KD skrev:
Nej mariokart har aldrig tilltalat mig.
NJ_ har iaf lite koll, har tävlat i 10 år och för närvarande kör jag (hör och häpna) superkart!
_Lusso - förstärkningsstag hit och dit, det går ju till överdrift.
R6 motorn väger ca 45-50kg + grenrör och ljuddämpare!! Av den anledningen kanske det är klokt att förstärka chassiet för att det inte ska gå av på mitten.
Han har svetsat dit ett stag bakom stolen med en platta på, vilket är helt bortkastat, då stolen håller upp sig av sig själv. Bottenplatta i aluminium. Listan på onödig vikt kan göras lång. Ett as till motor vet jag inte om jag vill kalla det. En stor klump som tar enormt mycket vind och bara leverarar 120 hk (lite i förhållande till storleken om man gemför med en "riktig" superkartmotor).
En "riktig" superkart har 100 hk och väger 215 kg inklusive förare
En liten parantes är då att halva min kart är i kolfiber.
0-100 på 2.3 sek och 0-200 på 5 sek, så nog är det vrid.
Tro mig, dom siffrorna kommer han inte speciellt nära.
(Fortfarande inte fått svar på vad den väger, väntar med spänning...)
OM det nu skulle vara så att hans fina bygge väger 215 kg (omöjligt) så är den okörbar eftersom all vikt sitter på höger sida.
Hade det här projektet hetat något i stil med "R6 motor på en gokart" så hade jag inte ens brytt mig om alla tokerier som pågått i tråden. Men att påstå att man ska bygga europas extremaste superkart och inte göra skäl för namnet stör jag mig på.
Som jag skrev tidigare - man kan inte frångå reglementet och kalla det för något som det inte är. Sen är det bara pinsamt att den i slutändan inte ens blev extremare på något vis (oavsätt vad ni vill kalla den).
Jag kan ju sätta på ett par cykelpedaler på en R1'a och ställa upp i tour de france??
Herregud säger jag bara.
Det finns männiksor till allt.