3663
Sök

Ladda nyköpt batteri

136 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan!

Är inte så haj på det här med batterier, så har en liten enkel fråga. Köpte nyligen ett underhållsfritt silver-kalciumbatteri från Biltema. Har också en ny elektronisk batteriladdare därifrån, undrar om jag kan/behöver ladda det nyköpta batteriet innan jag använder det i bilen?

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

Arg Snickare
875 Inlägg
28 oktober 2008
det är väl bara o testa om batteriet orkar starta bilen. gör det inte det så är det bara o ladda.
men har aldrig varit med om att man ska ladda ett nyköpt batteri.

136 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Okej tack för svaren, satt den ändå på laddning för någon timme sen, så låter den sitta kvar ett tag ändå wink

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

672 Inlägg
28 oktober 2008
kimpaa skrev:
Hejsan!

Är inte så haj på det här med batterier, så har en liten enkel fråga. Köpte nyligen ett underhållsfritt silver-kalciumbatteri från Biltema. Har också en ny elektronisk batteriladdare därifrån, undrar om jag kan/behöver ladda det nyköpta batteriet innan jag använder det i bilen?

Hur kan de heta underhållsfritt om man måste ladda det tongue

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Blyfot
829 Inlägg
28 oktober 2008
oftas brukar man kunna montera de direkt...

"bara en mor kan älska en sån son"

21 761 Inlägg
28 oktober 2008
smiler skrev:

Så du menar att även om batteriet skulle bli helt urladdat så behöver det inte laddas upp bara för att det heter "underhållsfritt"? wink

21 761 Inlägg
28 oktober 2008
När man köper ett nytt batteri så tycker jag att man ska mäta vilospänningen för att få ett hum om ifall det har stått länge, man kan aldrig vara säker. Det bästa är att göra ett belastningstest i den butik där man köper batteriet, det är inte en orimlig begäran faktiskt.

När jag och en polare köpte nya batterier till våran ljudprojektbil så frågade vi butikspersonalen om de kunde göra ett belastningstest så att vi visste skicket på batterierna, det var inga problem att få ett sånt test. Det är bra service.

Med lem
1 127 Inlägg
29 oktober 2008
Nya batterin ska visst laddas innan man använder dom!

Med en "smart" laddare, typ Ctek m.fl. En bekant driver en verkstad, laddar han inte batterierna innan han säljer dom gäller inte garantin på dom.

2 655 Inlägg
29 oktober 2008
Är batteriet nyfyllt så bör batteriet laddas, ett nyfyllt batteri kommer bara upp i ca 80% av kapaciteten av egen kraft.

Är det batterier från de lite större tillverkarna så ska man inte behöva ladda batterierna.
Direktivet vi har från vår leverantör är att batterier som inte rör på sej speciellt ofta ska underhållsladdas med 2 månaders intervall.

Men som Drönirettab skrev, kolla vilospänningen. Vilospänningen på ett  toppladdat batteri ligger på 12,76V.

672 Inlägg
29 oktober 2008
Drönirettab skrev:
smiler skrev:

Så du menar att även om batteriet skulle bli helt urladdat så behöver det inte laddas upp bara för att det heter "underhållsfritt"? wink

Mer att de inte borde heta underhållsfritt om man just måste ladda det...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

21 761 Inlägg
29 oktober 2008
Jag håller med om att man kan tolka det så, men det är inte riktigt på det sättet. smile

Att ett batteri är underhållsfritt innebär i princip att man inte ska behöva fylla på batterivatten under batteriets livslängd om det behandlas på normalt sätt, dvs att det inte överladdas eller liknande. Det finns bestämmelser på hur ett batteri ska vara för att få heta underhållsfritt, tillverkarna får inte bara slänga på en klisterlapp där det står underhållsfritt.

Kan tilläggas att de flesta batterier idag är "underhållsfria" och man kan oftast inte fylla på vatten heller eftersom de är så pass inkapslade och täta. När det inte går att fylla på vatten så kan man ju inte heller mäta syravikten, därför har batterierna försetts med ett "tittöga" som visar ifall batteriet behöver laddas eller är dåligt.

Man ska dock inte lita helt blint på dessa tittögon, även om det visar grönt så kan batteriet vara dåligt ändå.
Senast redigerat av Drönirettab (29 oktober 2008)

Sök