2763
Sök

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Euro 5 -2011

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Sol rubriken lyder så har jag en Volkswagen Passat 1.4 EcoFuel metangas/Blyfri 95 oktan -2011.

Rullat 13.000 mil och problemet som finns som varken jag eller mekanikern som jag har haft bilen hos kan lyckas lista ut vad problemet är då jag upplever att bilen får nått "motstånd" i motorn eller dylikt.

Ligger jag på jämngas på motorvägen 110/120kmh så kan ja uppleva att de dyker upp som ett motstånd från ingenstans och jag börjar sakta tappa hastighet fast ja håller samma gas. Det är inte så mycket de rör sig om men kanske tappar 3-5km/h på detta, kan även uppleva att bränsleförbrukningen ökat också.

Mekanikern har kört med dator inkopplad för att kolla injektioner och dylikt men inte sett något där/eller något som han kan jämföra med så finns det någon här med erfarenhet som vet vad som skulle kunna vara problemet?

Mvh
Senast redigerat av dreewz (för 8 timmar sedan)

3 336 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
Är det inte partikelfilter på dom där direktinsprutade VAG bensinarna?
Tänker om den kör regenerering lite då och då. (Vet ärligt inte, utan bara spekulerar. Vore det en diesel vore det första jag skulle tänka)

En 14år gammal som rullat 13k mil körs antingen ganska sällan eller mycket kort. Inget bra för filtermotorer.

Sen uppenbara frågan:
Är det lika om den bara körs på bensin?
Gassystem är det få som bemästrar.
Sällan märkesverkstäderna heller, utan det finns nichade företag för sådant om man googlar.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

5 733 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Inget partikelfilter på dessa.
OPF (OttoPartikelFilter) kom inte förrän runt 2020.

1,4TSI med Turbo och kompressor dessa.
Den ökända kamkedjemotorn, gasbilarna verkar dock hålla bättre tack vare 1500mil fast oljeintervall.

Eventuellt är det magnetkopplingen till kompressorn som inte fungerar som den ska, då brukar dom kännas konstiga.
Magnetkopplingen är inbyggd i den remdrivna kylvätskepumpen.
T.ex kompressorn aktiveras sporadiskt inte och turbon ger ännu inget laddtryck = väldigt låg effekt i motorn

Gör den det både vid gasdrift och bensindrift?
Går med diagnosutrustning att aktivera så den går med endast ena bränsleläget till man gör en tändningsväxling, detta för att utesluta problem på bränslesidan.



Sök