inlägg
21 oktober 2008
#7
kungen_haglund skrev:
AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem


Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 oktober 2008
#8
OTB skrev:
kungen_haglund skrev:
AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem

men hur svårt är det, sålänge man inte har b204ft eller en bil som är från 1975 går det inte

Jonas

allt med motor e skoj:D
247 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#9
OTB skrev:
kungen_haglund skrev:
AndreasPlars skrev:
Varför inte 16v toppen? Den måste ju flöda klart bättre och dessutom gå att få bättre gång och förbrukning med?
M.V.H.

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem

jasså är de tycker alla gnäller och klagar på att de inte går att regbesiktiga med 16v turbo. MVH

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 oktober 2008
#10
kungen_haglund skrev:
OTB skrev:
kungen_haglund skrev:

bara piss om man ska besiktiga med turbo

bara att regga som 16v turbo så är det inga problem

jasså är de tycker alla gnäller och klagar på att de inte går att regbesiktiga med 16v turbo. MVH

eftersom din bil troligen är nyare än 1975 så går det inte!
men volvo hade en 16v turbo till exportmarknaden, den motorn hette B204FT den går att regga med. men då ska man få tag på en också

Jonas

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 oktober 2008
#11
säg inte för mycket.. 531 klarar du dej långt på..  +att 16v toppen är ett helvete att få dit om man inte har nån kunnig med sej...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

allt med motor e skoj:D
247 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#12
speedfreak racing skrev:
säg inte för mycket.. 531 klarar du dej långt på..  +att 16v toppen är ett helvete att få dit om man inte har nån kunnig med sej...

jupp därför jag vill köra 8ventilare så en 531 turbo topp med vx3 kam ska jag satsa på då?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 oktober 2008
#13
kungen_haglund skrev:
speedfreak racing skrev:
säg inte för mycket.. 531 klarar du dej långt på..  +att 16v toppen är ett helvete att få dit om man inte har nån kunnig med sej...

jupp därför jag vill köra 8ventilare så en 531 turbo topp med vx3 kam ska jag satsa på då?

ja det är en bra kombination!

Jonas

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 oktober 2008
#14
Det är en väldigt bra kombination.. Har funkat för många så varför skulle det inte funka för dej? Och skulle du vilja ha mer effekt så går det alltid att porta dom topparna en hel del..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

allt med motor e skoj:D
247 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#15
speedfreak racing skrev:
Det är en väldigt bra kombination.. Har funkat för många så varför skulle det inte funka för dej? Och skulle du vilja ha mer effekt så går det alltid att porta dom topparna en hel del..

vad skulle den stora skillnaden vara på 531 turbo toppen och en vanlig 531 topp? kanske mer arbete för att få på den vanliga på en turbo matad bil? MVH

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 oktober 2008
#16
Nej, de ser likadana ut wink Skillnaden är att de har suttit på en sugis resp turbo från början. Bara att hänga dit smile


allt med motor e skoj:D
247 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#17
Marcus_89 skrev:
Nej, de ser likadana ut wink Skillnaden är att de har suttit på en sugis resp turbo från början. Bara att hänga dit smile

okej ingen skillnad på komp och sådant då?

854 Inlägg
23 oktober 2008
#18
kungen_haglund skrev:
Marcus_89 skrev:
Nej, de ser likadana ut wink Skillnaden är att de har suttit på en sugis resp turbo från början. Bara att hänga dit smile

okej ingen skillnad på komp och sådant då?

Skulle vilja veta samma sak.

Om man köper en 531, ska man kolla något speciellt? Hur slits en topp? Enkla knep för att se om den är i bra eller dåligt skick? Är det bättre att köpa en för 500 och sen renovera med allt nytt inuti? Vill gärna inte lägga mer än 3500-4000, eller hur mycket behövs om man vill ha en topp i bra skick att hänga dit?

Gärna andra tips också om man ska tänka på något.


1 062 Inlägg
23 oktober 2008
#19
nej det är ingen skillnad på komp lr någe precis samma förutom dem natriumkylda ventilerna

men det kvittar det me jag kör vanliga org ventiler i min  jag har 280hk å det har funkat ypperligt i 1000mil nu

ang kam så försök få tag i en v-kam jag lovar du kommer inte bli besviken
  mvh joakim

Team Björkeryd

854 Inlägg
23 oktober 2008
#20
okej, om man byter ventilerna, vad är det för skillnad på vanliga och rostfria? Mer än att dom är rostfria tongue



Sök