4397
Sök

Opel calibra? Skit eller inte?

892 Inlägg
11 november 2008
#21
Svårt det där. Eclipse är ju japanare och de gör ju ofta rätt tåliga bilar maskinellt.

Jag är nog lite partisk för Calibran ändå, tycker det är en riktigt rolig bil! smile

Personligen har jag lagt ut en hel del pengar på reparation, MEN detta är mest för att jag är lite smått perfektionist och får jag nån ide om att byta nått bromsbelägg så renoverar jag hela bromssystemet. big_smile

Jag har också hört att man ska passa sig för 4x4 bilarna då drivlinan inte är det mest stabila på de modellerna, och att man kanske tycker att 8V modellerna är lite slöa, men jag har bara hört positivt om 16V motorerna. Har dock läst gnäll om sensorer på X20XEV (min modell) och har väl själv bytt nån sensor, men inget överdrivet.

När allt kommer omkring så är det ju i vilket skick du köper bilen i och hur du sköter bilen själv som räknas. Får du tag på en hyffsad, kanske importerad, Calibra som du lägger lite själ i så blir du nog mycket nöjd.

Kan bara säga att de är grymt roliga att köra. Min Calibra är inte i perfekt skick, lite skavanker här och där, inget allvarligt, och den ligger som ett strykjärn på vägen i höga hastigheter. Sen så är de ju sjukt snygga, men smaken är som baken. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

12 086 Inlägg
11 november 2008
#22
Jag vill utveckla mitt svar,

Jag håller med om att 8v va soppasnål och inte alls döslö.
Fkt så gick den rätt fint på vägen med. Men sån total avsaknad av kvalite får man leta efter, allt satt löst och halvdant, rostigt och knarrande. Därför röstar jag ner bilen, då de tillomed är bättre kvalite i en Sierra tongue

2 283 Inlägg
11 november 2008
#23
"Calibran är en bil man stylar i brist på annat" Citat från Pikey

R.I.P. Michael Jackson!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 november 2008
#24
Stod och tankade så står man ju å tittar lite på trafiken, kom de en calibra in i rondellen ja titta mot och körde inte jättefort, men inte "tantfort", när han kom ut ur rondellen såg ja bara hur hela hjulet lossnade på ena sidan och den stod på bromsskivan sen tongue
Hoppas de va en engångsgrej hehe...
De ja märkte iaf, var att de e fan inge kul att få in en domkraft under dom tongue


9 108 Inlägg
11 november 2008
#25
Mortalis skrev:
Stod och tankade så står man ju å tittar lite på trafiken, kom de en calibra in i rondellen ja titta mot och körde inte jättefort, men inte "tantfort", när han kom ut ur rondellen såg ja bara hur hela hjulet lossnade på ena sidan och den stod på bromsskivan sen tongue
Hoppas de va en engångsgrej hehe...
De ja märkte iaf, var att de e fan inge kul att få in en domkraft under dom tongue

Det lär inte ha ett skit med bilen att göra visserligen, säger mer om ägaren wink

Är också lite splittrad, gillar Eclipse (beroende på vilken årsmodell iofs) och tycker calibrorna är riktigt fula original men lägger man ner lite pengar (bör gå lös på runt 8-10 inkl lack om man köper från billigt ställe?) på ny front/sidokjolar/bakdel så är dom grymt fräscha sedan. Finns ju ett extremt utbud till Calibra.

8v och 16v är riktigt bra motorer, vill du ha 4x4 finns det förstärkta fördelningslådor att köpa för runt 3000 spänn men jag hade satsat på en vanlig 16v utan turbo.


Muttley
11 november 2008
#26
jag tycker calibran original ser lite ut som en gubbabil smile

678 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#27
Tack för allt svar man hör posetiva saker då blir man sugen sen negativa saker då blir man lite skraj tongue haha

796 Inlägg
11 november 2008
#28
pattilatti2 skrev:
Hasselstrom skrev:
vill du ha en billig/ snygg/ slitstark/ rolig och framförallt bränslesnål bil, köp en Calibra 8v.

Kolla först efter rost under, sen vibrationer mm.
Hittar du ett exemplar utan allt för mycket rost, slå till.

vill du åka fortare, köp en 16v/ turbo mm..

En 8v ventilare duger mycket bra i en calibra och får du bara på en sänkningssats blir det en riktig vägslickare.

Otroligt vridstark motor för antalet hästkrafter.
Dricker skitoingenting
Billigare i försäkring/skatt
Går kamremmen av, släng på en ny.

Min erfarenhet av den motorn har varit positiv hittills (har en vectra 8v).

Det första jag tänkte innan jag köpte bilen var att den var slö som faan och att den knappast skulle orka att  köra om på motorvägen..

Varmkörde lite och gasade lite, för att känna lite på den (som man gör när man köpt bil)..
Skickade i trean i 100 och när nålen var lite över 200, ändrade jag min uppfattning.

Har kört som helvete med min bil i ungefär 2000mil nu och jag har nästan aldrig varit snäll mot den (varvat ur den kall osv..).

Oljan ser fortfarande ut som ny och har bara bytt generator..


MEN som sagt kolla rosten innan du slår till! Även på trösklar (under plastkjolarna) mm.

kan inte annat än hålla med:)
o då är min chippad.
o ja tror vingen o solfilmen gav en 50hk me,
satan va de går.smile

Hum.. är lite nyfiken på ditt chip!

Blev det nån skillnad? Värt att köpa ett? Vad ligger priset på ungefär? Mvh// anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Meister
6 763 Inlägg
11 november 2008
#29
Pikey skrev:
"Calibran är en bil man stylar i brist på annat" Citat från Pikey

Citerade du dig själv? Då får jag väll citera mig själv. "Calibra är en bra bil men de kan rosta lite"


182 Inlägg
12 november 2008
#30
köp eclipsen om det är det nyare karossen, annars calibran. opeln har fina former utseendemässigt men den racklar en del har jag hört.


Glad fåne
103 Inlägg
18 november 2008
#31
jag tycker att calibra är en skitfin bil och alla rostar inte, jag har inte en rostfläck under på min, o inte mycket övrigt heller, en skärm som det är några få cm på, sen beror det helt på motorvalet hur dom håller, min v6a har inte krånglat nå speciellt bara det att jag själv inte har råd att laga den x) sen finns det mycket styling till en billig peng smile


Härnösand
191 Inlägg
5 februari 2009
#32
så Calibra 4X4 turbo är inge bra bil? satt & fundera på en sån,Vr6 Syncro eller en nissan 200sx smile finns det ingen calibra utan fyrhjulsdrift som har turbo eller?

Allt med Motor är roligt :)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 februari 2009
#33
Opel Calibra alla gånger.. Men som sagt, leta rost med lupp om du har en.

POS: Billig i drift, delar och försäkring, Och dom går bra.
NEG: Rost, matta lacker (röda) vanligt med nersuttna säten..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 februari 2009
#34
Honke_86 skrev:
så Calibra 4X4 turbo är inge bra bil? satt & fundera på en sån,Vr6 Syncro eller en nissan 200sx smile finns det ingen calibra utan fyrhjulsdrift som har turbo eller?

Jo det ska finnas. smile

kolla www.mobile.de Där finns det garanterat nån.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

509 Inlägg
5 februari 2009
#35
Honke_86 skrev:
så Calibra 4X4 turbo är inge bra bil? satt & fundera på en sån,Vr6 Syncro eller en nissan 200sx smile finns det ingen calibra utan fyrhjulsdrift som har turbo eller?

Nästan alla calibraturbo är väl framhjulsdrivna hehe wink
Senast redigerat av Thiger_84 (5 februari 2009)

Ace Ventura
1 240 Inlägg
5 februari 2009
#36
Nog för att jag e volvobög men jag skulle alla dar i veckan trada min s70 T5a mot en lite hetare calibra..

http://www.blocket.se/vi/20130163.htm?ca=16_s typ den tongue


http://www.blocket.se/vi/19939855.htm?ca=16_s <---Allvarligt sugen på den åxå


635 Inlägg
5 februari 2009
#37
Att bilar rostar beror till 100% på bilens första ägare från första dag som den säljs ny, jag vet om bilar som är över 20 år och som inte har en enda rostfläck på hela bilen, bilar som är i nyskick, orsaken är den att bilarna fått en riktig rostskyddsbehandling samma dag som den köptes ny, och flera efterbehandlingar dom första åren, bilarna har oxå tvättats ofta med efterföljande vaxningar, själv så har jag en granne med en volvo 244 GLT från 1985 som är i nyskick, allt ser nytt ut på bilen, även dragkroken som monterades på bilen 1985 när den köptes ny, när grannen hämta ut sin volvo så åkte han raka vägen till en rostskyddshall o spruta bilen... den som läser motortidningar som typ, Nostalgia har nog läst om flera bilar av andra märken som är rostfri och orörda, som alldrig sett en svets eller är omlackade.. det finns nog många här som läst om en volvo 744 med över 100.000 mil på mätaren som är i superskick, alldrig svetsad eller omlackad !!
Senast redigerat av VOLVO 240KUNGEN (5 februari 2009)


165 Inlägg
5 februari 2009
#38
Calibra såklart! big_smile

1 570 Inlägg
5 februari 2009
#39
Calibran ser ut som en söt flickbil.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
5 februari 2009
#40
http://195.149.144.149/images/60/6049390502.jpg

De e en liten "söt" tjejbil.. tongue
Senast redigerat av Aruzo (5 februari 2009)



Sök