3775
Sök

740 GL -88 full tank--> ca 33 mil !?!

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#1
Tja..

jag har en Volvo 740 GL -88. när jag har tankat full tank så har jag ju 60 liter, och jag har räknat ut att jag kommer ca 33 mil på full tank.

tester jag har gjort:
Kollat över spridrarna ( gjort dem rena )
bytt filter ( bränsle )
nya tändelar ( rotor, fördelare, tändstift och kablar )
luft filter
luftmängdmätare är okej.
( lamba sond ) vet ej status

vad kan felet vara?

Tack för alla svar.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

31 Inlägg
8 november 2008
#2
går bilen dåligt eller går den helt som vanligt då?

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#3
Danne_boy skrev:
går bilen dåligt eller går den helt som vanligt då?

Den går bra, den svarar på gasen, jag har vridet med mig helatiden, kan ligga på 4:an växel i 40-45km/h utan ryck...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

20 Inlägg
8 november 2008
#4
Om inte lambdan har gjort sitt så kolla om kallstartsventilen stänger samt kolla om tillsatsluftsliden är stängd. För med den bränsleförbrukningen som du har nu så är det ju nästan något slags rekord som du kan komma med i Guinness rekordbok:P

Men hur som, kolla lambdan först. Bästa är om du kan mäta ut dina avgasvärden först, så vet du lite vad det är du skall leta efter.

Lycka till!

Mvh///Cribbe

20 Inlägg
8 november 2008
#5
föresten....kolla hur kompressionen är och kolla hur oljan ser ut och luktar. Har bilen gått långt eller?

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#6
Cribbe84 skrev:
föresten....kolla hur kompressionen är och kolla hur oljan ser ut och luktar. Har bilen gått långt eller?

okej skall kolla kompen, bilen har gått 18k mil. de är ju nästan inget för en 20 år gammal 740 tongue
oljan är fin smakar bra med smile den är nu bytt sen 200 mil sen + filter

Vart hittar jag tillsatsluftsliden ?
Senast redigerat av XeptiQ (8 november 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

243 Inlägg
8 november 2008
#7
om knacksenorn är väck så ger styrboxen per automatik mer bränsle. felsökning genom diagnostik-uttaget är annars bra att börja med.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 november 2008
#8
ja lamdan gör ju så den drar mkt mer soppa min drog .1.5l mil..när den va pajj,så byt den så är problemet säkert löst


Körv
3 535 Inlägg
8 november 2008
#9
Låter som lambdan..

Truckdriving Man

junsele
248 Inlägg
8 november 2008
#10
ingen broms ligger på heller?


Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#11
Mr_V skrev:
om knacksenorn är väck så ger styrboxen per automatik mer bränsle. felsökning genom diagnostik-uttaget är annars bra att börja med.

diagnostik-uttaget finns inte på denna bil hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#12
devilspath skrev:
ingen broms ligger på heller?

Nope.. inga bromsar ligger på.. bytte ut alla ok runt om plus skivor och belägg..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#13
pattilatti2 skrev:
ja lamdan gör ju så den drar mkt mer soppa min drog .1.5l mil..när den va pajj,så byt den så är problemet säkert löst

Hmm okej men de blir att kolla upp lamdan.. lutar mest åt de hållet.. men ska iaf göra ett komptest på bilen och se vad de säger..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

junsele
248 Inlägg
8 november 2008
#14
tempsensorn kanske ger fel signal så motorn tror den är kall hela tiden?
Senast redigerat av devilspath (8 november 2008)


Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#15
hmm tempsenorn är ut bytt.. införskaffade en ny utgick med BOCH nr..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 122 Inlägg
8 november 2008
#16
Kolla avluftningen på tanken.. för mig drog biljäveln 2L milen när den var igensatt tro d eller ej.

Prova tanka lite å kör med öppet tanklock då vet du smile
Senast redigerat av ValP2k (8 november 2008)

gasa nu foer faen!

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#17
ValP2k skrev:
Kolla avluftningen på tanken.. för mig drog biljäveln 2L milen när den var igensatt tro d eller ej.

Prova tanka lite å kör med öppet tanklock då vet du smile

hmm, ska inte spela någon roll om har har ett tank lock eller ej.. får ju itne vara vacuum i tanken elelr vad de är ..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvo-Beroende
289 Inlägg
8 november 2008
#18
Inget med lmm'en? Vet att min stog galet på ticen då sluka den lugnt 1.5l+ milen

Volvo 760 TIC -84 B23ET

-utan 940
1 728 Inlägg
8 november 2008
#19
Det är väl vanligt att nån slang i tanken spricker så den börjar suga luft ungefär vid halv tank, då kan det se ut som det är slut på soppa fast det är halv tank kvar.

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#20
Andreas 940 skrev:
Det är väl vanligt att nån slang i tanken spricker så den börjar suga luft ungefär vid halv tank, då kan det se ut som det är slut på soppa fast det är halv tank kvar.

de är kollat .. så de kan itne vara de hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök