2405
Sök

volvo 740 overdrive problem

1 163 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Hejsan jag har en overdrive som strular lite på bilen , asså när den e kall å så kan overdriven funka bra (rätt bra iaf) , men sen nä man kört ett tag till slut börja den kärva å vill ej i å kanske till slut slirar i lr gå ej ens i .... och som igår ibland fick jag i den å nä ja lätta på gasen så släppte den igen... behövs nåt smörjas kanske lr nåt? nån som vet va man kan luska på?

tacksam för svar!!

// Håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 796 Inlägg
5 november 2008
Börja med att kolla oljenivån i lådan, alternativt byta oljan.
Ska vara 2,3l ATF-olja.

243 Inlägg
5 november 2008
låter som en solenoid som börjar kärva, dålig jord?

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
5 november 2008
original big_smileD

~Andy~

1 163 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Mr_V skrev:

nae inte vad jag vet faktiskt.. asså allt går hu bra som helst nä den e kall d e sen nä den e vrm å man anvönt overdriven lite så cpa den totalt

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2008
Mr_V skrev:

tror jag med, vanligaste felet på od lådorna är kontakterna som inte sitter som dom ska, blir ju en hel del skit på lådan efter x antal mil

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

1 163 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
alexm- skrev:
Mr_V skrev:

tror jag med, vanligaste felet på od lådorna är kontakterna som inte sitter som dom ska, blir ju en hel del skit på lådan efter x antal mil

sant men förvand ifall nä min brors har gått över 28000 å min e endast på 18000 hehe smile

198 Inlägg
6 november 2008
Ja men det betyder ju inte att den ska funka än för det, beror ju lite på miljön med, din kan allt va skitigare m.m

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 november 2008
brukar va låg oljenivå i motorn som gör det..

148 Inlägg
Egen företagare
864 Inlägg
6 november 2008
det är nog oljan i lådan i lådan som är dålig, det är ju (oljetrycket) i lådan som lägger i den och när den är kall är den ju mer trögflytande och overdriven går i men så fort den blir varm så blir trycket för dåligt pga tunn olja.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 688 Inlägg
6 november 2008
Frikopplar du när du lägger i od:n?
Det måste man inte göra, men jag skulle rekommendera det om du inte gör det. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 163 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Frikopplar du när du lägger i od:n?
Det måste man inte göra, men jag skulle rekommendera det om du inte gör det. smile

Brukar frikoppla men ha provat att skita i d me .. typ provat allt . .trycka snabbt ... hålal länge på knappen å allt gasa lite å ja fan provat d mesta tongue ... men som sagt kanske e dags för oljebyte? iome den funakr riktigt bra nä man ej ha använt den men så fort man kört längre sträcka å använt den lite d e då den kan börja kärva ....

123 Inlägg
6 november 2008
Byt relä, hade samma fel på min, funkade okej när den var kall men inte mer.
Kostar 400 spänn på Volvo och tar 1½ minut att byta, sitter vid de andra reläerna bakom askkoppen.

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

1 163 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
fritzo skrev:
Byt relä, hade samma fel på min, funkade okej när den var kall men inte mer.
Kostar 400 spänn på Volvo och tar 1½ minut att byta, sitter vid de andra reläerna bakom askkoppen.

ofan .. men ha d me d å göra tror du? hur fungerade din? funkade den allti å mkt bättre sen lr?smile

Evolution Garage
394 Inlägg
7 november 2008
Kolla reläet, oljenivån i lådan och även funktionen på solenoiden samt att dess kablar har bra kontakt (den ska tydligt klicka till när den får 12v), slutligen så ska det finnas ett filter på od-lådan som kan slamma igen.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

34 Inlägg
8 februari 2009
Drar upp en gammal tråd då jag har samma problem.

När den är kall fungerar od utan problem. Men så fort den blir varm går den inte i. Jag hör reläet klicka, lampan som indikerar att 5:an går i lyser men inget händer. Oljan i lådan är nyligen bytt så det är inte felet och eftersom jag hör reläet klicka bör det väll nästan vara solenoiden som inte vill vara med?

/Johan

54 Inlägg
8 februari 2009
Det sitter packboxar i overdriven som antagligen är slitna, de går bra så länge oljan är kall men när den blir varm så trycks oljan igenom packboxarna lättare och då tappar den oljetrycket, är vanligt fel. Lätt att byta..

50 Inlägg
8 februari 2009
På min var det lite så också men när jag skulle byta olja så var det knappt en halv liter olja i växellådan så tro fan att den inte funka bra sen när jag byte till ny olja så funkar den kannon inte krånglat något alls sen jag byte smile

JRe

83 Inlägg
8 februari 2009
kolla sladden från knappen och om den är okej så prova byt relä bytte nyligt på min 405kr på volvo.

Volvo vad annars ?

Sök