3082
Sök

12000mila servicekostnad VW Golf IV 1,6 16V -01 samt mystiskt ljud

37 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Nu är det dags för min 12000 mils service på min Golfa..
Var inne på Volkswagen och frågade hur mycket det skulle kosta och dem sa 14000:-
Vad skulle det ungefär kosta hos en privat verkstad? Kamremsbyte, vattenpump, olja etc.?

Jo juste, när jag startar bilen så kommer det ett starkt ljud från motorhuven som sedan blir tystare.
Kan det vara grenröret? Låter typ som en GTI i 2 sek när jag startar den, hehe.

Tack på förhand
Senast redigerat av mikemo (9 november 2008)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 november 2008
#2
mikemo skrev:
Vad skulle det ungefär kosta hos en privat verkstad? Kamremsbyte, vattenpump, olja etc.?

Åk till en privat verkstad och hör med dom? olika verkstäder tar olika pris.

37 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#3
Rspeter skrev:
mikemo skrev:
Vad skulle det ungefär kosta hos en privat verkstad? Kamremsbyte, vattenpump, olja etc.?

Åk till en privat verkstad och hör med dom? olika verkstäder tar olika pris.

Ah jo men jag undrar på ett ungefär. 5,10,15? Tänkte om någon har gjort samma service innan hos en privat.

IT-samordnare
43 Inlägg
9 november 2008
#4
Jag kom undan med ungefär halva priset hos en liten verkstad. Har en Octavia -01.

Some are wise - some are othewise.

37 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#5
Okay. Vart inne på Meca & Mekonomen o kollat på delarna för servicen..
En kamremssats ligger på 2207:- och vattenpump på 400 etc.
Så det var inte så farligt egentligen.. Undra bara vad dom tar i arbetskostnad..


Ah och sen är det ljudet när jag startar bilen.. Kommer ett starkt ljud från motorhuven i typ 2 sek.. sen tystar bilen ner ordentligt.
Kan det vara grenröret? Främre avgasröret?

Administratör
2 980 Inlägg
9 november 2008
#6
I dom 14tusen du fått pris på ingår ju servicen med med tändstift luftfilter olja osv förutom då kamrem vattenpump sträckare generatorrem sträckaren till generatorremmen sträckbultar till motorfäste osv osv. Det blir säkert billigare nån annanstans men jämför samma sak är viktigt tycker jag.

En kopp av den svarta såsen...

37 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#7
Tror ni det räcker med en komplett kamremssats, vattenpump, oljebyte & filter? Något mer ni rekommenderar att jag borde fixa?

Fixade det för totalt 3200kr från Mekonomen och killen på privata verkstaden skall ta 2000 i arbetskostnad.
Äre bra eller?

1 948 Inlägg
12 november 2008
#8
2000 kr för arbetet tycker jag låter som ett riktigt bra pris. stift ska du passa på att byta också samt be honom kolla över bromsbelägg samt alla vätskor (kylarvätska ska du t.ex byta minst vartannat år)

37 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#9
baltis skrev:
2000 kr för arbetet tycker jag låter som ett riktigt bra pris. stift ska du passa på att byta också samt be honom kolla över bromsbelägg samt alla vätskor (kylarvätska ska du t.ex byta minst vartannat år)

Ah min far har känt honom sedan barndomen och han är duktig.. så jag litar på honom. Han stämplar ju min servicebok också så smile
Mitt tändstift är det inget fel på, han kollade det häromdagen.. Borde jag byta det ändå? Tycker det är en onödig kostnad tongue
Bromsbeläggen e redan OK, kollat sedan tidigare. Vätskorna däremot ska jag be honom kolla upp..
Goffan skrev ju "generatorrem sträckaren till generatorremmen sträckbultar till motorfäste"
Är det nödvändigt tror du att byta det trots att dem är ok?

Något annat jag ska kolla? skall lämna in min pärla imon..

10 287 Inlägg
13 november 2008
#10
Öppna huven och lyssna. Hängande startmotordrev förekommer och då tjuter det i ett par sekunder.

/Göran

mikemo skrev:
Låter typ som en GTI i 2 sek när jag startar den, hehe.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

37 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#11
Jo, jag har öppnat huven och lyssnat.. Ljudet låter lite vasst.. men sen så tystnar det ner..
Vet inte vad det kan vara. Vad skall jag göra åt det om det är något med startmotordrevet(är urkass på bilar)?
Köpa ny startmotor eller går d att fixa?

Jag lämnade in den imorse.. Har bett honom kolla på det också. Min far tror att det antingen kan vara främre avgasröret eller grenröret tongue

Återstår att se.

Sharky skrev:
Öppna huven och lyssna. Hängande startmotordrev förekommer och då tjuter det i ett par sekunder.

/Göran

mikemo skrev:
Låter typ som en GTI i 2 sek när jag startar den, hehe.


4 586 Inlägg
13 november 2008
#12
mikemo skrev:
Hej!

Nu är det dags för min 12000 mils service på min Golfa..
Var inne på Volkswagen och frågade hur mycket det skulle kosta och dem sa 14000:-
Vad skulle det ungefär kosta hos en privat verkstad? Kamremsbyte, vattenpump, olja etc.?

Jo juste, när jag startar bilen så kommer det ett starkt ljud från motorhuven som sedan blir tystare.
Kan det vara grenröret? Låter typ som en GTI i 2 sek när jag startar den, hehe.

Tack på förhand

en sådan service går på 6000:- på en verkstad här med kvitto

säg gärna vet det är för bil mer än bara golf 1.6,1.8 2.0 ??
Senast redigerat av jorre83 (13 november 2008)


4 586 Inlägg
13 november 2008
#13
mikemo skrev:
baltis skrev:
2000 kr för arbetet tycker jag låter som ett riktigt bra pris. stift ska du passa på att byta också samt be honom kolla över bromsbelägg samt alla vätskor (kylarvätska ska du t.ex byta minst vartannat år)

Ah min far har känt honom sedan barndomen och han är duktig.. så jag litar på honom. Han stämplar ju min servicebok också så smile
Mitt tändstift är det inget fel på, han kollade det häromdagen.. Borde jag byta det ändå? Tycker det är en onödig kostnad tongue
Bromsbeläggen e redan OK, kollat sedan tidigare. Vätskorna däremot ska jag be honom kolla upp..
Goffan skrev ju "generatorrem sträckaren till generatorremmen sträckbultar till motorfäste"
Är det nödvändigt tror du att byta det trots att dem är ok?

Något annat jag ska kolla? skall lämna in min pärla imon..

jag brukar byta stift varje år och då spelar det inge roll hur dom ser ut
Ifall bilen körs på longlife service så sluta med det och gå ner på 1500 mil istället
Ifall det är sprickor i generatoremmen så ska den bytas eller gnisslar och låter en massa.
Spännaren ska bytas ifall den är glapp eller har missljud


37 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#14
jorre83 skrev:
mikemo skrev:
baltis skrev:
2000 kr för arbetet tycker jag låter som ett riktigt bra pris. stift ska du passa på att byta också samt be honom kolla över bromsbelägg samt alla vätskor (kylarvätska ska du t.ex byta minst vartannat år)

Ah min far har känt honom sedan barndomen och han är duktig.. så jag litar på honom. Han stämplar ju min servicebok också så smile
Mitt tändstift är det inget fel på, han kollade det häromdagen.. Borde jag byta det ändå? Tycker det är en onödig kostnad tongue
Bromsbeläggen e redan OK, kollat sedan tidigare. Vätskorna däremot ska jag be honom kolla upp..
Goffan skrev ju "generatorrem sträckaren till generatorremmen sträckbultar till motorfäste"
Är det nödvändigt tror du att byta det trots att dem är ok?

Något annat jag ska kolla? skall lämna in min pärla imon..

jag brukar byta stift varje år och då spelar det inge roll hur dom ser ut
Ifall bilen körs på longlife service så sluta med det och gå ner på 1500 mil istället
Ifall det är sprickor i generatoremmen så ska den bytas eller gnisslar och låter en massa.
Spännaren ska bytas ifall den är glapp eller har missljud

Vad menar du med det jag har markerat i tjock text?
Såklart, byter allt som har börjat ruttna =P

4 586 Inlägg
13 november 2008
#15
mikemo skrev:
jorre83 skrev:
mikemo skrev:

Ah min far har känt honom sedan barndomen och han är duktig.. så jag litar på honom. Han stämplar ju min servicebok också så smile
Mitt tändstift är det inget fel på, han kollade det häromdagen.. Borde jag byta det ändå? Tycker det är en onödig kostnad tongue
Bromsbeläggen e redan OK, kollat sedan tidigare. Vätskorna däremot ska jag be honom kolla upp..
Goffan skrev ju "generatorrem sträckaren till generatorremmen sträckbultar till motorfäste"
Är det nödvändigt tror du att byta det trots att dem är ok?

Något annat jag ska kolla? skall lämna in min pärla imon..

jag brukar byta stift varje år och då spelar det inge roll hur dom ser ut
Ifall bilen körs på longlife service så sluta med det och gå ner på 1500 mil istället
Ifall det är sprickor i generatoremmen så ska den bytas eller gnisslar och låter en massa.
Spännaren ska bytas ifall den är glapp eller har missljud

Vad menar du med det jag har markerat i tjock text?
Såklart, byter allt som har börjat ruttna =P

att du kör med en serviceintervall på 3000 mil innan du byter olja


3 235 Inlägg
13 november 2008
#16
mikemo skrev:
baltis skrev:
2000 kr för arbetet tycker jag låter som ett riktigt bra pris. stift ska du passa på att byta också samt be honom kolla över bromsbelägg samt alla vätskor (kylarvätska ska du t.ex byta minst vartannat år)

Ah min far har känt honom sedan barndomen och han är duktig.. så jag litar på honom. Han stämplar ju min servicebok också så smile
Mitt tändstift är det inget fel på, han kollade det häromdagen.. Borde jag byta det ändå? Tycker det är en onödig kostnad tongue
Bromsbeläggen e redan OK, kollat sedan tidigare. Vätskorna däremot ska jag be honom kolla upp..
Goffan skrev ju "generatorrem sträckaren till generatorremmen sträckbultar till motorfäste"
Är det nödvändigt tror du att byta det trots att dem är ok?

Något annat jag ska kolla? skall lämna in min pärla imon..

Jag bytte kamremmen/vattenpumpen ch spännaren själv på min förra bil (Golf IV, 1.4 1999). Drog till VW för att köpa sträckbultar till motorfästet, och killen där sa att de aldrig bytt bultarna till fästet i samband med kamremsbyte.Enligt honom var det helt vanliga bultar, och att någon kallade de för "sträckbultar" kunde inte han riktigt förstå.

Anyway: Bytt kamremmen, spännaren, löprullen och vattenpumpen. Sedan är ju också fint med färska stift, olja/filter.
Du kan också be mekanikern kolla oljan i växellådan.


37 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#17
engolf skrev:
mikemo skrev:
baltis skrev:
2000 kr för arbetet tycker jag låter som ett riktigt bra pris. stift ska du passa på att byta också samt be honom kolla över bromsbelägg samt alla vätskor (kylarvätska ska du t.ex byta minst vartannat år)

Ah min far har känt honom sedan barndomen och han är duktig.. så jag litar på honom. Han stämplar ju min servicebok också så smile
Mitt tändstift är det inget fel på, han kollade det häromdagen.. Borde jag byta det ändå? Tycker det är en onödig kostnad tongue
Bromsbeläggen e redan OK, kollat sedan tidigare. Vätskorna däremot ska jag be honom kolla upp..
Goffan skrev ju "generatorrem sträckaren till generatorremmen sträckbultar till motorfäste"
Är det nödvändigt tror du att byta det trots att dem är ok?

Något annat jag ska kolla? skall lämna in min pärla imon..

Jag bytte kamremmen/vattenpumpen ch spännaren själv på min förra bil (Golf IV, 1.4 1999). Drog till VW för att köpa sträckbultar till motorfästet, och killen där sa att de aldrig bytt bultarna till fästet i samband med kamremsbyte.Enligt honom var det helt vanliga bultar, och att någon kallade de för "sträckbultar" kunde inte han riktigt förstå.

Anyway: Bytt kamremmen, spännaren, löprullen och vattenpumpen. Sedan är ju också fint med färska stift, olja/filter.
Du kan också be mekanikern kolla oljan i växellådan.

I kamremssatsen ingår det spännrulle o grejer, så det är lugnt..
Pratade med killen precis, haha. Han sa att något med att någon spänn grej vid kamremmen hade pajjat och att det var tur att jag lämnade in den i tid tongue Vattenpumpen var tydligen kass också..
Olja och filter är redan fixat.. Bra tips där med växellådan! Något annat..? Är fett skraj att något skit skall dyka upp..

Till vilket fäste är bultarna?

37 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#18
jorre83 skrev:
mikemo skrev:
jorre83 skrev:

jag brukar byta stift varje år och då spelar det inge roll hur dom ser ut
Ifall bilen körs på longlife service så sluta med det och gå ner på 1500 mil istället
Ifall det är sprickor i generatoremmen så ska den bytas eller gnisslar och låter en massa.
Spännaren ska bytas ifall den är glapp eller har missljud

Vad menar du med det jag har markerat i tjock text?
Såklart, byter allt som har börjat ruttna =P

att du kör med en serviceintervall på 3000 mil innan du byter olja

Allright, så jag skall byta oljan oftare? Mer tips?!

1 Inlägg
13 november 2008
#19
ngn som kan ge mig lite trim tipps så att man få ut så många kusar som möjligt till ett bra pris?smile

3 235 Inlägg
13 november 2008
#20
ing skrev:
ngn som kan ge mig lite trim tipps så att man få ut så många kusar som möjligt till ett bra pris?smile

Vilken bil gäller det?

Sugmotor?
Höja kompressionen och köra på 98 oktan, vassare kan om det finns till bil...
Sök bland existerande trådar, finns en del info om det.



Sök