tkd_rille skrev:
sotar skrev:
tkd_rille skrev:
Har du rast även på den 230 timmars månaden? Hur mycket får du stressa för att jobba ihop det?
Jag kör endast på garantilön timme. Provision fullt ut skulle jag aldrig våga ha här.
Chefen har dragit av 1 timme rast varje pass oavsett om jag tagit den eller inte, jag tar rast någongång då och då.. Väldigt sällan faktiskt. Blir som sagt en del dötid som jag använder på effektivaste sätt.
Stressar ingenting, på TaxiKurir Sundsvall kan man inte se vart jobben finns, gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Man ställer sig någonstans och hoppas på det bästa, det som lönar sig bäst är att vara ihärdig och konsekvent, att man inte tar rasten t.ex. utan utnyttjar dötid till att åka och äta en snabbis och liknande.
Garantilön har man alltid, dvs ca 105kr/h men jag kör in såpass att jag aldrig hamnar där nere.
I december körde jag in ca 84,000 och får 38% av det.
Pendlar oftast mellan 60-75,000 inkört, mycket som spelar in på vad man hamnar på, ibland blir man ju lite lat på arbetstid och när lönespecen kommer så var det inte värt det :p
Undrar du något mer, så fråga på.
Okej de är inte rätt att de drar rasten om du kör alla timmarna, men har du dötid i en timme varje pass så är de ju ok. Sj har jag rast varje pass.
Trodde inte du hade garanti när du bara skrev provision men då har vi liknande anställning. Vet folk som kör endast på provision och de är ju rent av galet av förarna att gå med på en sådan anställning. Vissa månader är ju riktigt illa i skåne iallafall.
Hur långa brukar passen bi för dig ?
Det är facket som har satt nivån på garantilön så den har man alltid, utöver den har jag provision.
ex. jag kör in 100kr på ett 1h pass, exkl. moms är det 94kr inkört, och det får jag 38% av vilket är ca 36kr.
Då måste han lägga till ca 69kr för att jag ska hamna på garantilön, vilket betyder att jag kostat honom inte bara avgifter, bränsle, slitage osv utan även arbetstid, vilket normalt bör betala sig självt.
ex.2 jag kör in 500kr på ett 1h pass, exkl. moms är det 470kr inkört, och det får jag 38% av, vilket är ca 179kr.
Då ligger jag över garantilön och får då ingen garantilön utan då räknas det på ren provision, då har jag inte bara tjänat hyffsat bra i timmen åt mig själv utan även tjänat bra med pengar åt åkaren och båda är relativt nöjda.
Nu är tidslängden orealistisk men jag tror jag fick fram the point med hur det funkar med garantilönen.
Garantilönen funkar mer som ett skyddsnät än att du ska ha den som timlön oavsett.Januari är värsta månaden på hela året men även nu tjänar man på att vara
ihärdig och konsekvent, jag har inte kört in mycket jämfört med andra månder nu i Januari,
men jag har garanterat kört in mer än många andra då jag inte ger upp utan fullföljer mina pass hur sega dom nu än kan bli.Jag jobbar endast kvällar och nätter och en nattvecka resp. kvällsvecka kan se ut såhär:
Natt:Må: Ledig Ti: Ledig Ons: 19-06 To: 19-06 Fre: 17-04 Lö: 17-04 Sön: 19-06
Kväll:Må: Ledig Ti: Ledig Ons: 15-02 To: 15-02 Fre: 17-04 Lö: 17-04 Sön: 15-02
Nu i December jobbade jag även 11 timmars på Tisdagarna och några pass var lagda på 13 timmar. b.la. Nyår, Julafton & Juldagen