2660
Sök

Europas "KANSKE" EXTREMASTE Superkart R6, Chassit lackat! provkörning ala 200km/h!

434 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#661
Goffen skrev:
Om vi håller oss till att diskutera karten och det som hör den till. Allt vad gäller försäljning eller liknande undanbedes. mvh

förstått:)

103 Inlägg
1 september 2009
#662
tråkigt att denna tråden och skapelsen har blivit så smutskastad!
hoppas det löser sig och du behåller karten!

- tack för en rolig tråd, har varit mycket spännande läsning!
Mvh Micke

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

434 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#663
Tjoho den e kvar ännu=)


Ni ska köpa tidningen Street & Strip i början av oktober då är den med där på ett ganska stor reportage=)

221 Inlägg
Profile at Phoenix Foundation
171 Inlägg
2 september 2009
#665
sirmiro skrev:
48000 skulle jag aldrig betala för den. hmm Sen blir jag fundersam över annonsen - 300km/h? Och allt som finns i tråden är att den gått att få upp i 200 och verkade inte allt för stabil. 100km/h till så spelar aerodynamiken större roll och minsta fel kan få den att köra som en le mans bil.
Att det sedan inte länkades hit är ganska självklart, här vet vi vad en superkart normalt klarar och vi är kritiska, det är de inte på sporthoj. Den som köper denna skapelse för den pengen kommer bli djupt besviken. Det roliga i ett sånt här bygge är just att bygga och testa fram det till sig själv, men som några sagt innan, det blev kanske som många var rädda för - allt blev överdrivet och karten okörbar? Är det därför vi inte får fler videos? Som jag skrev innan är en video utan ljud bättre än ingen, men avsaknaden på bilder och videoklipp får mig att tro att det blev misslyckat.

Jag ser mig gärna motbevisad, helst i en film där den går över 300 stabilt - men gör inget överilat bara för att bevisa något. Ingen här vill se en olycka. Vi vill bara se vad karten klarar av...

Vad fan vet du om det sirmiro, djupt besviken blir man nog inte. Killen e en grym bilbyggare och han gillar att skapa, inte köra.

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth

Profile at Phoenix Foundation
171 Inlägg
4 september 2009
#666
KD skrev:
Det blev kanske inte så kul att köra den

fy fan hur orkar du KD, vilken jävla skitig irriterande stinkande klagande blöja du e, ge dig för fan.
Racingförare, knappast du kör ju en v70 och en TT? Pinsamt:mad:

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
4 september 2009
#667
Scuderia_Lusso skrev:
sirmiro skrev:
48000 skulle jag aldrig betala för den. hmm Sen blir jag fundersam över annonsen - 300km/h? Och allt som finns i tråden är att den gått att få upp i 200 och verkade inte allt för stabil. 100km/h till så spelar aerodynamiken större roll och minsta fel kan få den att köra som en le mans bil.
Att det sedan inte länkades hit är ganska självklart, här vet vi vad en superkart normalt klarar och vi är kritiska, det är de inte på sporthoj. Den som köper denna skapelse för den pengen kommer bli djupt besviken. Det roliga i ett sånt här bygge är just att bygga och testa fram det till sig själv, men som några sagt innan, det blev kanske som många var rädda för - allt blev överdrivet och karten okörbar? Är det därför vi inte får fler videos? Som jag skrev innan är en video utan ljud bättre än ingen, men avsaknaden på bilder och videoklipp får mig att tro att det blev misslyckat.

Jag ser mig gärna motbevisad, helst i en film där den går över 300 stabilt - men gör inget överilat bara för att bevisa något. Ingen här vill se en olycka. Vi vill bara se vad karten klarar av...

Vad fan vet du om det sirmiro, djupt besviken blir man nog inte. Killen e en grym bilbyggare och han gillar att skapa, inte köra.

Har man läst aerodynamik vet man att skillnaden mellan 200 & 300 är så gigantiskt mycket större än den mellan 100 & 200.
Vid 300km/h räcker det att något är felvinklat så lyfter det. Och vill du se bevis på den teorin - titta på denna: http://www.youtube.com/watch?v=SFN_Gp1eHN0
Du kan få en Volvo 240 över 200km/h, men i 300 är det sekunder till döden.

Så jag anser mig ha lite koll, och till dess att den rena fysik jag presenterar motbevisats vill jag inte ha fler svordomar. Gillar man sen att bygga för byggande går man inte ut med uppgifter vad det klarar så en annan person ska få testa...


Ptysch
74 Inlägg
4 september 2009
#668
Sjukt bygge, precis läst igenom allt smile
Och nog kan man kalla det extremt med en R6-motor i en kart? Likväl som jag skulle säga att det är extremt med en R6-motor i en 4-hjuling eller liknande. Det finns ju ingen uppsjö av sådana byggen direkt, vilket gör det extremt.

Iaf, coolt bygge, snyggt utfört! smile In med actionbilder o lite film, tack smile

1 010 Inlägg
4 september 2009
#669
sirmiro skrev:
Har man läst aerodynamik vet man att skillnaden mellan 200 & 300 är så gigantiskt mycket större än den mellan 100 & 200.
Vid 300km/h räcker det att något är felvinklat så lyfter det. Och vill du se bevis på den teorin - titta på denna: http://www.youtube.com/watch?v=SFN_Gp1eHN0
Du kan få en Volvo 240 över 200km/h, men i 300 är det sekunder till döden.

Så jag anser mig ha lite koll, och till dess att den rena fysik jag presenterar motbevisats vill jag inte ha fler svordomar. Gillar man sen att bygga för byggande går man inte ut med uppgifter vad det klarar så en annan person ska få testa...

Måste hålla med här...motståndet ökar sjukt...kolla bara 0-100 km/h för ett litet flygplan med hyffsad profil
(den lila grafen)
Tror inte många förstår vilka krafter det handlar om...
http://www.ozrcflying.com/uploaded_images/9x38thrust-709984.jpg

men men den är ju grovt byggd så man kan nog ha väldigt mycke skoj läge med den iaf!
Du är ju en jäkkel på att svetsa och bygga iaf! smile

även om man inte bör åka så sjukt fort med den av rena säkerhetsskäl (så är det ju alltid när man bygger nått sj)...bara önska lycka till och hoppas nån köper den smile

EDIT: Handlar inte om att vara elak eller så! Kritik är kritik och det ska man använda! Men den ska alltid vara befogad och riktig. inte massa påhitt och påhittade teorier.
Blir trött på när folk börjar klaga och snackar om nått som tydligen heter "svensk avundsjuka".

Ska bli skitkul att få se vad du hittar på med nya supran smile tror den blir grym!
Senast redigerat av JockeT (5 september 2009)


51 Inlägg
4 september 2009
#670
Blev förbannad på alla dryga kommentarer.
Om man bygger något _BARA FÖR ATT BYGGA_ så spelar det kanske mindre roll vad man kallar det, hur den ser ut eller vad den kan prestera?

Om man bygger bara för att lära sig/tidsfördrig/ha skojj så är varje steg en bedrift och varje resultat sjukt kul smile

Eller är det bar jag som kan leva med att detta är en skoj grej?
Ps. tog f*n ett tag å läsa igenom alla inlägg ._.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 september 2009
#671
Fan jag tycker ditt bygge e ballt som tusan..

Synd att alla skall tracka ner på dig hela tiden. Keep up the good work

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

434 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#672
Jag tycker det är sjukt tråkigt med alla kommentarer som är rent av bara onödiga. Kritit absolut. Då du som ger mig kritiken har kunskapen till det? men att sitta o skriva jag vet allt om flygplan aerodynamik och grafkurvor för lyftkrafter etc då du i själva verket sitter hemma och plinkar på tangenterna på datorn och googlar fram det samtidigt.

Men men nu e karten såld i alla fall till en kille med ett lika stort motorhjärta som mig!


Karten kommer finnas met i ett reportage i tidningen Street & Strip i början av oktober! vilket känns otroligt kul är som belöningen för allting känns det som.
Det var med tåren i ögat jag skickade iväg den imorse med posten mot den nya ägaren.


Han kommer föra tråden vidare,

Over and out //Robin

Ps, tack till alla ni som stöttat och pushat på bygget!

KD
5 september 2009
#673
Scuderia_Lusso skrev:
KD skrev:
Det blev kanske inte så kul att köra den

fy fan hur orkar du KD, vilken jävla skitig irriterande stinkande klagande blöja du e, ge dig för fan.
Racingförare, knappast du kör ju en v70 och en TT? Pinsamt:mad:

1. Jag klagar inte på någonting. Har gett kritik och ifrågasatt vissa saker som jag anser vara felaktiga, eller tvivelaktiga. Men så fort man är kritisk så klankar man tydligen bara ner.
Men så som det här projektet gjordes förstår jag att det inte handlade om att bygga en extremt snabb och inte minst körbar superkart. OnlyRobin hade kanske för mycket fritid och var sugen på att ägna några timmar i garaget, fullt förståligt! Men saker och ting håsades upp till förbannelse och fan ta den som invände med någonting.
Byggnadskontruktionsmässigt är vikten a & o inom racing, det vet alla som håller på.
Då sätter man inte dit förstärkningsplåtar till höger och vänster, man sätter inte dit ett pedalställ, gör inte en ny kaross som väger mer och fungerar betydligt sämre aerodynamiskt än originalet. osv.

Någon skrev att 150 hk på 100 kilo måste vara kul att köra. Visst skulle det vara sjukt kul att köra något sånt, men den här karten väger inte 100 kg, snarare 250 och bl.a. viktfördelningen gör sitt till för att försämra körbarheten. - och därmed körglädjen

Men som sagt, det här var nog inte menat att bli en extrem superkart utan var bara en jävligt kul grej att bygga. Med facit i hand tror jag OnlyRobin känner likadant.


2. Scuderia_Lusso - nej jag tävlar vare sig med volvon eller tt'n
Senast redigerat av KD (5 september 2009)

MadLamb Racing
210 Inlägg
5 september 2009
#674
Måste bara säga att jag tycker du har gjort ett jäkligt bra jobb med karten oavsett vad alla förståsigpåare tycker!

Profile at Phoenix Foundation
171 Inlägg
5 september 2009
#675
KD skrev:
Scuderia_Lusso skrev:
KD skrev:
Det blev kanske inte så kul att köra den

fy fan hur orkar du KD, vilken jävla skitig irriterande stinkande klagande blöja du e, ge dig för fan.
Racingförare, knappast du kör ju en v70 och en TT? Pinsamt:mad:

1. Jag klagar inte på någonting. Har gett kritik och ifrågasatt vissa saker som jag anser vara felaktiga, eller tvivelaktiga. Men så fort man är kritisk så klankar man tydligen bara ner.
Men så som det här projektet gjordes förstår jag att det inte handlade om att bygga en extremt snabb och inte minst körbar superkart. OnlyRobin hade kanske för mycket fritid och var sugen på att ägna några timmar i garaget, fullt förståligt! Men saker och ting håsades upp till förbannelse och fan ta den som invände med någonting.
Byggnadskontruktionsmässigt är vikten a & o inom racing, det vet alla som håller på.
Då sätter man inte dit förstärkningsplåtar till höger och vänster, man sätter inte dit ett pedalställ, gör inte en ny kaross som väger mer och fungerar betydligt sämre aerodynamiskt än originalet. osv.

Någon skrev att 150 hk på 100 kilo måste vara kul att köra. Visst skulle det vara sjukt kul att köra något sånt, men den här karten väger inte 100 kg, snarare 250 och bl.a. viktfördelningen gör sitt till för att försämra körbarheten. - och därmed körglädjen

Men som sagt, det här var nog inte menat att bli en extrem superkart utan var bara en jävligt kul grej att bygga. Med facit i hand tror jag OnlyRobin känner likadant.


2. Scuderia_Lusso - nej jag tävlar vare sig med volvon eller tt'n

Hur fan vet du att den väger 250kg. Tror du att han har tillverkat den i bly, att vi ens stör oss på dig, du vet inte vad fan du snackar om. Ska man montera ett as till motor på något som är avsett för betydligt mindre motor och effekt och vrid så ska man förstärka chassit. Men men du vet inte ett skit om superkart. Du spelar nog mariokart på tv spel och tror att du kan ett o annat.

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth

2 118 Inlägg
5 september 2009
#676
Scuderia_Lusso skrev:
KD skrev:
Scuderia_Lusso skrev:

fy fan hur orkar du KD, vilken jävla skitig irriterande stinkande klagande blöja du e, ge dig för fan.
Racingförare, knappast du kör ju en v70 och en TT? Pinsamt:mad:

1. Jag klagar inte på någonting. Har gett kritik och ifrågasatt vissa saker som jag anser vara felaktiga, eller tvivelaktiga. Men så fort man är kritisk så klankar man tydligen bara ner.
Men så som det här projektet gjordes förstår jag att det inte handlade om att bygga en extremt snabb och inte minst körbar superkart. OnlyRobin hade kanske för mycket fritid och var sugen på att ägna några timmar i garaget, fullt förståligt! Men saker och ting håsades upp till förbannelse och fan ta den som invände med någonting.
Byggnadskontruktionsmässigt är vikten a & o inom racing, det vet alla som håller på.
Då sätter man inte dit förstärkningsplåtar till höger och vänster, man sätter inte dit ett pedalställ, gör inte en ny kaross som väger mer och fungerar betydligt sämre aerodynamiskt än originalet. osv.

Någon skrev att 150 hk på 100 kilo måste vara kul att köra. Visst skulle det vara sjukt kul att köra något sånt, men den här karten väger inte 100 kg, snarare 250 och bl.a. viktfördelningen gör sitt till för att försämra körbarheten. - och därmed körglädjen

Men som sagt, det här var nog inte menat att bli en extrem superkart utan var bara en jävligt kul grej att bygga. Med facit i hand tror jag OnlyRobin känner likadant.


2. Scuderia_Lusso - nej jag tävlar vare sig med volvon eller tt'n

Hur fan vet du att den väger 250kg. Tror du att han har tillverkat den i bly, att vi ens stör oss på dig, du vet inte vad fan du snackar om. Ska man montera ett as till motor på något som är avsett för betydligt mindre motor och effekt och vrid så ska man förstärka chassit. Men men du vet inte ett skit om superkart. Du spelar nog mariokart på tv spel och tror att du kan ett o annat.

Han tävlar ju i karting.. kört både formel mini och KZ2 vilket mig veterligen är den snabbaste klassen..

D.i.l.l.i.g.a.f

KD
6 september 2009
#677
Nej mariokart har aldrig tilltalat mig.
NJ_ har iaf lite koll, har tävlat i 10 år och för närvarande kör jag (hör och häpna) superkart!

_Lusso - förstärkningsstag hit och dit, det går ju till överdrift.

R6 motorn väger ca 45-50kg + grenrör och ljuddämpare!! Av den anledningen kanske det är klokt att förstärka chassiet för att det inte ska gå av på mitten.
Han har svetsat dit ett stag bakom stolen med en platta på, vilket är helt bortkastat, då stolen håller upp sig av sig själv. Bottenplatta i aluminium. Listan på onödig vikt kan göras lång. Ett as till motor vet jag inte om jag vill kalla det. En stor klump som tar enormt mycket vind och bara leverarar 120 hk (lite i förhållande till storleken om man gemför med en "riktig" superkartmotor).

En "riktig" superkart har 100 hk och väger 215 kg inklusive förare
En liten parantes är då att halva min kart är i kolfiber.
0-100 på 2.3 sek och 0-200 på 5 sek, så nog är det vrid.
Tro mig, dom siffrorna kommer han inte speciellt nära.
(Fortfarande inte fått svar på vad den väger, väntar med spänning...)

OM det nu skulle vara så att hans fina bygge väger 215 kg (omöjligt) så är den okörbar eftersom all vikt sitter på höger sida.

Hade det här projektet hetat något i stil med "R6 motor på en gokart" så hade jag inte ens brytt mig om alla tokerier som pågått i tråden. Men att påstå att man ska bygga europas extremaste superkart och inte göra skäl för namnet stör jag mig på.
Som jag skrev tidigare -  man kan inte frångå reglementet och kalla det för något som det inte är. Sen är det bara pinsamt att den i slutändan inte ens blev extremare på något vis (oavsätt vad ni vill kalla den).
Jag kan ju sätta på ett par cykelpedaler på en R1'a och ställa upp i tour de france??

Herregud säger jag bara.
Det finns männiksor till allt.
Senast redigerat av KD (6 september 2009)

434 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#678
KD skrev:
Nej mariokart har aldrig tilltalat mig.
NJ_ har iaf lite koll, har tävlat i 10 år och för närvarande kör jag (hör och häpna) superkart!

_Lusso - förstärkningsstag hit och dit, det går ju till överdrift.

R6 motorn väger ca 45-50kg + grenrör och ljuddämpare!! Av den anledningen kanske det är klokt att förstärka chassiet för att det inte ska gå av på mitten.
Han har svetsat dit ett stag bakom stolen med en platta på, vilket är helt bortkastat, då stolen håller upp sig av sig själv. Bottenplatta i aluminium. Listan på onödig vikt kan göras lång. Ett as till motor vet jag inte om jag vill kalla det. En stor klump som tar enormt mycket vind och bara leverarar 120 hk (lite i förhållande till storleken om man gemför med en "riktig" superkartmotor).

En "riktig" superkart har 100 hk och väger 215 kg inklusive förare
En liten parantes är då att halva min kart är i kolfiber.
0-100 på 2.3 sek och 0-200 på 5 sek, så nog är det vrid.
Tro mig, dom siffrorna kommer han inte speciellt nära.
(Fortfarande inte fått svar på vad den väger, väntar med spänning...)

OM det nu skulle vara så att hans fina bygge väger 215 kg (omöjligt) så är den okörbar eftersom all vikt sitter på höger sida.

Hade det här projektet hetat något i stil med "R6 motor på en gokart" så hade jag inte ens brytt mig om alla tokerier som pågått i tråden. Men att påstå att man ska bygga europas extremaste superkart och inte göra skäl för namnet stör jag mig på.
Som jag skrev tidigare -  man kan inte frångå reglementet och kalla det för något som det inte är. Sen är det bara pinsamt att den i slutändan inte ens blev extremare på något vis (oavsätt vad ni vill kalla den).
Jag kan ju sätta på ett par cykelpedaler på en R1'a och ställa upp i tour de france??

Herregud säger jag bara.
Det finns männiksor till allt.

så de e rubriken du stör dig på? haha du e ju knäpp. men kan inte du lägga upp en Video Kd? så alla får se hur fränt det är när du kör din ascola Superkart? som e Assnabb? snabbare än snabbast! och som gör skäl för sitt namn? superkart! Kd,s superkart! gör en projekttråd vettja? men då måse den heta Kd,s Extremaste superkart! färdigbyggt (av någon annan än jag själv)

ingen verkar förstå själva grejen med det här projektet? jag älskar att bygga inte köra.
Projektet är extremt på sitt vis? varför skulle jag byggt en färdig superkart? det finns ju en uppsjö av dom? och alla är likadanna?
viktfördelningen är bra! tror mig, den e placerat innanför hjuldbredden på högersida, viktfördelningen med förare är 60/40

Jag har monterat en 600cc radfyra på en superkart, byggt och gjutit egen kaross, monterat ett pedalställ med bromsvåg, byggt eget grenrör i rostfritt, byggt egna stolsfästen, motorfästen förstärkningar av chassit. egen vinge. egetbromssystem,

Jag förstår om du kör superkart och är världsbäst på allt du gör men det här projektet har ingenting med att vara bäst i världen att göra? rubriken lyder EUROPAS EXTREMASTE SUPERKART och den är extrem på sättet den e byggd.



Hur hade du velat att jag skulle bygga den då om du fått bestämma? köpa en färdig pvp kart med en färdig motor? alltså är du dum? det här är en projekttråd! där man bryter trender! och bygger egna saker/lösningar.

Du menar alltså att jag skulle byggt allt i kolfiber? köpt mig en kaross för 20-30k och en botten platta för liknande?


Jag antar att ens svara på dina inlägg KD är som att kasta bensin på elden.


Jag säger såhär projektet är färdigt och har bytt ägare,

over and out.

KD
6 september 2009
#679
Sista inlägget blev jag tvungen att skriva eftersom jag fick ännu en dum kommentar av någon som bl.a. påstår att jag inte vet någonting och då kastar han bensin på elden.

Jag ville bara försvara mig själv och visa folk att karten inte är speciellt extrem, men som jag skrivit tidigare, folk som ställer sig bakom dig och försvarar dig (försvarar mot vadå, förresten) är antagligen såna människor som tänder på slipdamm och svetsloppor.
Bygget i sig är intressant, därför jag läst den över huvud taget.
Jag har förstått att du bara har intresse i själva byggandet, och jag säger ingenting om det.


Jag har monterat en 600cc radfyra på en superkart, byggt och gjutit egen kaross, monterat ett pedalställ med bromsvåg, byggt eget grenrör i rostfritt, byggt egna stolsfästen, motorfästen förstärkningar av chassit. egen vinge. egetbromssystem,

Jag har också gjutit egna karossdelar, egen vinge, egen bottenplatta och byggt om bromssystemet osv.
Är ledsen att behöva säga det, men det är bara prinsen som inte bygger om sin racerbil.


Det är sandlådenivå om man inte kan ge kritik utan att bli påhoppad av folk.

434 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#680
Hur som helst så säger jag det igen, karten har bytt ägare och jag är extremt nöjd med mitt bygge, sen vad du tycker bryr jag mig absolut inte i.


Så nu lägger vi ner detta.

Karten kommer i ett reportage i tidningen Street & Strip i början på oktober, 2 sidor, det i sig borde ju säga att det jag gjort inte är skit o dynga ,


Sök