3717
Sök

740 GL -88 full tank--> ca 33 mil !?!

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 november 2008
Trådstartare
#21
WolfZap skrev:
Inget med lmm'en? Vet att min stog galet på ticen då sluka den lugnt 1.5l+ milen

hmm hade de varit den så hade ju motorn gått som en potta höns skit ^^ på ren svenska tongue men den går bra.. som sagt... svarar fint på gasen och jag har draget med mig helatiden...

rena spökbilen
Senast redigerat av XeptiQ (8 november 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

-utan 940
1 728 Inlägg
8 november 2008
#22
XeptiQ skrev:
Andreas 940 skrev:
Det är väl vanligt att nån slang i tanken spricker så den börjar suga luft ungefär vid halv tank, då kan det se ut som det är slut på soppa fast det är halv tank kvar.

de är kollat .. så de kan itne vara de hmm

Ok, är du säker på att tanken är helt tom efter 33 mil då?

90 Inlägg
8 november 2008
#23
XeptiQ skrev:
WolfZap skrev:
Inget med lmm'en? Vet att min stog galet på ticen då sluka den lugnt 1.5l+ milen

hmm hade de varit den så hade ju motorn gått som en potta höns skit ^^ på ren svenska tongue men den går bra.. som sagt... svarar fint på gasen och jag har draget med mig helatiden...

rena spökbilen

Mm, har något liknande problem med min 745'a -89 27.000mil, lite skoj detdär, dock har den bara kommit upp i 1.4L/milen änsålänge, enda jag inte kollat sofar är lambdan, lär bli till att göra det!


43 Inlägg
8 november 2008
#24
XeptiQ skrev:
Mr_V skrev:
om knacksenorn är väck så ger styrboxen per automatik mer bränsle. felsökning genom diagnostik-uttaget är annars bra att börja med.

diagnostik-uttaget finns inte på denna bil hmm

Jag e inte helt hundra men finns där inte en liten box med en liten lucka under huven på förar sidan rätt långt bak.. hmm Om man har ngt slags schema? (vet ej riktigt vad, fråga hos Volvo) kunde man kolla där om det var ngt elektroniskt fel, då du trycker på ngn knapp (liknande morsekod) så svarar bilen med led blinkningar?
Jag hade lite problem med min -88 GLT och var inne på en firma som kollade där tongue Ta å kolla upp det där om du hittar ngn ledtråd tongue

The Ford Mustang.. The Legend Lives On..

105 Inlägg
8 november 2008
#25
Hejsan.

Kan ju säga att jag också har problem med min 940 Turbo.  Jag har kommit 39 mil nu och den börjat lysa rött nu på mätarn.  Alltså runt 1.5L /m

Inte kul!Men inte orkat bry mig då den går jätte fint men kanske är dags nu? Lambdan lätt byta? Kostnad?

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#26
zurre skrev:
Hejsan.

Kan ju säga att jag också har problem med min 940 Turbo.  Jag har kommit 39 mil nu och den börjat lysa rött nu på mätarn.  Alltså runt 1.5L /m

Inte kul!Men inte orkat bry mig då den går jätte fint men kanske är dags nu? Lambdan lätt byta? Kostnad?

ja lamda är lätt att byta ut.. kostnaden ligger mellan 399 på biltema till 2000:- volvo..

biltemas är pirat typ.. som allt de säljer ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#27
Andreas 940 skrev:
XeptiQ skrev:
Andreas 940 skrev:
Det är väl vanligt att nån slang i tanken spricker så den börjar suga luft ungefär vid halv tank, då kan det se ut som det är slut på soppa fast det är halv tank kvar.

de är kollat .. så de kan itne vara de hmm

Ok, är du säker på att tanken är helt tom efter 33 mil då?

jess helt 100% säker.. fick bogsera den till macken ^^ tanka upp den för 800:- ^^ inte billigt

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#28
TheDragon skrev:
XeptiQ skrev:
Mr_V skrev:
om knacksenorn är väck så ger styrboxen per automatik mer bränsle. felsökning genom diagnostik-uttaget är annars bra att börja med.

diagnostik-uttaget finns inte på denna bil hmm

Jag e inte helt hundra men finns där inte en liten box med en liten lucka under huven på förar sidan rätt långt bak.. hmm Om man har ngt slags schema? (vet ej riktigt vad, fråga hos Volvo) kunde man kolla där om det var ngt elektroniskt fel, då du trycker på ngn knapp (liknande morsekod) så svarar bilen med led blinkningar?
Jag hade lite problem med min -88 GLT och var inne på en firma som kollade där tongue Ta å kolla upp det där om du hittar ngn ledtråd tongue

hehe jo den är svart och är ca 3x4 cm ^^ har en sån på min 740 GLT 16v.. men eftersom denna GL är tillverkad i juni så fanns de inte på den men efter juni kom de ut GL's med diagnostik utag ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

-utan 940
1 728 Inlägg
9 november 2008
#29
XeptiQ skrev:
jess helt 100% säker.. fick bogsera den till macken ^^ tanka upp den för 800:- ^^ inte billigt

Hehe, tänkte inte på att du måste ha sett hur många liter du tankat, ska sluta skriva här när jag har ölat. mad

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 november 2008
#30
Katalysatorn kan börja lägga ihop.. Grannens 240 '89 började dricka som en alkis i somras. Den gick som den skulle också, fast lite tröttare.
Han bytte allt som han trodde det kunde vara, men till slut blev det katbyte och sen drog den som den brukade.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

105 Inlägg
9 november 2008
#31
hur är det med tung  högerfot.........

its not the fart thets kill you ist the smell
Gör som ford köp VOLVO

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#32
nagel skrev:
hur är det med tung  högerfot.........

de är min fars bil.. gubbe ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#33
Irmscher Vectra skrev:
Katalysatorn kan börja lägga ihop.. Grannens 240 '89 började dricka som en alkis i somras. Den gick som den skulle också, fast lite tröttare.
Han bytte allt som han trodde det kunde vara, men till slut blev det katbyte och sen drog den som den brukade.

hmm okej katten kan de ju med vara, men låter inte logiskt hehe big_smile för just nu är de ingen kat på den.. men ska montera innan bes.. så kan de vara de?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#34
Så, nu ska jag iaf skriva ut vad jag har gjort och testat.. och vad jag kom fram till.

Tog komp test.. kompen skall ligga på (9.8:1) men de gjorde absolut inte den här haha
1 = 8.7bar 4 = 5.5bar 3 = 8.8bar 2 = 9.0bar

och de var ingen biltama mästare utan en som skriver ut på papper.
så de blir till att lyfta toppen och kolla ventiler och kannringar tongue
men visserligen har jag enligt boken ett " bar " spel på max 2 bar p/kanna men vill hellre ha lika på alla.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Blyfot
829 Inlägg
9 november 2008
#35
är alltså nånting vid fyrans cylinder

"bara en mor kan älska en sån son"

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#36
volvokrille12 skrev:
är alltså nånting vid fyrans cylinder

jo de håller jag med om. men om de är ventilerna eller ringarna vet ja ju inte hmm men de ger sig ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

16 Inlägg
6 december 2010
#37
soppatorsk efter 25 mil med en GL -88, bråkar med samma problem, har dock en diagnostik-låd-grejs på min, ska kolla upp den om några minuter tänkte jag.

16 Inlägg
6 december 2010
#38
Jag bråkade lite med diagnos-uttaget och fick fram följande felkoder på min iaf:
113
221
231

Nu ska man bara försöka lista ut vad fan det betyder med tongue

Allansson
6 december 2010
#39
BillyA skrev:
Jag bråkade lite med diagnos-uttaget och fick fram följande felkoder på min iaf:
113
221
231

Nu ska man bara försöka lista ut vad fan det betyder med tongue

1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
2-2-1 Lamdasondsignal
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

Misstänker att det är lambdan på din

16 Inlägg
6 december 2010
#40
Allansson skrev:
BillyA skrev:
Jag bråkade lite med diagnos-uttaget och fick fram följande felkoder på min iaf:
113
221
231

Nu ska man bara försöka lista ut vad fan det betyder med tongue

1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
2-2-1 Lamdasondsignal
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

Misstänker att det är lambdan på din

Det KAN nog vara så. den verkar ju vara jävligt tjurig på min Lambda iallafall så det är väl lika bra att slänga ut den.


Sök